دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان جوش صورت نوزاد با راهکارهای خانگی

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از مشکلاتی در ماه های ابتدایی تولد نوزادان را درگیر می کند، بروز جوش هایی بر روی صورت آن ها می باشد. این جوش ها به راحتی با درمان های طبیعی برطرف می گردند. در ادامه روش های درمان جوش صورت نوزاد را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

جوش صورت را بیشتر می توان در نوزادان دو ماهه ملاحظه کرد. این جوش ها به رنگ های سفید و قرمز هستند و حدود ۲۰ درصد از نوزادان را در گیر می کنند. درمان جوش صورت نوزادان کار آسانی است و این مشکل ابداً نگران کننده نیست. این جوش ها بیشتر در ناحیه صورت خود را نشان می دهند و خود به خود از بین می روند.

روش های خانگی درمان جوش صورت نوزاد

برای درمان جوش صورت نوزاد راه های خانگی را امتحان کنید. هر چند که اگر به این درمان ها نیز روی نیاورید، پس از مدتی دیگر اثری از جوش نخواهید یافت.

از بین بردن جوش صورت نوزاد

دمنوش قاصدک

این گیاه برای برقراری تعادل هورمونی مصرف می گردد. این گیاه هم برای مادر و هم برای کودک مفید است. اجزای ترکیبی تلخ قاصدک منجر به از بین بردن باکتری می گردد. با مصرف قاصدک توسط مادر، نوزاد نیز می تواند از طریق شیر مادر از خواص قاصدک بهره مند گردد.

برای دمنوش قاصدک، چند ریشه قاصدک، نصف فنجان گزنه و ۸ سانت علف لیمو  را تهیه بفرمایید و درون یک کاسه با هم میکس کنید.

آن گاه ظرف را بر روی حرارت بگذارید تا بجوشد. بعد از جوشیدن آب، سایر مواد را به آن اضافه کنید و منتظر بمانید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به جوشیدن ادامه دهد. در زمان تهیه آن را  مرتب هم بزنید. در پایان نیز می توانید شکر و عسل اضافه و آن را صاف کنید. از این دمنوش سه بار در روز مصرف کنید. این دمنوش را می توان به مدت ۲ روز در یخچال نگه داری و استفاده کرد.

شیر مادر

شیر مادر دارای خاصیت ضدباکتری و میکروبی است و از آن می توان برای درمان آکنه کمک گرفت. اسید لوریک موجود در آن می تواند لایه برداری لازم را برای درمان جوشهای صورت نوزاد انجام دهد. ضمن اینکه مانع از حمله باکتری به طور مجدد خواهد شد.

  •  آرون گروپس

چند قطره شیر مادر را بر روی جوش های صورت نوزاد بریزید یا کل صورت نوزاد را با آن آغشته سازید. با یک پنبه توپی یا سر انگشتان، شیر را بر روی صورت کودک به شکل دورانی هدایت کنید.

بهبود آکنه صورت نوزاد با شیر مادر

بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، صورت کودک را پارچه ای گرم و مرطوب تمیز کنید. این درمان جوش صورت نوزاد را باید سه بار در روز انجام دهید.

روغن نارگیل

یکی از درمانهای عالی برای جوش صورت نوزاد استفاده از روغن نارگیل است. این روغن ضمن اینکه رطوبت لازم را به پوست کودک می دهد، پوست او را در برابر باکتری حفظ می کند. دارای ویتامین E می باشد. به راحتی پوست را تغذیه و وارد آن می گردد. این روغن نیز دارای اسید لوریک می باشد.

درمان جوش صورت نوزاد

توپ پنبه ای را در داخل روغن نارگیل غوطه ور و آن گاه نقاط آسیب دیده را به کمک پنبه ماساژ دهید. بعد از ۲۰ دقیقه، صورت نوزاد را با پارچه تمیز و مرطوب خشک کنید.

سرکه سیب

برای بهبود جوش صورت نوزاد از سرکه استفاده کنید. چون دشمن باکتری است و چربی را جذب می سازد. پوست را به سرعت تمیز و عاری از باکتری می کند فرم رقیق شده آن برای بهبود جوش صورت نوزاد توصیه می گردد. چون تند و قوی است و ممکن است به پوست لطیف نوزاد صدمه بزند.

یک یا دو قاشق چای خوری سرکه را داخل نصف فنجان آب تقطیر بریزید و هم بزنید. آن پنبه توپی را به مدت ۵ دقیقه در محلول شناور و سپس آن را بر روی جوش های نوزاد بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه، صورت نوزاد را با پارچه مرطوب تمیز کنید. این درمان جوش صورت نوزاد را باید به مدت ۵ روز و روزی دو مرتبه تکرار کنید.

بلغور جو دوسر

اگر آکنه های صورت نوزاد بزرگ است، برای بهبودی و درمان جوش صورت نوزاد از بلغور جو دوسر استفاده کنید. برای تهیه این درمان باید یک سوم فنجان بلغور جوی دو سر را در میکسر یا غذاساز بریزید. با این کار بلغور جوی دوسر پودر خواهد شد. وان کودک را آماده کنید. بعد از پر کردن وان کودک با آب گرم، باید پودر بلغور را در آن مخلوط بسازید.

آب و پودر را با دست به قدری هم بزنید که مواد به طور مساوی در آب منتشر گردد. نوزاد را ۱۰ دقیقه در وان قرار دهید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه پوست نوزاد را بدون آبکشی با حوله خشک کنید. مراقب باشید که این مخلوط وارد چشم نوزاد نشود. شما می توانید این روش را برای درمان آکنه صورت نوزاد به صورت روز در میان و هر روز انجام دهید.

درمان جوش صورت نوزاد با بلغور جو دوسر

نشاسته ذرت

برای بهبود آکنه صورت نوزاد بهتر است درمانهای طبیعی مانند نشاسته ذرت را به کار ببرید. این نشاسته دارای ویتامین های C، B1 و B5 می باشد. علاوه بر این ویتامین ها نشاسته دارای لیکوپن، تیامین و نیاسین است. این مواد برای پوست کودک بسیار مفید می باشند. نشاسته ذرت منجر به نرمی و صافی پوست می شود. یک آنتی اکسیدان عالی است که ضمن تامین مواد معدنی، پوست نوزاد را در برابر آکنه حفظ می کند. نشاسته پوست نوزاد را خشک می کند و این ماده برای رفع چربی صورت به کار می رود.

برای تهیه خمیر نشاسته ذرت، ۲ قاشق چای خوری از آن را با چند قطره آب میکس کنید. این خمیر باید سفت باشد. می توانید خمیر آماده شده را با گوش پاک کن یا نوک انگشت در سایر نقاط صورت نوزاد پخش کنید. این مخلوط خمیری باید به مدت ۶۰ دقیقه بر روی صورت بماند.

بعد از طی شدن ۶۰ دقیقه، با آب ولرم صورت کودک را شسته و در صورت خشکی زیاد پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای درمان جوش صورت نوزاد، این روش را دو بار در روز انجام دهید.

درمان آکنه صورت نوزاد

پودر بچه

برای درمان راش در قسمت تناسلی نوزادان و آکنه می توان از پودر بچه استفاده کرد. این پودر به خشک شدن آکنه منجر می گردد. ضمن اینکه منافذ پوست را نخواهد بست. این خاصیت باعث می شود که بتوان در نواحی دارای رطوبت نیز از پودر بچه استفاده کرد.

ابتدا قسمت آسیب دیده را بشویید و با حوله خشک کنید. پودر بچه را بر روی ناحیه منظور بزنید. به آرامی پودر را در سراسر پوست پخش کنید. این روش درمانی را بعد از هر بار حمام کردن نوزاد انجام دهید.

مخلوط عسل و آب لیمو

ترکیب آبلیمو و عسل دارای اثر ضد باکتریایی و ضد التهابی است. این مخلوط ناخالصی های ایجاد شده روی پوست نوزاد را از بین خواهد برد. لیمو به راحتی از پوست لایه برداری می کند و عسل نیز پوست را بهبود می بخشد.

یک قاشق غذاخوری عسل خام یا مانوکا را با نصف آب یک لیمو ترکیب کنید. ۲ تا ۳ دقیقه پنبه ای را در آن قرار دهید. آن گاه پنبه را بر روی صورت نوزاد با حرکت دورانی بچرخانید. نیم ساعت منتظر باشید. آن گاه ترکیب روی صورت را با یک پارچه گرم و مرطوب تمیز کنید. این روش را روزی دو بار انجام دهید تا نتیجه بخش شود.

نکات لازم برای درمان جوش صورت نوزاد

  • لباس، ملحفه و روبالشی کودک باید تمیز باشد.
  • صورت کودک را بیش از اندازه نشویید. چون پوست نوزاد خشک می شود. بنابراین بهتر است پوست آن را به صورت هیدراته حفظ کنید. ضمن اینکه  نکات لازم برای استحمام نوزاد را بدانید و اجرا کنید.

استحمام نوزاد

  • قبل از لمس صورت نوزاد، دست های خود را بشویید.
  • برای شستن لباس ها از مواد شوینده ضد باکتری استفاده کنید.
  • ملحفه و روبالشی نوزاد را روز در میان تعویض و تمام اسباب بازی های او را با مواد ضدعفونی کننده بشویید.
  • برای درمان آکنه صورت نوزاد از قابض ها بر روی پوست استفاده نکنید.
  • آب دهان نوزاد را مرتب خشک نکنید.
  • مادران شیرده میوه زیاد نخورند(به خصوص میوه های شیرین).
  • از لوسیونی که باعث انسداد روزنه های پوست نوزاد می گردد، اجتناب کنید. این شیوه درمانی جوش صورت نوزاد صحیح نمی باشد. بعد از شستن نوزاد بهتر است مرطوب کننده بدون روغن بر روی بدن او استفاده کنید تا آکنه ها برطرف شوند.
  • از مصرف محلول های قوی موضعی و کرم های دارای اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکساید دوری کنید.
  • توجه داشته باشد رویت جوش صورت نوزاد مسئله طبیعی است اما اگر این جوش بر روی نواحی دیگر بدن نیز وجود دارد، به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است نشان دهنده بیماری پوستی کلاه گهواره یا اگزما باشد.
  • اگر به درمان خاصی واکنش آلرژیک نشان می دهد، درمان را متوقف و دیگر ادامه ندهید.

امیدواریم به کمک معرفی روش های درمان جوش صورت نوزاد توانسته باشیم مطالب مفیدی را برای شما علاقه مندان ارائه کنیم.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *