دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تکثیر پاپیتال و نگه داری از آن

  • زهره امامی
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

گیاه پاپیتال از گیاهان زیبا می باشد. این گیاه حالت رونده و آویز دارد و برای تزیین دیوار و سردرها مناسب می باشد، در این مقاله قصد داریم روش های تکثیر پاپیتال را برای دوستداران این گیاه همیشه سبز معرفی نماییم. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

پاپیتال؛ یا همان عشقه گیاه زیبایی است که اغلب آن را با نام پیچک می شناسیم، این گیاه به خاطر سرعت رشد بالا مناسب برای تزیین دیوارهای آپارتمان ها می باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی روش تکثیر این گیاه بپردازیم.

گیاه زیبا و رونده

آموزش تکثیر پاپیتال و نگه داری از آن

پاپیتال به نور مناسبی برای رشد احتیاج دارد. بهتر است آفتاب به طور مستقیم به این گیاه بتابد. پاپیتال از نوع ابلق باشد برای این که رنگش حفظ شود باید در معرض نور بیش تری قرار گیرد. برای تکثیر پاپیتال باید نکاتی را رعایت کرد که شامل مواردی چون نور کافی، خاک مناسب، آبیاری به موقع، دمای متعادل و کود دهی مناسب و… می باشد.

گیاهان زیبا و سرسبز

نگهداری و پرورش پاپیتال یا عشقه

بهترین دما برای تکثیر گیاه عشقه دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه است و بهتر است که دمای محیط این گیاه به زیر صفر نرسد و در گرمای خیلی زیاد هم این گیاه خشک می شود. گیاهان مسن تر در برابر بی آبی مقاومتی بیش تری از خود نشان می دهند و گیاهان جوان نیاز به خاکی مرطوب دارند تا برگ های شان شادابی خود را حفظ کنند. آبیاری بیش از حد این گیاه نیز موجب قهوه ای شدن برگ های آن خواهد شد. بهتر است کف زیر گلدانی با سنگ ریزه پوشیده شود تا به طور مستقیم با آب در ارتباط نباشد. کود پوسیده ی دامی یا خاک برگ در بستر آن به تکثیر عشقه کمک شایانی می کند. اگر این گیاه در باغچه کاشته شده است بهتر است به خاک آن شن یا پیت ماس اضافه شود. برای تکثیر و کاشت پیچک یا عشقه استفاده از کودهای مخصوص گیاهان زینتی ماهی یک مرتبه در فصل بهار و تابستان  توصیه می شود. بهترین زمان برای قلمه زنی فصل بهار یا تابستان است. در این فصول بهتر است به اندازه ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر از این گیاه را قلمه بزنید و آن را در شن یا پرلیت و پیت ماس قرار دهید. این کار موجب می شود قلمه تهیه شده پوسیده نشود.

آموزش شیوه تکثیر پاپیتال

  •  آرون گروپس

برای تکثیر کردن عشقه با استفاده از چاقو تیز، قلمه های ساقه را به طول ۱۰تا ۱۲ سانتیمتر، از ساقه رونده جدا نمایید و به روش کشت مستقیم قلمه، آنها را در گلدانی حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید. حال خاک گلدان را کمی مرطوب نمایید و قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. بعد از گذشت یک ماه گیاه ریشه می دهد، حال می توانید کیسه را بردارید و گلدان را در نور مناسب قرار دهید. جالب است بدانید قلمه ها در آب هم ریشه می کنند. از این روش در تکثیر سانسوریا و گل شفلرا نیز استفاده می نماییم.

پیچک و یا عشقه

همانطور که مشاهده نمودید روش کاشت و تکثیر پاپیتال بسیار ساده است، برای نتیجه گیری بهتر، تنها باید به نکات ارائه شده توجه کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. شما دوستان علاقه مند به گل و گیاه همچنین می توانید در بخش پرورش گل و گیاه مجله ما از دیگر آموزش ها و نکات مهم و کاربردی برای پرورش و نگهداری از گیاهان مختلف دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *