دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رای ممتنع به چه معناست؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ دی ۱۳۹۷
  • ۰

رای ممتنع یک اصطلاح است که در فرهنگ و زبان موردم ایران بسیار دیده می شود هر چند این اصطلاح در بیشتر روابط ما دیده می شود اما به اصطلاح ادبی آن کمتر دیده می شود این رآی و نظر ممتنع در بیشتر نظرسنجی ها دیده می شود و حتی در تصمیم گیری های بزرگ برخی از این رای استفاده می کنند.

ممکن است در زندگی خود با افراد زیادی رو روبه رو شده باشید که در شرایط مختلفی از تصمیم گیری اظهار نظر خاصی نمی کنند و حتی در تصمیم گیری های مهم مانند ازدواج، شغل، تحصیل و انتخابات نیز رأی میانه دارند در حقیقت این دسته از افراد در شرایط تصمیم گیری در رابطه با موضوعی خاص نه رأی مخالف و نه رأی موافق دارند و هیچ کدام یک از این آرا برای آنان تفاوت ندارد در این صورت به رأی و نظر این دسته از افراد رأی ممتنع گفته می شود که از اصطلاح ادبی آن کمتر در تصمیم گیری ها استفاده می شود.

 رای و نظر ممتنع مجلس

رای ممتنع به چه رایی می گویند؟

در توضیحات فوق بیان شد که آرای ممتنع در حقیقت رأی توافقی هستند که افراد در مورد یک موضوع خاص و تصمیم گیری درباره آن دارند اما باید دید که در واقعیت نیز چنین است و افراد با آرا ممتنع نظر میانه در مورد موضوع دارند؟ یا نظر ممتنع این افراد نشان دهنده نوعی مخالفت سر پوشیده آنها خواهد بود؟

یکی از شرایطی که در آن اصطلاح رأی ممتنع بسیار به چشم می خورد در مورد تصمیم گیری های مجلس است که در رابطه با مسائل مختلفی مانند وضع قانون، لغو قانون و سایر تصمیمات دولتی که نیازمند رأی گیری اعضای مجلس است از آرا ممتنع استفاده می شود که به عنوان گزینه سوم برای تصمیم گیری ها مورد نظر است.

رای و نظر ممتنع در مجلس می تواند نشان دهنده مخالفت برخی از اعضا باشد که به این دلیل که می دانند نظر آنها در تصمیم گیری مجلس می تواند تاثیراتی درست، نادرست و یا بی تاثیر باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

رای ممتنع به چه معناست

که در این صورت با وجود بالا بودن آرا ممتنع مجلس تصمیم گیری جدید و رأی گیری جدیدی را اتخاذ می کند تا تصمیمات درست صورت بگیرد. این نوع آرا در تصمیم گیری های روزانه به شکل عامیانه تر نیز دیده می شود به عنوان مثال شما در جمعی دوستانه به همراه دوستان به رستوران رفته اید و می خواهید همگی یک نوع غذا سفارش دهید در این صورت ممکن است فردی بگویید برای من فرقی ندارد این نوع رأی و نظر نیز یک نظر ممتنع در شکل عامیانه آن محسوب می شود.

  •  آرون گروپس

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *