دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اشخاص نامناسب برای مشورت چه ویژگی هایی دارند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

برای مشورت گرفتن از افرادی کمک بگیرید که راهی با کمترین خطا در اختیار شما می گذارند. افراد مشورت دهنده شایسته دارای ویژگی های خاصی هستند. لطفاً با این ویژگی ها همراه ما باشید.

همه ما برای انجام فعالیت های تحصیلی، شغلی، شخصی و … نیاز به مشورت و هم صحبتی با دیگران داریم. برای داشتن یک مشورت مناسب که راهنمایی خوبی به همراه دارد، بهتر است از از فرد لایق و شایسته ای کمک بگیرید.

نشانه های افراد نامناسب برای مشورت

صلاحیت نداشتن فرد مشورت دهنده

بروس کامرون در این باره می گوید: هر کس دارای دیدگاه و نظر متفاوتی است. البته همه این نظر ها صحیح نمی باشند. به دستاورها و سوابق فرد مشورت دهنده بنگرید و اگر چیزی نیافتید، از جلب نظر او اجتناب کنید. اگر این فرد به طور تصادفی مشورت می دهد و زمینه کاری اش با شما متفاوت است، باید اعتبار مشورت دریافتی از او را مورد ارزیابی قرار دهید. باید از مشورت کسانی استفاده کنید که کاملاً از شرایط زندگی شما آگاه هستند و از ته دل آرزوی موفقیت برای شما دارند. کسانی که به منفعت و مصلحت شما نمی اندیشند، نمی توانند صلاحیت برای مشورت را داشته باشند.

کسانی که بدون شنیدن صحبت های شما فقط حرف می زنند

اگر فردی که از او مشورت می گیرید، زیاد از کلمه «باید» استفاده می کند، مراقب باشید. مشورت خوب زمانی اتفاق می افتد که فرد به خوبی از موقعیت شما آگاه باشد. ضمناً در حین این صحبت از شما سوالاتی بپرسد. کامرون در این زمینه بیان می کند که:« اغلب مشورت دهندگان خوب، پیش از بیان سخنان حکیمانه شان، سوالات روشن کننده می پرسند.»

جور نبودن مشورت با شرایط شما

از کسانی که دارای تجربه های مشترکی با شما هستند، کمک بگیرید. چون معمولاً افراد در چنین مواقعی بیشتر از تجربه های خود صحبت می کنند. گرینبرگ در این باره می گوید:« تطابق در خور توجهی وجود ندارد و در بسیاری موارد از جمله قضایای شغلی یا جا به جایی تا حد زیادی ترجیحات فردی در کار است.»

مشورت با جهت گیری احساسی

این نظر باید بدون جهت گیری احساسی و بدون غرض شخصی اعمال شود. گرینبرگ نیز این موضوع را تایید کرده و بیان کرده که از مشورت با افراد دچار احساسات در زمینه مشورتی، بپرهیزید.

 

اشخاص نامناسب برای مشورت

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مغایرت مشورت با حس درونی

زمانی که ندای درونی شما با نظر مشورت دهنده یکی نیست، بهتر است در این باره به حس درونی خود تکیه کنید. مسینی در این باره می گوید که ممکن است حس درونی شما درست باشد. این طبیعی است شما صلاح خود را گاهی بهتر از دیگران تشخیص می دهید.

مشورت باید نتیجه نهایی را در اختیار شما بگذارد

این دسته از مشورت ها فقط بر تصمیم گیری متمرکز هستند و در صورت برداشتن گام های تصمیم گیری کمکی نمی کنند. چون که فرآیند ارزیابی به اندازه نتیجه نهایی اهمیت دارد. شما باید نقاط قوت و ضعف فرد مشورت دهنده را در نظر بگیرید.

به صحبت کردن با کسی که مشورتش را قبول ندارید، ادامه دهید. چون این موضوع سبب می شود شناخت بیشتری درباره فرد به دست آورید که ممکن است به کارتان بیاید. گرینبرگ درباره اصرار مشورت دهنده و در معذوریت قرار گرفتن شما می گوید:«با ایجاد چنین شرایطی از او تشکر کرده و بگویید برای هضم و فکرکردن به صحبت هایش به زمان نیاز دارید.» مودبانه به او بگویید که حالا باید خودتان به قضیه بنگرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *