دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهکارهای مقابله با ترس که در طول زندگی به کارتان می آید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۹ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

افرادی که در زندگی خود ترس دارند با مشکلات روانی مختلف رو به رو می شوند این ترس می تواند ریشه در کودکی فرد نیز داشته باشد و به شکل های مختلفی در او بروز پیدا کند به عنوان مثال: یک فرد که در کودکی از گربه ترس داتشته است می تواند در بزرگسالی نیز این ترس را داشته باشد و برای مقابله با ترس باید ریشه آن را پیدا کرد.

ترس می تواند در زندگی خیلی چیزها را از شما دور کند و همواره مانعی بر سر راه پیشرفت شما خواهد بود ممکن است شما در زندگی به انجام کاری علاقه بسیار داشته باشید که به دلیل ترس از آن دوری می کنید. تکنیک های مقابله بر ترس مواردی را اشاره می کند که شما به کمک آن می تواند بر ترس بی دلیل و ریشه ای خود غلبه کنید و در زندگی انتخاب های بیشتری که موجب پیشرفت شما می شوند داشته باشید.

راهکارهای مقابله با ترس

راهکارهای مقابله با ترس:

در اقدام اولیه برای غلبه بر ترس باید دیده که چه چیزهایی موجب ترس شما می شود و علت این ترس چه چیزهایی می تواند باشد؟ با شناسایی علل ایجاد ترس شما به راحتی می دانید که چه مواردی را باید تحت کنترل خود در آورید و تمرکز بیشتری برای کنترل آنها داشته باشید.

همانطور که گفتیم ترس ها به گونه های مختلفی در فرد ظاهر می شوند و ترس از پرواز یک نوع ترس رایج و ساده است و بیشتر ما به دنبال این هستیم که چگونه با ترس از پرواز با هواپیما مقابله کنیم؟ اما در برخی موارد نیز این ترس عمیق تر است مانند ترس از آینده و قضاوت شدن.

ترس در افراد چه علتی دارد

اراده برای مواجه شدن با ترس:

افرادی که خود قصد دارند تا بر ترس خود غلبه کنند و به دنبال راهکارهای غلبه بر آن هستند هر راهی را حتی با وجود سختی آن دنبال می کنند زیرا فقط به دنبال غلبه بر ترس و یافتن راه مناسب برای مواجه شدن با آن هستند. زمانی که فردی توانایی رو به رو شدن با ترس خود را دارد در زمان موفقیت و غلبه بر ترس احساس شادی و انرژی خاصی خواهد داشت.

از راهکارهای ساده شروع کنید:

برای شروع بهتر است قدم هایی کوچک بردارید ترس و غلبه بر آن باید در مراحل اول در حد توجیه مقاببله با آن صورت بگیرد بنابراین از راهکارهایی استفاده کنید که در مراحل ابتدایی به شما انگیزه و انرژی بیشتر برای ترک و غلبه بر آن می دهد.

  •  آرون گروپس

تکرار راهکارها:

با به کار بردن راهکارها نوبت به تکرار آنها می رسد به عنوان مثال اگر شما دچار ترس از صحبت کردن در جمع هستید می توانید با انجام سخنرانی های کوچک در میان اعضای خانواده به غلبه بر ترس بپردازید و در ادامه این راهکارها را در مدت زمان های مختلف تکرار کنید تا به طور کامل این ترس در شما از بین برود. این تکرارها می تواند مهارت های شما را افزایش دهد و احساس خوبی را در شما ایجاد کند. در مقاله چطور بر ناتوانی و ترس از صحبت کردن در جمع غلبه کنیم؟ راهکارهای مؤثری در این زمینه ارائه شده است.

جلوگیری از ترس های ریشه ای

از تجربیات دیگران استفاده کنید:

به دنبال کسانی باشید که قبلا ترس های شما را تجربه کرده اند و با استفاده از راهکارهای مؤثر موفق به غلبه بر این ترس شده اند این کار انگیزه بیشتری را به شما خواهد داد.

مطالعه کتاب:

کتاب های ارزشمند و مهمی در زمینه غلبه بر ترس تآلیف شده اند که اطلاعات مهمی را برای غلبه بر ترس در اختیار شما قرار می دهند این کتاب ها با ایجاد نگرش های مثبت و سازنده در فرد بر ترس های ریشه ای که می تواند ترس از آینده و یا ترس هایی بزرگ تر در فرد باشد مقابله کند.

ترس از دست دادن از ترس هایی است که علت ها ریشه و عمیق در فرد دارد و فقط استفاده از تکنیک های ساده مؤثر نیست بلکه فرلد می تواند با مراجعه به مشاور و استفاده از کتاب های آموزشی در مقابل این ترس بایستد.

دوری از قضاوت ها:

یکی از مواردی که می تواند در افراد موجب ایجاد ترس شود ترس از قضاوت های اطرافیان است که در بیشتر موارد موجب می شود تا فرد برای دوری از قضاوت شدن سعی دارد تا از علایق خود دوری کند و با وجود تفاوت افکار با اطرافیان تن به افکار دیگران می دهد.

غلبه با ترس

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید :

گاهی اوقات پیش از آن که موضوعی پیش آید، ممکن است اعتمادتان رابه خود از دست بدهید، حتی مواقعی که نمی دانید که باید با آن روبه رو شوید یا خیر. در چنین موقعیت هایی لازم است به خودتان اعتماد کامل داشته باشید و خودتان را مطمئن سازید که هیچگاه از آن موضوع نمی ترسید، با این راهکار می توانید به تدریج ترس را از خود دور کنید.

انجام بازی های فکری :

به هنگام ایجاد ترس در شما، می توانید با کشیدن نفس های عمیق یا بلند صحبت کردن، حواس تان را پرت کنید، انجام این راهکار می تواند یک بازی فکری محسوب شود زیرا می توانید با مشغول کردن مغز خود با کار های دیگر تمرکز تان را از ترس دور کنید و آرامش را به بدنتان برگردانید.

همچنین می توانید فکر تان را با خاطرات خوب درگیر کنید یا ایجاد فضای خوب در ذهن مثل یک جنگل سرسبز یا رنگین کمان حال روحی تان را خوبتر کنید، هنگامی که افکار ترسناک را از خود دور کرده و به چیز های خوب فکر می کنید، ذهنتان بازی داده خواهد شد و می توانید بر ترس مقابله کنید.

از بین بردن ترس

ورزش کردن :

برخی از افراد به هنگام ترس دچار حمله عصبی می شوند و نمی توانند از جای خود تکان خورده و یا واکنشی نشان دهند، از این رو می توان در چنین مواقعی با منقبض یا منبسط کردن عضلات آنها را بیدار کرد، مثلا به هنگام راه رفتن در صورتی که ترس مانع این کار شود، می توانید یکبار عضلات ران را سفت کنید و بعد آن را فوراً شل کرده و حرکت کنید.

به خود سخت نگیرید :

اگر همواره به خود بگویید که نباید بترسید، این جمله شما را ضعیف تر خواهد کرد، بنابراین سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و کم کم پیش بروید. باید یک شروع آرام داشته باشید و همواره آن را ادامه دهید، حال در ابتدا هدف تان را مشخص کنید، سپس هر هفته و یا هر ماه سعی کنید به هدف تان برسید. به عنوان مثال می توانید برای شروع کار در این ماه ترس از رانندگی را کنار بگذارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *