دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت خربزه و نکاتی برای رشد و پروش بهتر آن

  • زهره امامی
  • ۴ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

خربزه گیاهی است با ساقه های بسیار بلند که در فصل تابستان رشد می کند. این گیاه تا یک سال عمر می کند و در آسیا و فلات ایران کاشته می شود. در این مقاله می توانید با نحوه صحیح کاشت خربزه آشنا شوید.

کاشتن خربزه باید در خاکی صورت گیرد که دارای PH بین ۶ تا ۷ باشد. ناگفته نماند که این گیاه در مناطق گرمسیر بهتر رشد می کند. خربزه از میوه های محبوب فصل تابستان است که به دو صورت آبی و دیم کشت می شود.

نحوه کاشت خربزه و نکاتی برای رشد و پروش بهتر آن

آموزش کاشت خربزه و معرفی زمان و خاک مناسب آن

گیاه خربزه ساقه هایی طویل دارد و در مناطق گرمسیر رشد می کند. عمر این گیاه یک سال است و دارای میوه ای بسیار خوشمزه است که برای امراضی چون سنگ کلیه، سنگ مثانه، کم خونی، یبوست، بیماری های قلبی عروقی و سایر موارد بسیار مفید می باشد.

خربزه دارای ویتامین های A ،D و C و سلولز است و برای رفع خستگی نیز موثر می باشد. و به دلیل ازیاد خواص خربزه افراد زیادی قصد کاشتن آن را دارند. این گیاه نباید در خاک خیلی اسیدی کاشته شود. خاک مناسب برای کاشتن خربزه باید دارای مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم، ازت و به مقدار کمتر اسید فسفریک باشد. این گیاه معمولا در فصل بهار و بعد از سرما کاشته می شود. برای کاشتن این گیاه به حداقل دمای ۲۱ درجه سانتی گراد نیاز است.

نحوه کاشتن خربزه، تا حدودی شبیه به کاشت طالبی می باشد به این صورت که باید در زمینی که از قبل به صورت جوی درست شده است کاشته شود و فاصله بین دو جوی باید ۲ متر باشد. قبل از کاشتن این میوه باید جوی ها پر از آب شوند و پس از تبخیر آن بذر این میوه باید در عمق ۳ سانتی متری در گودال ها کاشته شوند. در هر گودال ۳ تا ۴ بذر می توان کاشت. گودال ها باید ۵۰ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. بعد از اینکه بوته های آن رشد کردند از هر دسته بوته یک بوته قوی باید انتخاب شود و مابقی حذف شود و تنک شود.

اموزش کاشت خربزه

  •  آرون گروپس

شیوه کشاورزی

در مناطقی که دمای هوا بسیار بالاست باید به فاصله هر دو روز یک بار این گیاه آبیاری شود. بعد از این که بوته های خربزه چهار برگی شدند و ساقه ای فرعی به اندازه ۱۰ سانتی متر رشد کرد باید ساقه اصلی از بالای ساقه فرعی بعد از برگ دوم قطع شود تا گیاه شروع به گل دادن حالت نر و مادگی کند و میوه بدهد. رنگ پوست خربزه رسیده سبز مایل به زرد است و برجستگی های روی آن سفت تر می باشند. در برخی از خربزه ها به هنگام رسیدن نزدیک دم یک شکاف ایجاد می شود. درجه حرارت خربزه های برداشت شده باید نزدیک به صفر باشد.

کاشت خربزه

حال که با نحوه کاشت خربزه آشنا شدید و اطلاعاتی در رابطه با چگونگی انتخاب خاک و زمان مناسب برای کشت آن کسب نمودید می توانید اقدام به کاشتن این میوه خوشمزه نمایید، همچنین می توانید با مراجعه به بخش پرورش گل و گیاه مجله ما از دیگر آموزش های ارائه شده در این زمینه نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *