دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زندگینامه خیام, گذری به زندگی خیام نیشابوری

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری در سال ۴۲۷ در شهر نیشابور چشم به جهان گشود خیام از بزرگترین متفکران ایرانی است که از دانش فلسفه، ستاره شناسی، ریاضیات، شعر و سایر علوم برخوردار است و زندگینامه خیام بیشتر در اشعار و رباعیات او خلاصه می شود.

خیام به دلیل توانمندی و مهارتی که در سرودن رباعیات دارد به حجت الحق شناخته می شود وی از بزرگترین شاعران در دوران حکومت سلجوقیان بوده است و اشعار و رباعیات او به بیشتر زبان ها ترجمه شده است. زندگینامه خیام سرشار از دانش و توانمندی های خاص است این شاعر بزرگ از ستاره شناسان به نام در تاریخ ایران است که برای اولین بار گاه شماری تقویمی را در ایران محاسبه کرد. و در ریاضیات نیز اصل جدیدی با نام اقلیدس افزود که از مهم ترین اصل ها تا کنون به شمار می رود.

زندگی اندیشمند بزرگ خیام

بررسی زندگی نامه مشاهر بزرک ایران زمین همچون زندگینامه حافظ، زندگینامه سعدی، مولوی و خیام نیشابوری ما را بیشتر با ارزش آثار و سبک زندگی این اندیشمندان آشنا می سازد.

زندگینامه خیام ریاضی دان و شاعر!

خیام از شاگردان ابن سینا است و در برخی از کتاب ها او را شاگرد امام موفق نیشابوری می دانند و به این موضوع اشاره شده است که بر اساس فاصله زمانی و طبق این شواهد امکان اینکه خیام شاگرد ابن سینا بوده باشد بسیار کم است.

زندگینامه خیام نیشابوری توسط افراد بزرگ مانند بیهقی تدوین شده است و در برخی از موارد در میان این متون مختلف تفاوت هایی در تدوین زندگینامه این شاعر بزرگ وجود دارد از جمله کتاب های مهمی که درباره زندگی شاعر بزرگ خیام، تدوین شده اند می توان به میزان الحکمه،؛ خریدالقصر، نزهت الروح، مرصادالعباد و … اشاره کرد.

خیام دارای آثار پربار و ارزشمندی است که از مهم ترین آنها می توان به میزان الحکمت، نوروزنامه، جبر و مقابله، رساله ای در طبیعیات، اشعار عربی، رباعیات، رساله مشکلات ایجاب، عیوان الحکمه و … اشاره کرد. این اندیشمند بزرگ دارای آثار متعدد و ارزشمندی است که تا کنون از آن استفاده های زیادی شده است و دستاوردهای مهمی در زمینه علم ایجاد کرده است.

شرح زندگینامه خیام

  •  آرون گروپس

زندگی خیام:

برخی از اندیشمندان بر این باورند که خیام دانش فلسفی خود را به طور مستقیم از سمت فلاسفه یونانی کسب کرده است و همچنین گفته اند که این شاعر بزرگ در زمینه حدیث و حکمت نیز دانش و علوم خاص خود را دارد.

از مهم ترین دستاوردهایی که خیام داشته است گاه شماری تقویم جلالی بوده است که او را در زمینه ستاره شناسی نیز نام آور کرده است در بیشتر آثار تاریخ فوت خیام را ۵۱۷-۵۲۰ می دانند این شاعر بزرگ در شهر نیشابور به خاک سپرده شده است و آرامگاه آن هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *