دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت کدو حلوایی و نکاتی برای پرورش کدو حلوایی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۸ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

کدو حلوایی در فصل بهار کاشت و در پاییز برداشت می گردد. اگر کدو حلوایی سیکل رشد خود را به طور کامل طی کرده و رسیده باشد، می توانید آن را به مدت چند ماه نگه داری کنید. لطفاً با آموزش مراحل کاشت کدو حلوایی همراه ما باشید.

خواص کدو حلوایی باعث استفاده از آن در خورشت، سوپ و … شده است. همچنین جدا از بافت گوشتی و نرم کدو حلوایی می توانید از دانه های کدو نیز استفاده کنید. برای کاشتن کدو حلوایی باید از دانه های مرغوب کدو استفاده کنید.

شرایط کاشت کدو حلوایی

برای اقدام به کاشتن کدو حلوایی باید در فصل بهار دست به کار شوید. همان طور که می دانید در فصل بهار سطح خاک گرم و اعماق خاک سرد می باشد. از این رو زمان مناسبی برای کشت محسوب می شود. حال آن که سیکل زمستانه خاک عکس موارد ذکر شده می باشد. بذرهای کدو باید در خاک گرم کاشته شوند.

 

بذر مناسب کدو حلوایی برای کاشت

 

این مسئله منجر به جوانه زدن آن ها خواهد شد. برای مناطق سردسیر اواخر بهار را برای کشت انتخاب اما در مناطق گرمسیر می توانید کشت را با شروع فصل بهار یا حتی پایان یافتن آخرین یخبندان زمستان انجام دهید. در صورت تمایل برای باروری سریع کدو، سه هفته قبل از اتمام دوره یخبندان زمستانی می توانید بذرهای کدو را در گلخانه بکارید تا نشاء بزنند. برای کاشت بذر کدو حلوایی به عمق ۲.۵ سانتی متر در شرایط گلخانه نیاز هست. این بذرها باید تا اتمام یخبندان در سینی جوانه های گلخانه باقی بمانند. بعد از گذشت این دوره می توانید  جوانه ها را به باغچه انتقال دهید.

نشاء کردن کدو

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

باغچه انتخابی شما برای کاشت کدو حلوایی باید آفتاب گیر باشد. چون در این صورت کدوها سیکل رشدی خود را به خوبی طی نمی کنند. برای کشت، خاک با قابلیت زهکشی انتخاب کنید. اگر تهویه در خاک شما ضعیف است، آن را شخم بزنید. اگر از نظر مواد مغذی غنی نیست، در حین شخم زدن، مقداری کمپوست با خاک ترکیب کنید. فراموش نکنید کدوها برای تکثیر و ثمردهی مانند کاشت سیب زمینی نیاز به فضای زیادی دارند. این فضا برابر با ۹۰ سانتی متر است.

رشد کدو حلوایی

برای کشت کدو، پشته ۷.۵ سانتی بسازید. این پشته ها باید به اندازه ۰.۹ متر از یکدیگر دور باشند. ردیف های کاشتن کدو حلوایی باید به اندازه ۱.۸ متر باشد. روی این تپه ها گودالی به عمق ۲.۵ سانتی متر آماده و ۳ تا ۴ بذر کدو را در دل خاک بگذارید. روی دانه های کدو را با خاک ببندید. بعد از سر در آوردن جوانه های کدو، باید تعداد کدوها را به حد مناسب برای روی پشته ها برسانید.

کاشت کدو حلوایی

یعنی اگر چندجوانه کدو در کنار هم دارید، نوع قوی آن را نگه داشته و بقیه را بکنید. این تنک سازی باید به گونه ای باشد که در هر پشته تنها ۲ یا ۳ جوانه باقی بماند. برای رشد آن فضای کافی را در نظر بگیرید. همچنین می توانید با ساخت یک داربست، امکان رشد عمودی برای کدو را فراهم آورید. با قرار دادن سر شاخه کدو بر روی داربست، کدو به سمت بالا هدایت می شود و به صورت عمودی رشد می کند. روی خاک کدو برای محافظت شدن از علف هرز، مالچ بریزید.

ثمر دادن گیاه کدو حلوایی

مراقبت و پرورش کدو حلوایی

خاک کدو در دوره های گرم باید رطوبت داشته باشد. یعنی با گذشت چند روز از آبیاری نوبت قبل، کدو را آب دهید. با خشک خاک کدو، آن را به طور کامل مرطوب سازید. برای جلوگیری از سوختگی در اثر آفتاب و نگه داشت گیاه از سفیدک پودری، پایه گیاه کدو را آبیاری نمایید.  

شکوفه های نارس(نر) کدو حلوایی منجر به ثمردهی نمی شوند و بعد از گذشت یک هفته از بین می روند. آن ها را بچینید. منتظر شکوفه های ماده در گیاه کدو باشید. این شکوفه ها بر روی شاخه های کدو ماندگار می باشند. برای نگه داشت گیاه از آفات، روکش مناسبی از پلاستیک روی آن قرار دهید. در زمان گل دهی این روکش را برداشته تا گرده افشانی گیاه انجام گیرد.

اگر گیاهان چوب خوار در بین کدوها دیدید، آن ها را نابود سازید. حشره ساقه خوار بسیار خطرناک است و نابودی گیاه کدو با آن حتمی است. چون این حشره، کدو را از درون ساقه ها مورد تهاجم و نابودی قرار می دهد. وجود گل لادن بین ردیف های کشتی کدو حلوایی سبب دفع آفات می گردد.

نگه داری کدو حلوایی

مراحل برداشت کدو حلوایی

برای برداشت منتظر کامل شدن رشد کدو شوید. این دوره تکمیلی را با فرو بردن ناخن در کدو امتحان کنید. اگر کدو به قدری سفت شده بود که ناخن در آن فرو نرفت، می توانید آن را برداشت کنید.

قبل از شروع یخبندان(فصل پاییز)برداشت را انجام دهید. با قیچی یا چاقوی تیز می توانید برداشت کدو حلوایی را به اتمام برسانید و آن را از شاخه جدا کنید.

امیدواریم از مطلب ارائه شده در زمینه نگه داری و کاشت کدو حلوایی استفاده لازم را برده باشید و اگر قصد پرورش این گیاه را در باغچه منزل یا زمین زراعی دارید، بتوانید با انجام نکات لازمه به محصول مرغوب و خوبی دست یابید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *