دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی مکان های دیدنی زنجان و مناطق تماشایی که نباید از دست بدهید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

زنجان از شهرهای دیدنی شمال غرب ایران است و به لحاظ تاریخی دارای پیشینه بالایی است و بناهای تاریخی آن زا مهم ترین مکان های دیدنی زنجان هستند که توجه گردشگران را به سمت خود می کشانند در کنار این جاذبه های تاریخی می توان از طبیعت زیبای زنجان نیز بهره برد.

آب و هوای معتدل و مناسب زنجان این شهر را مرکز گشت و گزار بسیاری از گردشگران قرار داده است از مهم ترین مکان های دیدنی زنجان می توان به آبشار شارشار با چشم اندازی بکر و بی نظیر آن اشاره کرد که برای گردشگرانی که قصد طبیعت گردی دارند این منطقه می تواند ناب و تکرار نشدنی باشد. آثار باستانی حفر شده در زنجان دارای قدمت بالای ۲۰۰ سال هستند و بیشتر آنها مربوط به دوران هخامنشیان هستند که اطلاعات مهمی را از آن دوران در اختیار باستان شنان قرار داده است.

    کوه های زیبای زنجان      مکان های طبیعی زنجان

مکان های دیدنی زنجان را بهتر بشناسید

در زنجان موزه های مردم شناسی زیادی وجود دارد که به خوبی می تواند فرهنگ گذشته مردم این ملت را بازگو کند موزه مردم شناسی و رخت شوی خانه یکی از این موزه ها است که در آن اتحاد و همکاری زنان در گذشته و نوع وظایف آن ها را شرح می دهد.

گنبد سلطانیه:

این گنبد آجری با نمایی از سنگ های فیروزه ای به دوران حکومت ایلخانان تعلق دارد و با دستور الجایتو ساخته شده است و به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند در میراث فرهنگی یونسکو در جهان به ثبت رسیده است. در زمان گذشته این گنبد را ساعت آفتابی می دانند.

گنبد تاریخی زنجان

دود کش جن:

این مکان از مناطق گردشگری زنجان است که برای گردشگران بسیار عجیب و دیدنی است و اطلاعات دقیقی از علت نامگذاری این بنا وجود ندارد و در علم زمین شناسی این نوع بناها را هودو نامیده اند که به دلیل نوعی فرساشی خاک و سنگ شکل می گیرد.

بناهای تاریخی زنجان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

موزه رختشویخانه:

این موزه در زمان قدیم رختشویخانه زنجان بوده است و زنان رخت و لباس های خود را در آبی که از لب رود جاری می شده است می شسته اند همچنین در این موزه حوضچه هایی طراحی شده است که برای شستن و آبکشی راحت تر احداث شده اند.

رختشوی خانه زنجان

مردان نمکی:

مردان نمکی و موزه ای که این مومیایی ها در آن نگهداری می شوند از دیگر مکان های دیدنی زنجان است که اطلاعات مهمی را درباره اجساد مومیایی مردان و زنان معدن نمک در سال ۱۳۷۲ است که از معدن نمک چهرآباد استخراج شده اند. قدمت این اجساد به دوران هخامنشی و ساسانیان باز می گردد.

موزه تاریخی در زنجان

آبشار شارشار:

این آبشار با صخره های عظیم از مهم ترین دریاچه های زنجان به شمار می رود آب این آبشار بسیار زلال است و مناظر آن بسیار رویایی است و با چشم اندازهای ویژه خود توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

مکان های دیدنی زنجان را بشناسید

پل میر بهاء الدین:

این پل با نام پل اژدهاتو و پل کهنه شناخته می شود و در زمان قاجار به دستور ناصرالدین شاه تاسیس شده است این پل نیز در آثار ملی ایران به ثبت رسیده شده است.

دیدنی های شهر زنجان

مسجد جامع زنجان:

بافت و ساخت قدیمی این مسجد نشان می دهد قدمت این بنا به دوران قاجار و حکومت فتحعلی شاه باز می گردد این مسجد دارای ۴ ایوان با معماری اسلیمی و کاشی کاری است و فضای اطراف آن دارای طبیعت متنوع گل ها است.

مسجد جامع زنجان

مجموعه تفریحی ائل داغی:

این مجموعه تفریحی در کنار طبیعت بی نظیر و سر سبز خود دارای مجموعه ای از امکانات تفریحی و ورزشی است که برای مسافران در نظر گرفته شده و از مکان های دیدنی زنجان به شمار می رود.

طبیعت بکر زنجان

غار های کتله خور

از جمله مکان های گردشگری در زنجان؛ غار های کتله خور هستند که از جمله عجیب ترین جاهای دیدنی این شهر محسوب می شوند و جالب است بدانید هنوز هم بخش زیادی از این غار ها در مرحله کشف بوده و تنها بخش کوچکی از آن قابل بازدید می باشد.

غار کتله خور جزو بهترین جاذبه های طبیعی در غرب ایران شناخته می شود و این جاذبه دیدنی در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است، مسیر حرکت گردشگران برای رسیدن به این غار از جاده سلطانی همدان به طرف گرماب می باشد.

مکانهای دیدنی زنجان

اگرچه این غار در استان زنجان، شهرت غار علیصدر همدان را ندارد و شاید از بازدید کنندگان کمتری برخوردار باشد، اما به اندازه غار علیصدر همدان مهم می باشد.

حال برای دیدن این مکان گردشگری دیدنی می توانید با در اختیار گرفتن یک ماشین علاوه بر سفر به کتله خور از گند سلطانیه و مقبره قیدار نبی نیز دیدن کنید.

کوه‌ های رنگی

کوه های رنگی یکی دیگر از مکانهای گردشگری زنجان است که شباهت بسیاری با پینتد دیزرتز در استرالیا و نقاط مشابه در آمریکا می باشد، البته مقیاس آن در ایران خیلی بزرگتر است.

حال در صورتی که در ایام نوروز قصد سفر به تبریز از مسیر زنجان را دارید، می توانید در مسیر ۲۰ کیلومتری آلاداغ لار، تصویر زیبایی از این کوه های زیبا به رنگ قرمز، سفید و اخرایی دیدن کنید، علاوه بر آن مشاهده اشکالی مشابه فیلم های فضایی در ۱۲۵ کیلومتری جاده زنجان می تواند تصویر منظره ای رویایی را دراختیارتان قرار دهد.

جاهای دیدنی زنجان

قلعه‌ بهستان

این قلعه دیدنی به دلیل ظاهر عجیب و ارتفاع زیادی که به نسبت دیگر بناهای موجود در شهر و روستاهای اطراف خود دارد، از جمله جالب ترین مکان های گردشگری این شهر محسوب می شود.

این قلعه در ۱۴ کیلومتری شمال «ماه نشان» و در همین شهرستان، در کنار رودخانه «قزل اوزن» در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان واقع شده است. سوراخ های غار مانندی که در دل کوه ایجاد شده اند، ساخته دست ساسانیان می باشند.

تصاویر مکان های دیدنی زنجان

زنجان از شهرهای زیبا و تاریخی برای گشت و گزار مسافران است که در نزدیکی تهران قرار دارد و محلی برای اقامت مسافرانی است که به شهر تهران می روند به همین دلیل مسافران زیادی را به سمت خود کشانده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *