دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید درباره گردن گرفتن نوزاد بدانیم

  • فاطمه میرزایی
  • ۲ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

گردن گرفتن نوزاد یک روند طبیعی در رشد و تکامل نوزاد می باشد. این توانایی معمولا در بازه زمانی ۳ ماهگی تا ۶ ماهگی کودک اتفاق می افتد پس والدین باید اطلاعات مفیدی در این رابطه داشته باشند.

در این مقاله مطالبی در زمینه گردن گرفتن نوزادان و راهکارهایی برای بهبود قدرت عضلات گردن و نیز نکاتی در زمینه آغوش گرفتن نوزادان مطرح کرده ایم که یادگیری این مطالب می تواند مفید واقع شود.

گردن گیری کودک

گردن گرفتن یا سفت شدن سر نوزادان به حالتی گفته می شود که نوزاد، کنترل سر خود را داشته باشد، این حالت با گرفتگی گردن کاملا متفاوت می باشد. این توانایی در نوزادان به دلیل ضعیف بودن عضلات گردن کمتر دیده می شود، گردن گرفتن نوزادان مانند خیلی از مهارت های دیگر نوزادان از جمله راه رفتن، نشستن و … در طی چند ماه اول زندگی نوزاد شکل می گیرد و به مرور کامل می شود. در برخی از کودکان احتمال دارد، در یک ماهگی سرش را بلند کند و در ۴ ماهگی، در حالت نشسته کنترل گردش را داشته باشد. به طور کلی کنترل سر و عضلات گردن در ۶ ماهگی قوی و پایدار می شود. توجه داشته باشید که این فرایند همانند دندان درآوردن نوزاد، برای همه کودکان یکسان نیست و امکان دارد در برخی از آنها زودتر و یا دیرتر اتفاق بیفتد؛ بنابراین در این مورد زیاد نگران نباشید.

روش در آغوش گرفتن نوزاد

زمانی که نوزادی به دنیا می آید، کنترل سر و گردن برای وی مشکل است، به همین خاطر باید در هنگام آغوش گرفتن نوزاد بسیار مراقب بود. بهترین راه برای نگه داشتن سر نوزاد به این روش است که در هنگام بلند کردن نوزاد مطمئن شوید که یکی از دست های خود را پشت سر نوزاد قرار داده اید و سپس کودک را در آغوش بگیرید. فراموش نکنید رعایت نکردن اصول درست نگهداری و آغوش گرفتن کودک در مراحل رشد اولیه باعث آسیب مغزی، خفگی و همچنین صدمه جدی گردن و ستون فقرات می شود.

محکم شدن سر و گردن نوزاد

 مراحل گردن گرفتن نوزاد

نوزادان تازه متولد شده : عضلات گردن در نوزادان تازه متولد شده بسیار ضعیف است، بنابراین نوزادان توانایی نگهداری و کنترل سر خود را ندارد. بنابراین در هنگام بلند کردن و آغوش گرفتن کودک، مواظب گردن و سر او باشید.

  •  آرون گروپس

نوزاد ۱ تا ۲ ماهه : بعد از حدود یک ماه، عضلات گردن نوزاد به مرور رشد کرده و تقویت می شود، در این مرحله کودک به محیط اطراف نگاه می کند و در تشخیص صدای شما حتی زمانی که بر روی شکم خوابیده باشد، سرش را برمی گرداند و به دنبال صدا می گردد؛ در دو ماهگی عضلات گردن کودک به گونه ای است که زمانی که خوابیده است، می تواند سرش را به اطراف بچرخاند.

۳ یا ۴ ماهگی نوزادان : در این زمان شاهد یک پیشرفت بزرگ در توانایی گردن گرفتن و کنترل سر نوزادتان خواهید بود، بنابراین هنگامی که نوزادتان به حالت خوابیده بر روی شکم قرار دارد می تواند سر خود را برای مدتی بالا نگه دارد.

گردن گرفتن کودک

۵ تا ۶ ماهگی نوزادان : در این دوران، توانایی گردن گرفتن نوزادان کامل شده است و کودک به راحتی می تواند گردن بگیرد و سر خود را کنترل کند، حتی می تواند به راحتی سرش را به اطراف بچرخاند.

روش هایی برای کمک به گردن گرفتن سریع کودک

نوزادان معمولا به طور طبیعی به اطراف خود نگاه می کنند، بنابراین لازم نیست آنها را تشویق کنید به اطراف خود نگاه کند. در اینجا به معرفی روش هایی پرداخته ایم که برای کمک به رشد و بهبود کنترل سر و گردن کودک می تواند مؤثر واقع شود.

خواباندن کودک بر روی شکم

کودک را با احتیاط و برای مدت کمی بر روی شکم بخوابانید، این عمل می تواند باعث بهبود عضلات کودک شود؛ هنگامی که کودک را در این حالت قرار داده اید از راحتی و آرامش وی اطمینان حاصل کنید و نیز می توانید اسباب بازی هایی را برای سرگرم شدنش در نزدیک نوزاد قرار دهید، ضمن اینکه خودتان مراقب وی باشید.

گردن گرفتن بچه

با کودک بازی کنید

در زمانی که کودک شما ۴ یا ۵ ماه دارد، او را به پشت بخوابانید و به آرامی دست هایش را کشیده و با او بازی کنید، همچنین می توانید نوزاد را به آرامی به بالا و پایین بکشید. در این زمان نوزاد قادر است سر خود را نگه دارد.

تشویق و حمایت کودک

در این روش پشت و گردن کودک را نگه دارید تا آسیبی به او نرسد. این مراقبت ها به رشد و گردن گرفتن نوزادان بیشتر کمک می کند. به طور کلی و همانطور که قبلا اشاره کردیم، اجازه دهید کودک شما به طور طبیعی رشد کند و آن را با کودکان دیگر مقایسه نکنید.

ضمن اینکه امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای همه شما عزیزان مفید بوده باشد، از همه شما والدین گرامی دعوت می نماییم با کلیک بر روی کودک و والدین مجله آرگا و مراجعه به این بخش از دیگر اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه رشد نوزاد از دوران جنینی تا بزرگ شدن کودک دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *