دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش تکثیر و قلمه زدن لیندا و شرایط نگه داری آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

لیندا از گیاهان آپارتمانی با ارتفاع زیاد است که به دلایل شرایط آسان نگه داری، مراقبت از آن ها در آپارتمان بسیار راحت است. در این مطلب قصد داریم روش های قلمه زدن لیندا را به شما علاقه مندان به پرورش گیاه آموزش دهیم.

گیاه لیندا، به خانواده Asparagaceae بر می گردد و از گیاهان بومی مکزیک و جنوب غرب آمریکاست. برگ های آن باریک و کشیده اما دارای ضخامت و مقاوم است. دارای برگ های فنری مانند، آویزان و مجنون شکل است. با زندگی در بیابان سازگار است و سطح مقطع کم برگ از هدر رفت آب درونی گیاه جلوگیری می کند. قلمه زدن این گیاه به راحتی صورت می گیرد و نیاز به کود چندانی ندارد، در ادامه مطلب شما دوستان عزیز را با روش قلمه زدن لیندا بیشتر آشنا خواهیم کرد، بنابراین اگر شما نیز در مورد این گیاه اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با این گیاه بیشتر آشنا شوید.

شرایط نگه داری و قلمه زدن لیندا

این گیاه را با نام نخل اسبی نیز می شناسند. معمولاً برای فضاهای آپارتمان از گیاهانی استفاده می شود که دردسر کمتری برای نگه داری دارند. این گیاه از نور زیاد استقبال می کند. ساقه ها در انتها ضخیم می شوند. از نظر تزیینی بسیار زیباست و به شکل آبشاری از بالا به پایین ریخته می شود.

کاشت لیندا

از نظر ارتفاعی به دو متر می رسد. رشد کمی دارد و کمتر نیاز به هرس پیدا می کند. در زمستان باید آبیاری را هر هفته یک بار و در تابستان باید ۲ تا ۳ مرتبه در هفته انجام داد. خاک گلدان شما نباید غرقابی بماند. اگر گیاه را به مدت طولانی آب ندهید، ساقه های آن چروک و جمع می گردد. در این حالت باید گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر آب قرار دهید. ریختن و زردشدن برگ نیز نشان از تشنگی آن می باشد.

در زمان آبیاری منتظر خشک شدن سطح خاک باشید و بعد از خشک شدن آبیاری را انجام دهید. چون خاک این گیاه نباید خیس باقی بماند. این گیاه در قسمت متورم ساقه، آب مورد نیاز خود را جمع آوری می کند.

تکثیر لیندا

در فصل گرما برای جلوگیری از تشکیل نقطه های قهوه ای و لکه های سوخته بر روی برگ ها، غبار پاشی را به مدت یک بار در هفته انجام دهید.

  •  آرون گروپس

بهترین دما در تابستان معادل ۲۰ و در زمستان ۱۰ درجه سانتی گراد است. خاک آن باید از نظر زهکشی مناسب باشد. برای قلمه زنی لیندا خاک مناسبی از یک قسمت هوموس، ۲ قسمت ماسه و سنگریزه و ۲ قسمت لوم تهیه کنید. آب نباید در خاک لیندا باقی بماند.

اگر برگ سبز لیندا می ریزد، یعنی محیط منزل شما برای گیاه سرد است و اگر برای خشک و زرد می ریزد، دلیل بر گرم بودن بیش از اندازه هواست.

آموزش تکثیر لیندا

تکثیر لیندا مانند تکثیر گل شفلرا از طریق بذر و قلمه پرورش می یابد.

کاشت لیندا با بذر

تنه جوش همان مواردی هستند که برای قلمه زنی لیندا از آن استفاده می گردد. این تنه جوش ها، گیاهچه های کوچکی می باشند که در ناحیه انتهایی گیاهی و گاهی نیز روی ساقه های لیندا روییده می شوند. بعد از گذشت مدتی از رشد این گیاهچه، قسمت انتهایی گیاهچه در ناحیه اتصال به گیاه پایه متورم می شود. این تورم خبر از آمادگی گیاه برای قلمه زدن می دهد.

قلمه زدن لیندا

بهتر است برای قلمه زدن لیندا از کاتر یا چاقوی تیز و تمیز(ضدعفونی شده) استفاده کنید. در ادامه برای بهتر شدن نتیجه قلمه زنی لیندا، انتهای قلمه را در داخل هورمون های ریشه زایی بگذارید. بعد از این کار قلمه را در گلدانی مجزا بکارید. ۳۰ درصد از قلمه گیاه باید درون خاک باشد. گلدان قلمه را در مکانی سایه با نور زیاد بگذارید اما ابداً آن را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید. رطوبت لازم را برای خاک فراهم سازید. برای حفظ رطوبت می توانید روی گلدان را با نایلون بپوشانید.

یکی از روش های قلمه زدن گیاه لیندا جدا کردن پاجوش است. با قرار گرفتن دو یا چند پاجوش می توانید پاجوش جانبی را در فصل بهار از آن جدا و در گلدان دیگری بکارید. این روش برای قلمه زدن بامبو نیز به کار می رود.

گلدان انتخابی برای پاجوش باید از یک الی ۲ سانت سنگ ریزه پر شده باشد. این مسئله به زهکشی بهتر خاک کمک می کند. ۳۰ درصد از فضای گلدان نیز باید با خاک پر شود. اطراف ریشه را تمیز کنید. برای ممانعت از آسیب، گیاه را به شیوه ای ملایم آبیاری کنید.

برای جلوگیری از ارتفاع یافتن زیاد گیاه لیندا، جوانه های جدید روی ساقه را جدا کنید. این مسئله به اضافه شدن پهنا و زیبایی گیاه لیندا منجر می شود.

نکاتی که در مورد گیاه لیندا باید بدانید.

۱. در صورتی که نوک برگ گیاه لیندا آسیب دیده باشد و حاشیه های آن سبز باشند این مشکل به دلیل صدمه ناشی از برخورد شی مکانیکی با گیاه و یا هوای خشک است.

۲. اگر حاشیه های این گیاه قهوه ای و زرد باشند به دلیل دقت نکردن در آبیاری، آب دادن بیش از حد مجاز و یا درجه حرارت کم یا نور کم می باشد که به منظور رفع  مشکل باید این مشکلات را برطرف کنید.

۳. کنه قرمز جزو مهم ترین آفت گیاه لیندا است که از دیازینون می توانید استفاده نمایید

۴. اگر ساقه های این گیاه منقبض و یا چروکیده شده باشند به دلیل کمبود آب می باشد.

۵. اگر در سطح زیرین برگ لکه های قهوه ای دیدید و یا در هر دو سمت برگ زخم های سفید رنگ پنبه ای مشاهده کردید ماهی یک بار طبق دستور با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.

۶. از آب پاشی کردن بر روی برگ های این گیاه پرهیز کنید.

۷. اگر در زمان عوض کردن گلدان ریشه گیاه دچار آسیب شد در یک لیتر یک قاشق چای خوری قارچ کش بنومیل حل نمایید و به شکل آبیاری داخل خاک بریزید سپس هفته بعد جهت تقویت گیاه از کود هیومیک اسید استفاده نمایید.

۸. این گیاه برای آن دسته از افرادی که مسافرت های طولانی را دوست دارند گزینه مناسبی برای گلخانه می باشد.

نکاتی که در مورد گل لیندا باید بدانید

امیدواریم روش تکثیر و قلمه زدن لیندا را به خوبی آموزش داده باشیم. ضمن اینکه بتوانید با رعایت نکات لازم در زمان تکثیر، این گیاه را به شکل مطلوبی پرورش دهید، در پایان به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش گیاه و همچنین تکثیر گیاهان می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *