دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مدت زمان دوران بارداری سگ و نحوه زایمان سگ ها

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

سگ ها حیوانات وفاداری هستند و معمولاً با انسان ها رابطه صمیمی برقرار می کنند. عده ای به پرورش توله سگ علاقه دارند و مایل هستند از نژاد سگ خود توله داشته باشند. در ادامه شما را با شرایط دوران بارداری سگ و نحوه زایمان آن آشنا می کنیم.

دوران بارداری سگ با نشانه هایی همراه است. این نشانه ها با توجه به نژاد سگ متفاوت خواهد بود. افراد زیادی متمایل به نگه داری سگ در منزل هستند و علاقه زیادی نیز به پرورش توله سگ دارند. از این رو شرایط لازم برای بارداری سگ را فراهم می کنند.

مدت زمان و دوران بارداری سگ

سگ ها برای زایمان به ۱۲ تا ۳۶ ساعت زمان نیاز دارند. این مدت زمان به نژاد سگ و عوامل متعددی دیگری بستگی دارد و بین سگ ها متفاوت است. همچنین میزان طول کشیدن زایمان به تعداد زایمان سگ و توله بستگی دارد. دوره بارداری سگ برابر با ۵۸ تا ۶۵ روز می باشد.

گاهی اوقات این زایمان با تاخیر همراه است که دلایل آن را می توان در ناتوان بودن سگ در به دنیا آوردن توله، تخمین نادرست زمان بارداری، نادرستی تاریخ جفت گیری و … جست و جو کرد. 

 

 

بارداری سگ

نشانه های بارداری سگ

همزمان با بارداری، هورمون هایی از غدد درون ریز سگ ترشح می شوند. سینه های سگ صورتی و بزرگ می شود. بعضی از سگ ها دچار افسردگی در بارداری و کم اشتهایی و بعضی نیز اشتهای زیادی دارند. از هفته پنجم شکم سگ بزرگ خواهد شد. بهتر است نشانه های بارداری سگ را بشناسید و با توجه به آنها مراقب این حیوان باشید و در زمان زایمان نیز در کنار سگ باشید و پشت پا و شکم او را ماساژ دهید.

  •  آرون گروپس

 

 

دوران بارداری سگ

نحوه زایمان سگ

سگ ها نیز مانند تمام پستانداران در سه مرحله زایمان می کنند. در مرحله اول مادر برای زایمان آماده خواهد شد. در این مرحله رحم مادر به صورت کمی منقبض است. دمای بدن سگ ماده به ۳۷ تا ۳۶.۵ می رسد. در این حالت انقباض رحم سگ آرام آرام  بیشتر می شود. به طور معمول این گرفتگی و سفتی در هر ۷ دقیقه به بعد رخ می دهد. این سفت شدن توله ها را کم کم وارد گردن رحم می کند. سگ در این مرحله دارای چنین نشانه هایی است: اشتها ندارد، به پهلوهای خود نگاه می کند، التهاب و منبسط شدن فرج، آماده کردن جایگاه خواب، لیسیدن فرج، منبسط شدن شکم، پدیداری ترشحات موکوسی، خرخر می کند و قدم می زند.

نشانه های سگ باردار

احتمال حالت تهوع در سگ باردار بعد از غذا خوردن وجود دارد. بعضی از سگ ها در این دوران اشتهای قابل توجهی دارند.

در مرحله دوم زایمان سگ، شاهد بیرون آمدن مایعات، پرده های جفت و رویت توله ها در دهانه ورودی واژن هستیم. سگ مادر در این حالت بر روی یک پهلو قرار می گیرد و با زور زدن سعی در خروج توله ها دارد. این زایمان در راستای طول انجام می شود. در این حالت پشت توله ها به طرف بالا و پشت مادر است. بهتر است افراد غریبه اطراف سگ نباشند.

نحوه زایمان سگ

در مرحله سوم زایمان جفت بعد از بیرون آمدن توله ها خارج می گردد. جفت پس از ۵ دقیقه از بیرون آمدن بند ناف یا توله بیرون می آید. اجازه لیسیدن توله ها را به سگ مادر بدهید. اجازه ندهید توله های مرده خود را بخورد. چون ممکن است بیمار گردد. از خروج تمام جفت ها مطمئن شوید. چون باقی ماندن آن در بدن حیوان سبب عفونت می گردد.

خوردن بیش از اندازه جفت باعث اختلالات گوارشی و استفراغ و به هم خوردن آب و املاح بدن سگ ماده می شود. ترشحات سیاه رنگ متمایل به سبز در روز اول زایمان عادی است و جای نگرانی نیست. این ترشحات کم کم شفاف و روشن می شوند. ترشحات سفید رنگ بعد از زایمان و بیرون آمدن توله خطرناک است و باید به دامپزشک مراجعه گردد.

سگ های ماده معمولاً توله ها را نمی خورند. ممکن است این اتفاق پس از بارداری سگ به دلیل ضعیف بودن حس مادری در سگ یا زایمان نخست بودن رخ دهد. سگ در این موارد به اشتباه بند ناف را جدا و بخشی از بدن توله را نیز می خورد. با اتمام دوره بارداری سگ، بدن دمای مادر دوباره به ۳۸ تا ۳۹.۵ می رسد. دمای بیشتر از این مقدار نیز خبر از عفونت در بدن سگ می دهد.

علائم اولیه حاملگی سگ

در صورت بارداری سگ، فعالیت وی کاهش می یابد، همچنین در صورتی که سگ شما زود خسته شده و یا بیشتر اوقات را به چرت زدن می گذراند، می تواند از نشانه های بارداری وی باشد.

  • در اشتهای سگ تغییر ایجاد می شود.
  • رفتار های غیرمعمول از او سر می زند.
  • نوک سینه هایش بزرگ شده و تغییر رنگ می دهد.
  • افزایش وزن پیدا کرده و شکمش بزرگ می شود.
  • نشانه هایی از رفتار های بچه داری یا ساختن لانه در وی مشاهده خواهید کرد.

دوران بارداری سگها

علت مراجعه به دامپژشک

در صورتی که فکر می کنید، سگ تان باردار است، آن را نزد دامپزشک ببرید، بهتر است دامپزشک دو تا سه هفته بعد  ازجفت گیری برای تست حاملگی معاینه نماید. به طور کلی با مراجعه به دامپزشک می توانید مشاوره خوبی دراین زمینه داشته باشید :

  • دامپزشک می تواند به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد.
  • نوع مواد غذایی مفید برای دوره حاملگی سگ را مشخص نماید.
  • انجام آزمایشات مورد نیاز برای سگ را تجویز نماید.
  • در صورت مشاهده علائم مربوط به انگل در سگ، دامپزشک شما را در جریان قرار می دهد.
  • آشنایی با تغییرات سگ در بارداری
  • چه رفتاری را با سگ در دوران بارداری اش داشته باشید.

آزمایشات لازم که دامپزشک تجویز می کند ؟

دامپزشک برای مشاهده توله سگ های در حال رشد بعد از هفته سوم تجویز سونوگرافی دهد. امواج صوتی مورد استفاده در سونوگرافی برای دوران بارداری سگ بی خطر می باشد.

دامپزشک امکان دارد به منظور بررسی سطح هورمون های سگ، تجویز آزمایش خون نماید.

در صورت عدم مراجعه به دامپزشک تا هفته چهارم بارداری سگ که بین روز های ۲۸ تا ۳۵ بارداری وی می باشد، از طریق لمس شکم سگ متوجه بارداری وی خواهید شد، البته انجام این کار باید توسط شخص آموزش دیده انجام گیرد، زیرا در صورت لمس اشتباه ممکن است به توله های در حال رشد آسیب بزنید و یا موجب سقط توله های وی شوید.

دوره بارداری سگ

امیدواریم در این مطلب با شرایط دوران بارداری سگ و نحوه زایمان آن به خوبی آشنا شده باشید و اگر قصد پرورش توله سگ در منزل را دارید، نکات لازم برای نگه داری آن ها را یاد گرفته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *