دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با زندگینامه امام حسین (ع) و درس آزادگی و از خود گذشتگی

  • زهره امامی
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

امام حسین امام سوم شیعیان است که به سید الشهداء معروف می باشند. آنچه از این امام بزرگوار باقی مانده است چیزی جز از خود گذشتگی، آزادگی و صفات نیک بسیار نیست. زندگینامه امام حسین را در ادامه مطلب زیر برای شما خواهیم گفت.

در رابطه با زندگینامه حضرت حسین (ع) به معرفی ایشان و فعالیتش در زمان حیاتش می پردازیم. نامش حُسَین بن علی بن ابی‌طالب است. فرزند حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می باشند و پیشوای سوم شیعیان محسوب می شوند.

ابا عبدالله

زندگینامه امام حسین (ع)

زندگینامه امام حسین (ع) شامل واقعه بزرگ کربلا است که به شرح آن خواهیم پرداخت. حُسَین بن علی بن ابی‌ طالب ماه شعبان سال ۴ قمری در مدینه به دنیا آمد و در محرم سال ۶۱ قمری در کربلا به شهادت رسیدند. کنیه ایشان اباعبدالله است و القابی چون سیدالشهداء، سید شبابِ اهلِ الجنه، الرشید، الطیب، ثارالله و … دارند. در زندگینامه امام حسین آمده است که وی تا سن هفت سالگی نزد پدربزرگش حضرت محمد زندگی می کرده است.

زندگینامه امام حسین

زمان خلافت امام علی، امام حسین در جنگ های پدرش شرکت می کرد. ایشان در زمان حکومت معاویه دو عمل مهم انجام دادند که در تاریخ اسلام به ثبت رسیده است: یکی هنگامی که در مقابل بزرگان بنی امیه در مورد حق مالکیت خود بر یک سری زمین ها ایستاد و دیگر آنکه از تقاضای معاویه برای پذیرش یزید به عنوان ولیعهد معاویه با این دیدگاه که تعیین ولیعهد بدعتی است در اسلام، سرباز زد. سال ۶۰ هجری با مرگ معاویه یزید از حسین بن علی خواست تا با وی بیعت کند اما حسین قبول نکرد و ۴ ماه در مکه ماند. در آن زمان بود که امام حسین پسرعمویش مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد و از مردم کوفه بیعت گرفت. در آن هنگام کوفه بهم ریخت و علیه یزید اقداماتی صورت گرفت که یزید با فرستادن عبیدالله بن زیاد به کوفه و به شهادت رساندن مسلم تصمیم به آرام کردن کوفه گرفت.

بزرگ مرد اسلام

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

امام حسین نیز از اتفاقات رخ داده مطلع نبودند و در تاریخ ۸ یا ۱۰ ذیحجه ۶۰ تصمیم گرفتند به کوفه بروند. در راه کوفه حر بن یزید ریاحی ماموریت داشت تا امام حسین را بدون جنگ نزد ابن زیاد ببرد. امام حسین این پیشنهاد را قبول نکرد و در منطقه ای به نام کربلا که از توابع نینوا بود خیمه زد. در این زمان بود که لشکری ۴۰۰۰ نفری به سرکردگی عمربن سعد که پدرش از اصحاب پیغمبر بود تحت فشار و ترس از ابن زیاد پیشنهاد صلح امام حسین را نپذیرفت و برخلاف میلش به جنگ با امام حسین پرداخت.

فرزند امام علی

ادامه نبرد امام حسین و لشکر عمر

کل لشکریان امام حسین  ۳۰ اسب سوار و ۴۲ پیاده بودند که آماد نبرد بودند. امام حسین نیز به طور قاطع اعلام کرد که تسلیم یزید نخواهد شد و به همین ترتیب نبرد شکل گرفت. در این جنگ که صبح دهم محرم شکل گرفت سپاهیان ابن زیاد چادرهای لشکریان حسین را آتش زدند و عصر همان روز نیز سپاهیان حسین و هاشمیان توسط نیروهای یزید به شهادت رسیدند و امام حسین نیز پس از مقاومت زیاد و کشتن ده ها نفر از ناحیه سر و بازو آسیب دید و بر زمین افتاد در همان حالت بود که سنان بن انس نخعی سر مبارک امام حسین را از بدنش جدا کرد و ایشان را به درجه رفیع شهادت رسانید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *