دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت تشنگی زیاد چیست؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱ شهریور ۱۳۹۷
  • ۰

احساس تشنگی امری طبیعی می باشد و ممکن است به دلایلی مانند کم آبی بدن، کار زیاد و یا مصرف غذاهای شور رخ دهد. اما این اتفاق در بعضی از شرایط می تواند غیر طبیعی باشد، بنابراین باید نگران شد و علت آن را پیدا کرد.

نوشیدن آب کافی بسیار اهمیت دارد. زیرا هر فردی به طور معمول از طریق تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع همواره مقداری از آب بدن خود را از دست می دهد؛ گاهی فرد احساس تشنگی زیاد می کند، که این حس تشنگی مکرر و پیوسته می تواند دلایل پزشکی داشته باشد. در این مطلب، در مورد علت تشنگی زیاد به ذکر توضیحاتی پرداخته ایم که می تواند سودمند باشد.

علت تشنگی زیاد

برخی از دلایل تشنگی زیاد

کم آبی بدن و احساس تشنگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و مضرات ننوشیدن آب بسیار زیاد است. اما به طور کلی هر وضعیتی که باعث بر هم خوردن تعادل آب یا نمک در بدن انسان شود می تواند موجب تشنگی شود. در اینجا برخی از علت های تشنگی زیاد را مطرح کرده ایم که می توانید در ادامه ملاحظه نمایید.

کم خونی : زمانی که به هر دلیلی بدن، خون خود را از دست می دهد، مجبور است آب را جایگزین آن کند، بنابراین افرادی که دچار کم خونی هستند احساس تشنگی شدید می کنند.

رژیم غذایی: مصرف برخی از نوشیدنی ها و نیز مواد غذایی ادرار آور مانند خربزه، کرفس، جعفری، چغندر و… موجب دفع زیاد ادرار و میل زیاد به نوشیدن آب، به منظور جبران آب از دست رفته می شوند.

فشار خون پایین : هنگامی که بدن دچار افت فشار خون می شود، از طریق ایجاد تشنگی سعی می کند فشار خون را بالا ببرد. بیماری فشار خون پایین دلایل مختلفی دارد که با علائمی نظیر اضطراب، افسردگی، سرگیجه و تشنگی همراه است.

  •  آرون گروپس

قاعدگی : یکی دیگر از دلایل و علت تشنگی زیاد ، تاثیری است که هورمون های استروژن و پروژسترون بر روی سطح مایعات بدن می گذارند، بنابراین فرد احساس تشنگی می کند. همچنین این امر ارتباط مستقیمی با از دست دادن خون دارد.

علل تشنگی زیاد

دیابت : تشنگی که یکی از علایم بیماری دیابت می باشد زمانی اتفاق می افتد که بدن سعی دارد، اضافه قند موجود در خون را از طریق کلیه ها دفع کند، بنابراین دفع مایعات از بدن منجر به کم آبی بدن و تشنگی می شود.

خشکی دهان : خشکی دهان، در بیشتر مواقع با تشنگی شدید اشتباه گرفته می شود که معمولا به دلیل ناتوانی غدد بزاق در تولید بزاق ایجاد می گردد و با علائم آزار دهنده ای مثل بوی بد دهان، سختی در جویدن و بزاق غلیظ و چسبناک همراه است.

دلیل تشنگی زیاد

کمبود آب : کمبود آب، که امکان دارد به دلایلی مانند مسمومیت، استفراغ، اسهال و تعریق شدید رخ دهد، می تواند باعث بروز مشکلات جدی از قبیل صرع، از کار افتادن کلیه ها، کاهش فشار خون و حتی مرگ شود. در این مقاله شما را با برخی از دلایل و علت تشنگی زیاد آشنا کردیم که امیدواریم نهایت استفاده را از اطلاعات ارائه شده برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *