دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بهترین روش حل مشکل حسادت فرزند بزرگتر به کوچکتر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۷
  • ۰

بیشتر کودکانی که فرزند اول خانواده هستند با تولد خواهر یا برادر دوم در خانواده دچار مشکلاتی می شوند که مهم ترین آن حسادت فزند بزرگتر به کوچکتر است بیشتر این فرزندان فکر می کنند با تولد نوزاد فرزند دوم در خانواده موقیعت آنها باه لحاظ عاطفی و روانی دچار مشکل می شود و نمی توانند.

والدینی که با مشکل حسادت فرزند بزرگ تر به کوچک تر رو به رو می شوند باید با حمایت های عاطفی خود و ایجاد امنیت روانی برای فرزند اول این مشکل را به حد اقل برسانند زیرا این حسادت می توانند در فرزند شما احساسات مخربی را ایجاد کند این دسته از کودکان تصور می کنند موقعیت آنها در خانواده دچار خطر شده است و علاقه و محبت والدین را از دست داده اند این موضوع به تنهایی می تواند موضوعاتی مانند افسردگی و انزوا را در کودک شما ایجاد کند.

دلایل حسادت فرزند بزرگتر به کوچک

با حسادت فرزند بزرگتر به کوچکتر چطور رفتار کنیم؟

برای اینکه امنیت روانی بیشتری را به فرزند بزرگتر خود بدهید و از همان ابتدا رابطه ای قوی و منسجم را در میان فرزندان خود ایجاد کنید باید به رفتارهای خود توجه بیشتری داشته باشید والدینی که می دانند باید فرزندان خود را از لحاظ روانی حمایت کنند و در تمام شرایط عشق و محبت خود را نسبت به آنها نشان دهند دارای فرزندانی با سلامت روانی بیشتری هستند.

آماده کردن فرزند بزرگتر برای تولد فرزند کوچک:

بیشتر مشاوران خانواده توصیه می کنند تا برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکل حسادت فرزند بزرگ تر به کوچک تر به برخی از نکات بیشتر توجه کنند و محبت بیشتری را نسبت به فرزند بزرگ خود داشته باشند. در ادامه چند توصیه مهم در این زمینه و نحوه برخورد درست والدین با این دسته از کودکان ارائه شده است.

۱- نحوه دادن خبر بارداری:

با محبت و عشق بیشتر خبر فرزند دار شدن را به فرزند بزرگتر خود بدهید و او را برای دیدنی خواهر یا برادر کوچک ترش کنجکاو تر و هیجان زده کنید. بیشتر سعی کنید تا او را فردی توانمند نشان دهید تا احساس بزرگی بیشتری به او دست دهد.

مقابله با حسادتان کودکان نسبت به فرزند کوچک

۲- توجه به عواطف فرزند بزرگ:

هیجان زیاد خود را برای به دنیا آمدن فرزند کوچکتر پنهان کنید زیرا این امر می تواند موجب حسادت فرزند بزرگتر نسبت به فرزند کوچکتر شود، می توانید اینطور بیان کنید که فرزندی در راه است که نه توانایی غذا خوردن دارد و نه راه رفتن و او به عنوان خواهر یا برادر بزرگتر باید از او مراقبت کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳- از بین نبردن حقوق فرزند بزرگ:

 سعی نکنید تا وسایل فرزندتان مانند لباس، اتاق یا تخت خواب را برای فرزند دیگر در نظر بگیرید تا حس حسادت او را بیشتر تحریک نکنید و امنیت او را از بین نبرید.

۴- کم کردن محبت به نوزاد در مقابل کودک:

زمانی که نوزاد را به خانه می آورید توجه و محبت های اطرافیان به او و هدایایی که برای او می آورند می تواند به میزان قابل توجهی موجب حسادت فرزند بزرگ تر به کوچک تر شود در چنین مواردی والدین باید سعی کنند تا در مهمانی ها از فرزند بزرگتر خود بیشتر تعریف کنند و در جمع بیشتر او را مورد محبت خود قرار دهند.

۵- توجه به رفتارهای کودک:

در صورتی که کودک شما دچار رفتارهایی مانند لجبازی، تحریک پذیری احساسات یا رفتارهایی نظیر این شد باید توجه بیشتر خود را بر روی فرزندتان بگذارید و با اتخاذ شیوه های رفتاری درست برای اصلاح اینگونه رفتارها در کودک می توانید می توانید فرزندی شادتر و سالم تر داشته باشید.

به دنیا آمدن نوزاد و حسادت فرزند بزرگتر

۶- مشارکت فرزند:

برای ایجاد احساس بهتر در فرزند خود می توانید از او بخواهید تا در انتخاب لباس مناسب برای خواهر یا برادر کوچکتر خود شما را یاری کند این امر موجب می شود تا کودک احساس کند که به او اهمیت داده می شود و نظر او ارجعیت دارد.

۷- اختیار دادن به فرزند:

برای کم کردن میزان حسادت فرزند بزرگتر نسبت به فرزند کوچکتر باید به او اجازه دهید تا نوزاد را در آغوش بگیرد این کار موجب می شود تا حس حسادت در او کمتر شده و علاقه بیشتر و محبت نسبت به او ایجاد شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *