دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با افراد بدقول چه رفتاری داشته باشیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

بدقولی یک اخلاق ضد ارزش است که در افراد دیده می شود که ریشه آن عدم وقت شناسی است بیشتر افراد بدقول به وقت و اهمیت آن برای طرف مقابل خود اهمیت نمی دهد و ارزشی برای آن قائل نمی شوند که همین امر موجب بدقولی در آنها می شود.

بدقولی بیشتر ریشه در محیط های خانوادگی دارد و یک ضد هنجار در جامعه محسوب می شود بدقولی به روابط اجتماعی فرد باز می گردد و در آن تأثیرات منفی ایجاد می کند در جامعه هیچ کس دوست ندارد با فرد بدقول ارتباط برقرار کند چون تصور دارند که این دسته از اشخاص برای وقت آنها ارزش قائل نمی شود و افرادی بی اهمیت نسبت به وقت و ارزش های دیگران هستند و در بیشتر موارد این ناهنجاری را نوعی بی احترامی نسبت به خود می دانند.

با افراد بدقول چه کنیم؟

ویژگی های شخصیتی افراد بدقول:

انسان های بدقول ارزشی تحت عنوان احترام گذاشتن به دیگران و وفای به عهد را زیر سؤال می برند آنها زمانی که بدقولی می کنند هم از انجام بدعهدی خود پشیمان نیستند و این موضوع بیش از هر چیز اطرافیان آنان را آزار می دهد و این خصلت در آنها بسیار آزاردهنده است.

بدقول بودن در طول زمان موجب می شود تا فرد ارزش و احترامی از سمت اطرافیان دریافت نکند و اعتبار او کمرنگ شود و تا زمانی که از سمت دیگران این رفتارها را نبیند تصمیمی برای تغییر دادن شیوه زندگی خود و حذف این رفتار نخواهد گرفت.

اشخاص بدقول در زندگی مشترک خود بیشتر دچار مشکل می شوند زیرا بدقولی و بی اهمیت بودن در وقت نسبت به همسر موجب ایجاد آزردگی خاطر و ناراحتی می شود که می تواند به رابطه شما لطمه وارد کند و با بچه دار شدن این موضوع بیشتر رابطه شما را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

بدقولی و پیامدهای منفی آن

نحوه رفتار درست با فرد بدقول:

در مقاله علمی ” ۷ رفتار در جامعه که موجب احترام گذاشتن دیگران به شما می شود ” وقت شناسی و بدقول نبودن از رفتارهایی است که احترام بیشتری از سوی اطرافیان برای شما جذب می کند و آنها با اطمینان بیشتری به شما اعتماد می کنند.

  •  آرون گروپس

اگر در زندگی کاری و روزمره خود با افراد بدقول زیادی سروکار دارید حتما مورد آزار هستید و این موضوع شما را به شدت درگیر خواهد کرد زیرا بدقولی افراد ارتباط زیاد شما با آنها موجب بر هم ریختن برنامه ریزی های شما خواهد شد. شما می توانید برای این مشکل با روش هایی مؤثر رفتار نادرست آنها را متذکر شوید و برای مقابله با آن به فرد کمک کنید.

۱- بازگو کردن اهداف:

اگر فرد مقابل شما در محیط کاری یا در روابط دوستانه به رفتار بدقولی دست می زند می توانید برای کمتر شدن این موضوع اهدافی که در زمانی خاص و ساعتی خاص قرار است با یکدیگر دنبال کنید به او بازگو کنید به عنوان مثال در محیط کاری ساعت خاصی را برای برای رسیدگی به امور کاری با یکدیگر و هماهنگی درست مشخص کنید و در طول روز به او تأکید کنید که حتما در این ساعت باید به امور رسیدگی شود.

۲- بیان شفاف انتظارات:

به طور دقیق انتظارات خود را از طرف مقابل بیان کنید اگر شما از اشخاص بدقول انتظار دارید تا در زمان مشخص شده کارهای خود را انجام دهند و به تعهدات خود نسبت به شما عمل کنند باید به طور واضح و شفاف به او بگویید که زمان سنجی در این مورد برای شما بسیار مهم است و از او خواهش کنید تا وقت شناس تر باشد.

بدقولی و علت های آن

۳- پیامدهای بدقول بودن را به او بگویید:

می توانید در یک رابطه صمیمانه تر به فرد بدقول بفهمانید که پیامدهای بدقولی او در آینده بر زندگی شخصی خود او تأثیرات منفی می گذارد و ممکن است بسیاری از ارزش ها و احترام ها را به دلیل این رفتار ناپسند از دست بدهد و از این طریق می توانید در فرد بدقول تعهد بیشتری ایجاد کنید.

۴- جویا شدن علت:

شاید در برخی از موارد علت بدقولی در افراد بی اهمیتی نسبت به دیگران نباشد گاهی مشغله بالای زندگی می توانند این افراد دچار رنجش و بدقولی کنید با همدردی و جویا شدن علت می توانید به افراد بدقول بیشتر کمک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *