دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش خواندن نماز آیات و احکام واجب شدن آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

خواندن نماز آیات در پی رخدادهای خاص بر ما واجب می شود. در این مطلب قصد داریم شما دوستان عزیز را با نحوه به جا آوردن نماز آیات آشنا کنیم.

خواندن نماز آیات، در مواقع بروز نشانه هایی از قدرت الهی واجب می گردد. حال این نشانه شامل زلزله، کسوف، خسوف و بروز بلای طبیعی می باشد.

نحوه خواندن نماز آیات چگونه است؟

خواندن نماز آیات، با خواندن نماز اشتراکات زیادی دارد اما تعداد رکعت های آن اندکی بیشتر است.

واجب شدن نماز آیات

بعد از نیت و تکبیر مانند نماز عادی حمد و توحید بخوانید و به رکوع بروید. بعد از گفتن ذکر رکوع، دوباره بایستید و باردیگر حمد و اخلاص را بخوانید. مجدداً به رکوع و دوباره حمد و توحید را بخوانید. این کار باید ۵ بار انجام شود. یعنی شما باید ۵ رکوع به جا آورده باشید و قبل از هر رکوع نیز یک حمد و توحید خوانده باشید. به سجده بروید و دو سجده را انجام و مانند رکعت دوم نماز دوباره بایستید. رکعت دوم را نیز همانند رکعت اول انجام دهید. در آخر نیز سلام و تشهد قرائت و نماز را به اتمام برسانید.

 

خواندن نماز آیات

روش دوم خواندن نماز آیات

در این روش بعد از نیت و تکبیر، سوره حمد خوانده می شود اما سوره توحید به آیاتش تقسیم می گردد. سوره توحید به پنج بخش تقسیم و بعد از خواندن هر آیه به رکوع می روید. بعد از پنج رکوع، سجده ها را به جا آورده و بعد از آن رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول بر جای آورید. تشهد و سلام را قرائت و نماز را به پایان برسانید.

  •  آرون گروپس

علت واجب شدن نماز آیات چیست؟

نماز آیات به دلایلی مختلفی از جمله تسلیم شدن در برابر خواست خدا، به یاد خدا بودن و درک نشانه های قدرت خدا واجب شده است.

مردم زمانی که در نعمت می باشند، کمتر از خدا یاد می کنند. یکی از حکمت های وجود نماز آیات را باید در به یاد خدا بودن جست و جو کرد.

آموزش نماز آیات

چه زمانی نماز آیات واجب می شود؟

نماز آیات باید در زمان وقوع پدیده هایی مانند زلزله، رعد و برق هولناک، کسوف، خسوف و … خوانده شود. در زمان کسوف و خسوف می توانید در حین رخداد نشانه، نماز را بخوانید اما برای زلزله و رعدوبرق باید بلافاصله بعد از اتمام نماز آیات را به جا آورید.

اگر شما متوجه زلزله نشده باشید اما دو نفر عادل به آن شهادت دهند، باید نماز آیات خوانده شود.

یکی از شروط واجب شدن این نماز این است که شما باید در منطقه وقوع نشانه یا پدیده باشید. چون در غیر این صورت نماز آیات بر شما واجب نیست.

امیدواریم نحوه به جا آوردن نماز آیات را به خوبی شرح داده باشیم. ضمن اینکه مطالب ارائه شده سودمند و مفید باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *