دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت فلفل زینتی و پرورش آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

فلفل زینتی از گیاهانی است که به دو منظور کاشته می شود. این گیاه هم جنبه زینتی داشته و هم به منظور مصرف فلفل مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن اینکه دارای بوته های ریز و پا کوتاه می باشد. لطفاً با روش نگه داری و کاشت فلفل زینتی همراه ما باشید.

فلفل زینتی اگر چه قابل کشت در باغچه منزل می باشد اما به دلیل ویژگی های تزیینی زیاد برای کاشتن در گلدان نیز پیشنهاد می گردد. گل های آن به رنگ سفید متمایل به ارغوانی است. با کاشتن فلفل زینتی می توانید همزمان به میوه هایی با رنگ های مختلف از کاپسیکوم دست یابید.

کاپسیکوم همان فلفل زینتی با برگ های مستطیلی و سبز رنگ است. رنگ های کاپسیکوم شامل قرمز، نارنجی، سبز، زرد، صورتی و بنفش می باشد.  انتخاب نام فلفل زینتی نیز به دلیل همین تنوع رنگی است. کاشتن فلفل های زینتی به راحتی انجام می گیرد، تنها باید با اصول آن آشنا شوید.

 شرایط نگه داری و کاشت فلفل زینتی

کاپسیکوم و روش های نگه داری از آن

ویژگی های فلفل زینتی

نام علمی این گیاه Capsicum Annuum است و متعلق به خانواده solanaceae می باشد. این گیاه از نظر نژادی متعلق به مناطق گرم کشور آمریکاست. فلفل زینتی یک ساله بوده و در یک بوته ممکن است سه رنگ سبز، زرد و قرمز در میوه های کاپسیکوم در کنار هم دیده شود. میوه های آن نیز می تواند به صورت اشکال مختلف مستقیم و یا آبشاری باشد. معمولاً برای کاشتن فلفل زینتی نوع آبشاری آن مورد استقبال قرار می گیرد. با این که رنگ های میوه گیاه فلفل متنوع است اما بیشترین رنگ های دیده شده از آن رنگ زرد و قرمز می باشد.

شرایط نگه داری

پیش از اینکه خاک خشک شود، باید آبیاری نوبت دوم را انجام داد. زمان گل دهی و به ثمر رسیدن، باید آبیاری به میزان قابل توجهی کمتر شود. آب دهی در زمان گل دهی منجر به از دست دادن گل های فلفل و به ثمر نرسیدن خواهد شد. از این رو بهتر است در این زمان، آبیاری را با نکات قابل توجه انجام داد. توجه داشته باشید در سایر زمان ها، آبیاری نباید موجب باتلاقی شدن خاک گلدان شود. در بهار و تابستان پیش از خشک شدن کامل خاک آن را آبیاری کنید و برای فصل زمستان، هفته ای یک بار مناسب و ایده آل است.
کاشت فلفل زینتی در مناطق سرد در محوطه بیرون از منزل امکان پذیر نمی باشد. تنها در فصل تابستان با برقراری شرایط گرم می توان این گیاه را به باغچه منتقل کرد و یا گلدان را در حیاط منزل قرار داد. چون این گیاه بسیار گرما دوست است.
 این گیاه به غبار پاشی نیاز دارد. برای غبار پاشی از آب بدون املاح و سبک استفاده کنید. بعد از اینکه گل های کاپسیکوم به میوه تبدیل شدند، غبار پاشی را به هفته ای یک بار تنزل دهید. فراموش نکنید غبار پاشی برای کاشتن فلفل زینتی ضروری است و رشد آفت کندی قرمز را کنترل می کند.
برای کوددهی، ۳ گرم در یک لیتر را در هر دو هفته یک بار از اردیبهشت تا شهریور برای گیاه استفاده کنید. کوددهی از شرایط ملزوم و ضروری برای پرورش مناسب فلفل زینتی است.
برای رشد و پرورش فلفل زینتی، مانند کاشت بلوبری به نور متوسط تا زیاد نیاز داریم. اگر نور دریافتی گیاه کم باشد، میوه های آن به شکل زرد می مانند و تبدیل به رنگ قرمز نخواهند شد.

کاشتن فلفل زینتی

  • برای کاشتن فلفل زینتی مکان هایی مانند باغچه های منازل و پارک ها به شکل انبوهی در داخل چمن انتخاب می شوند. همچنین در محوطه ساختمان به شکل دائمی و فلاورباکس های باغ و پارک کشت می گردد.
  • خاک لازم برای کاشتن فلفل زینتی باید با ۵۰ درصد خاک باغچه و ماسه و ۵۰ درصد کود دامی پوسیده متشکل شده باشد. این گیاه نیز مانند بسیاری از گیاهان زینتی از جمله حسن یوسف نیاز به خاک مناسب برای زهکشی دارد.
  • برای تکثیر فلفل زینتی باید در اوایل بهار و اواخر زمستان دست به کار شد. این بذر را در ظرف کم عمق بکارید. این ظرف باید حاوی کمپوست مخصوص بذر باشد. ضمن اینکه خاک آن مرطوب باشد و برای حفظ رطوبت، روی خاک را با پلاستیک یا نایلون بپوشانید. همچنین بهتر است برای تهویه چند سوراخ در آن ایجاد کنید. بعد از رویت نشاء ها، آن ها را باید به جایگاه اصلی خود منتقل کنید. این محل جدید باید دارای کمپوست گلدانی باشد.
  • با آمدن بهار، فلفل زینتی را به گلدانی با ارتفاع ۱۲ سانتی متر انتقال دهید و خاک گلدان را مورد بررسی قرار دهید.

کاشت کاپسیکوم

نکات مهم در کاشت فلفل زینتی

  • اگر در طی رشد گیاه شاداب و سرحال است اما رشد آن منجر به گل دهی نمی شود، برای انتقال فلفل به گلدان کوچک اقدام کنید. این گیاه تمایل به پیچ خوردن ریشه هایش در یکدیگر دارد. برای گل دهی فلفل زینتی، باید این شرایط را با انتخاب گلدان مناسب ایجاد کرد.
  • اگر فلفل قرمز نشود، یعنی نور دریافتی گیاه کم است. این گیاه نور مستقیم را بدون مشکل تحمل می کند.
  • دمای بیش از اندازه و گرمای زیاد و آبیاری بیش از حد معمول، برگ های گیاه را خشک و منجر به سقوط آن می شود.
  • اگر برگ ها سقوط می کنند و پژمرده می شوند، گیاه را به مکانی پر نور انتقال دهید.
  • حشرات و آفات، گیاه را چسبناک و بد فرم می سازند. برای برطرف شدن این مشکل، گیاه را با سم حشره کش سم پاشی کنید. توجه داشته باشید که سم پاشی نیز نباید بیش از اندازه تکرار گردد.
  • برای دفع پشه گلدان که فلفل ها را در آن کاشته اید، بهتر است از سموم مناسب استفاده نمایید تا صدمه ای به گیاه نرسد.
  • اگر شاخه های این گیاه بیش از حد طویل و بد فرم است، یعنی هوای محیط آن بسیار گرم است. در این صورت گیاه را باید به محلی با دمای پایین برده و با آب سبک و بدون املاح، غبار پاشی کنید.
  • اگر گیاه رشد چندانی ندارد، یعنی هوای محیطی آن سرد است. گلدان را به محل گرم تر منتقل سازید. برگ های گیاه در سرما و در آسیب با مواد براق کننده شیمیایی سیاه خواهند شد. اگر زردی برگ ها را رویت کردید، تشنگی گیاه را فوراً برطرف سازید. البته کنه ریز قرمز نیز برگ ها را زرد و تار می کند. در این حالت ها باید برگ ها را در ناحیه سطح زیرین با اسفنج نرم تمیز کنید. ضمن اینکه هر دو هفته یک بار، گیاه را سم پاشی کنید.

در این مطلب با کاشت فلفل زینتی آشنا شدید. امیدواریم بتوانید این گیاه زینتی زیبا را در محیط منزل بکارید و از زیبایی میوه های کاپسیکوم  لذت ببرید. توجه داشته باشید که برای کاشت صحیح فلفل زینتی باید نکات لازم برای رشد را که در بالا عنوان نمودیم، در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *