دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت پیچک نیلوفر و آموزش پرورش آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

کاشت پیچک نیلوفر نیاز به مراقبت چندانی ندارد. چون این گیاه مقاوم بوده و فضای زیبایی را در محیط منزل به وجود می آورد. در ادامه روش های نگه داری و کاشت پیچ نیلوفر را به شما آموزش می دهیم.

کاشت پیچک نیلوفر از نظر خاستگاه به مناطق گرمسیری، آمریکای مرکزی و جنوبی و مکزیک مربوط می شود. نام علمی این گیاه، Ipomoea Tricolor است و از نطر تیره و خانواده به پیچکیان(Convolvulaceae) مربوط می شود. این گیاه را با نام های دیگر چون مورنینگ گلوری، Ipomoea rubrocaerulea و نیلوفر سه رنگ می شناسند.

روش های نگه داری و کاشت پیچک نیلوفر

پیچک نیلوفر از نظر تزیینی گیاهی زیباست. رنگ های تولیدی این گیاه بسیار متنوع بوده و دارای گل هایی به شکل شیپور هستند. برگ های آن به شکل قلب هستند و همین شکل گیاه سبب زیبایی متفاوت آن شده است.

نام دیگر نیلوفر پیچ، Morning glory است. این نام بر گرفته از ویژگی های خاص پیچ نیلوفر و باز شدن گل های آن در صبحگاه است. این گیاه به سرعت محیط منزل یا باغچه شما را پوشش می دهد و در طی یک سال محیط قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد. بیشترین رنگ برای پیچ نیلوفر رنگ ارغوانی و بنفش و یا ترکیبی از هر دو می باشد.

کاشت پیچ نیلوفر

این گیاه می تواند به ارتفاع ۴.۵ برسد. معمولاً در طی فصل تابستان گل دهی آغاز می گردد. کاشت پیچک نیلوفر را به خاطر ایجاد سایه بان و فضای پوششی بسیار می پسندند. این گیاه برای بالا رفتن به وسایلی چون نرده، میله و داربست احتیاج دارد. این گیاه در صبح باز و در هنگام غروب آفتاب مجدداً بسته می شود.

شرایط نگه داری پیچک نیلوفر

آبیاری: پیچک نیلوفر، گیاهی علفی بوده و برای داشتن گل های سر زنده به رطوبت همیشگی به شکل متوسط نیاز دارد. این گیاه به شرایط کم آبی مقاوم است. آبیاری آن را باید به شکل منظم انجام دهید تا گیاه به رشد کامل برسد.

  •  آرون گروپس

روش های کاشت پیچک نیلوفر

بهترین زمان آبیاری صبح است. خشک شدن خاک در عمق ۲ تا ۳ سانتی متری خبر از زمان آبیاری می دهد. خاک پیچک نیلوفر را غرقابی نسازید. این گیاه شرایط رطوبتی بیش از اندازه را دوست ندارد. این مسئله منجر به  عدم رشد گیاه و زرد شدن برگ های ناحیه پایین گیاه می شود. با این کار گیاه از بین می رود و ساقه ها پژمرده می شوند.

آبیاری کم نیز برای گیاه مشکل ساز است. کاشتن پیچک نیلوفر با این شرایط مانع از گل دهی خواهد شد و بافت برگ و ساقه گیاه نیز ضخیم می شود.

این گیاه در دمای بالای تابستان رشد می کند و مخصوص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. برای رشد بهینه و کاشت مطلوب پیچک نیلوفر باید دمای بالای ۱۸ درجه در خاک داشته باشیم. بهتر است حوالی عصر بر روی گیاه سایه باشد. این مسئله منجر به رشد بهتر خواهد شد. گرمای بیش از اندازه و نور مستقیم، گل دهی گیاه را کمتر می کند.

نور مستقیم لازمه کاشتن پیچک نیلوفر است. نور کم، سبب رنگ کم در برگ ها می شود. نور شدید در مواقعی که گیاه با آبیاری نامرتب همراه است، به رشد گیاه صدمه می زند.

۶ تا ۸ ساعت زمان برای آفتاب گیری کامل گیاه نیاز دارید. برای برقراری شرایط کاشت پیچک نیلوفر از خاکی با زهکشی مناسب استفاده کنید تا خاک باتلاقی نشود. این خاک باید با خاک معمولی و خاک برگ ترکیب شده باشد.

برای هرس باید شاخه های خارج از شکل و فرم گلدان را ببرید. برای این گیاه، قیم مناسب به کار ببرید تا فضای لازم برای بالا رفتن و پیچیدن ساقه ها فراهم گردد.

پایه های قیم را به اندازه ۳۰ سانتی متر در خاک بگذارید. این وسیله به کار برده باید ۳.۵ متر ارتفاع داشته باشد.

کاشت پیچک نیلوفر

کاشتن پیچک نیز مانند کاشت گل محمدی بیشتر در باغچه انجام می شود. برای کشت پیچک نیلوفر از دو روش استفاده می شود.

روش های کاشت پیچ نیلوفر

کاشتن پیچک نیلوفر با بذر

برای کاشت پیچک نیلوفر بدین روش بذرها را به مدت ۲۴ ساعت قبل از کاشتن در دستمال خیس شده قرار دهید. پوسته ضخیم بذر را باید با خیساندن بذر در آب گرم یا خراشیدن از بین ببرید.

بذر پیچ نیلوفر

از بین بردن این پوست ضخیم امکان جوانه زدن را فراهم می کند. در اوایل فصل رشد، کاشتن پیچک نیلوفر را آغاز کنید. ۰.۶ سانتی متر از خاک را کنار بزنید. بذر را بگذارید و روی آن را با خاک ببندید. آن گاه آبیاری کنید. بعد از جوانه زدن، جوانه ها را تنک کنید تا رشد بهتر انجام شود. جوانه ها باید از یکدیگر ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشند. حفاظ و نرده ای نیز برای بالا رفتن و پیچیده شدن در اطراف آن ها تعبیه کنید. اگر ارتفاع گیاه به ۲۰ سانت رسید، گلدان را تعویض و آن را به جایگاه دلخواه ببرید. تقریباً با رسیدن گیاه به این ارتفاع باید شرایط در نظر گرفته برای کاشت و پرورش آن را تغییر داد. برای کاشتن مورنینگ گلوری، رایج ترین روش مانند کاشت شبدر زینتی استفاده از بذر است.

کاشت پیچک نیلوفر از طریق قلمه

این روش در فصل تابستان متداول بوده و به گونه ای است که از گیاه قلمه نرم تهیه و آن گاه کشت آغاز می گردد.

این گیاه دارای آفات کنه قرمز عنکبوتی، مگس سفید، معندچی برگ و شته است. رطوبت بیش از اندازه خاک و یا برقراری شرایط سایه برای گیاه ممکن است سبب بیماری های قارچی گردد. نوعی بیماری قارچی در گیاهان پیچ نیلوفر وجود دارد که با لکه های نارنجی-قهوه ای نمایان می شود. این لکه ها به خصوص در نواحی زیر برگ وجود دارند. بیماری های لکه برگی نیز منجر به بروز مراکز کرم و زرد رنگ و خشک شدن گیاه می شوند و حاشیه ای قهوه ای قرمز در برگ های گیاه ایجاد می گردد.

علت پژمردگی پیچک نیلوفر

نکات مهم پرورش پیچ نیلوفر

  • بهتر است بعدازظهرهای تابستانی را در شرایط نیمه سایه سپری کند.
  • گیاه را به هیچ عنوان نخورید. مخصوصاً بذرهای آن ماده ای توهم زا دارد.
  • برای کوددهی از خاک برگ استفاده کنید و تا حد امکان از کودهای شیمیایی استفاده نکنید.
  • این گیاه نسبت به شرایط گرمایشی فوق العاده زیاد واکنش دارد و در معرض نور مستقیم بودن با آبیاری کم و نامرتب موجب پلاسیده شدن گیاه خواهد شد.

نکات دیگر در رابطه با گل پیچک

گلهای پیچک، گلهای زیبا و منحصر به فردی می باشند که در هنگام صبح و با طلوع خورشید باز شده و شب ها با تاریک شدن هوا بسته می شوند.

این گلها از ساقه های بلند و باریک با گلبرگ های مثلثی و به شکل قلب شکل در رنگ های صورتی، سفید و بنفش برخوردارند.

گیاه پیچک به سرعت رشد کرده و دارای گلهایی به رنگ آبی، قرمز، صورتی و رنگارنگ می باشد، حتی گاهی مواقع گیاه می تواند گلهایی با دو رنگ داشته باشد، از این رو به عنوان گیاهی محبوب برای حیاط خانه ها می باشد.

کاشتن پیچک نیلوفر

پیچک نیلوفر اغلب در اواخر فصل بهار و اواخر تابستان شکوفه می دهد، این گیاهان به دلیل رنگارنگ و معطر بودن گلها، پروانه ها را به خود جذب می کنند. رشد گیاه پیچک به اندازه ای است که می تواند در یک ماه به ۴.۵ متر برسد. ضمن اینکه این گیاه به راحتی خود را تغذیه کرده و به مراقبت خاصی نیاز ندارد.

نیلوفر صحرایی؛ علف های هرز وحشی هستند و در واقع شامل نسل دوری از گیاه نیلوفر پیچ می باشند، که دارای رنگ های زیادی بوده و در باغ ها و حیاط خانه ها رشد می کنند. دانه های این گیاه بسیار سمی بوده و می توانند موجب مسمومیت خفیف یا برخی علایم دیگر به خصوص برای سگ های خانگی شوند.

همانطور که گفتیم، کاشت این گیاه بسیار ساده است، اما قبل از کاشت لازم است بذر ها و دانه ها را به خوبی بشویید، زیرا این عمل موجب تسریع در جوانه زدن گیاه شود، سپس ۴ تا ۶ هفته قبل از کاشت دانه ها در باغچه، آن را در گلدان بکارید تا به خوبی شکوفه دهند و در هفته پنجم و یا زمانی که گیاه شکوفه داد، آن را به باغچه انتقال دهید، مقدار دمای مناسب برای جوانه زدن ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است و برای رشد بهتر و سریعتر پیچک آن را به دور یک چوب بلند پیچانده تا از آن بالا برود و رشد کند. ممکن است دوست داشته باشید دانه را مستقیما در خاک بکارید، اگرچه روش مناسبی است، اما امکان دارد زمان زیادی برای گل دادن و رشد آن صرف شود.

کاشت نیلوفر پیچ

امیدواریم نکات ارائه شده در زمینه کاشت پیچ نیلوفر، شما را مشتاق به نگه داری از این گیاه در منزل کرده باشد و بتوانید این گیاه را به شکل مطلوب و زیبا در محیط منزل بکارید و از وجود آن لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با تکثیر گیاهان مختلف در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *