دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گل حنا و آنچه باید درباره پرورش این گل زیبا بدانید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

گل حنا از گیاهانی است که اگر به درستی مراقبت شود، در تمام ایام سال گل خواهد داشت. برای تکثیر و پرورش آن باید با روش های نگهداری گل حنا آشنا شوید تا بتوانید آن را در فضای منزل یا باغچه پرورش دهید.

گل حنا از گل های زیبای آپارتمانی است که گیاه آن مشمول گل دهی می شود. رنگ زیبای این گل ها، افراد بسیاری را ترغیب به نگه داری گل حنا در منزل می کند. پرورش گل حنا به دو صورت قلمه زدن و کاشت بذر انجام می شودپ، در ادامه شما را با رشو های نگهداری گل حنا آشنا خواهیم کرد.

برای نگه داری گل حنا به خاک باکیفیت، رطوبت و نور زیاد و هوای ملایم نیاز دارید. گل حنا قابلیت کاشته شدن در باغچه را نیز دارد. معمولاً این گل های زیبا را در فضای سبز در داخل جعبه ها و نقشه های گلکاری می کارند.

شرایط پرورش و نگهداری گل حنا

برای تکثیر گل حنا، باید شرایط لازم را برای آن به وجود آورید. خاک گل حنا از نظر زهکشی قوی است و باید با کود دامی و خزه ترکیب شده باشد. این خاک می تواند غذای لازم  را برای گیاه تامین کند.

شرایط گل دهی گل حنا

برای نگه داری گل حنا همچون گل فردوس نیز به دمایی در محدوده ۱۶ تا ۲۳ درجه سانتی گراد نیاز داریم. دما برای گل حنا در زمستان  از ۱۲ تا ۱۳ درجه سانتی گراد نباید افت کند. اگر در محدوده دمایی گرم تر قرار بگیرد، گل دهی آن انجام می گیرد اما کاهش می یابد. ضمن اینکه در شرایط گرمی هوا، گل های حنا می ریزد. فراموش نکنید این گیاه نیز مانند تمامی گیاهان به استراحت زمستانه نیاز دارد. یعنی شرایطی که گل دهی آن متوقف شود و گیاه اندکی تقویت گردد و به خواب رود.

برای نوردهی گیاه، نباید آن را در معرض نور مستقیم بگذارید. در فصل زمستان به دلیل کم بودن نور آفتاب می توانید برای آفتاب گیری آن را چند ساعت در نور مستقیم بگذارید.

گل حنا از آن جا که گیاهی رطوبت دوست است، باید در فصل تابستان هر روز و در زمستان هفته ای یک بار آب دهی شود.

اگر به اندازه کافی رطوبت در هوای بالای گیاه باشد، بسیار خوب است اما نباید بر روی گل های حنا آب پاشید.

  •  آرون گروپس

این گیاه پر ریشه نیست و بعد از گذشت چند سال نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت.

نگه داری گل حنا در طول دوره رشد به وسیله کودهای مایع انجام می گیرد.

کنه ها و شپشک ها از دشمنان گل حنا هستند. برای از بین بردن آن ها می توانید کنه کش ها یا کنه کش ها را با سموم سیستمیک به کار برید. 

آشنایی با گل حنا

گل حنا همانند گل همیشه بهار از گیاهان آسیایی است که زادگاه واقعی آن را باید در کشورهای آسیا جست و جو کرد. گل های آن به شکل بشقابی و فنجانی هستند. گونه ای از گل حنا دارای مقاومت زیادتری می باشد و برای رشد و نگه داری نیازمند برقراری شرایط مطلوب است اما این گونه در تمام ایام سال گل می دهد.

از نظر ارتفاع دارای دو نوع بلند قد با ارتفاع ۹۰ سانتی متر و کوتاه قد با ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر می باشد. نوع پا کوتاه آن را برای کشت در گلدان و نوع پابلند آن را برای محوطه باز انتخاب می کنند.

رنگ های متفاوتی از گل حنا دیده می شود. این رنگ ها شامل ابلق، ارغوانی، صورتی، قرمز، عقیقی، خال خال، نارنجی و سفید می باشد. ثمره گل حنا بعد از بالغ شدن با کوچکترین ضربه دست یا خود به خودی می شکند. به همین خاطر نام «گل بی تاب» و «گل کم تحمل» را به آن داده اند.

نحوه تکثیر و نگهداری گل حنا

پرورش گل حنا با بذر

برای کاشت بذر حنا باید اوایل بهار را انتخاب کرد. گل حنا دارای رشد سریعی است و در تابستان گل دهی آن آغاز می گردد. اگر گل حنا را در فصل پاییز یا تابستان بکارید، در ماه های زمستانی شاهد گلریزان گل حنا خواهید بود.

روش نگهداری گل حنا

بهتر است ابتدا بذر گل حنا را در یک جعبه و در ماه اسفند بکارید. همچنین می توانید برای کشت حنا گلدان های تک را انتخاب و در آن ها کشت سطحی بذر را انجام دهید. دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه را برای گلدان و جعبه فراهم کنید.

کاشت گل حنا

بعد از اینکه مراحل مقاوم سازی گیاه به سرما انجام شد، در ماه اردیبهشت بهتر است گیاه را به جایگاه اصلی خود(زمین اصلی) انتقال دهید.

قلمه زدن گل حنا

اگر برای کشت و نگهداری گل حنا، روش قلمه زدن را به کار می برید، باید بدانید که قلمه زدن این گیاه نیز شبیه به قلمه زدن حسن یوسف می باشد.

گل حنا و راه های پرورش آن

ساقه هایی با طول ۵.۷ تا ۱۰ سانتی متر برش و آن ها را در خاک مخلوطی از ماسه مرطوب، لوم، پیت و آب بگذارید.

نحوه پرورش گل حنا

به علت رطوبت دوست بودن گیاه، آن را در پوششی از رطوبت حفظ و نگه داری کنید.

تکثیر گل حنا

این گیاهان به سرعت ریشه دار می شوند و می توانید جوانه های ریشه دار را در فصل بهار در جایگاه اصلی بکارید.

ریشه دار شدن گل حنا

گل حنا و شرایط نگه داری از آن

در چه مواقع باید گلدان گل حنا را تعویض کرد؟

در صورت نگهداری این گل در گلدان تا زمانی که گلدان از ریشه پر نشده است گیاه به زمان گلدهی نمی رسد بنابراین، در تعویض گلدان عجول نباشید و هر زمان که ریشه ها از ریر گلدان خارج شدند می توانید گلدان را تعویض کنید و گلدانی با یک سایز بزرگتر انتخاب کنید و حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که در هنگام عوض کردن گلدان زهکشی آن را بررسی نمایید.

زمان تعویض گلدان حنا

بیماری هایی که گل حنا دچار آن می شود

وجود هر نوع مشکلاتی در این گل بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که در ادامه شما را با مشکلات گل حنا و علت بروز این مشکل آشنا خواهیم کرد.

پزمردگی گل حنا :

علت ایجاد این مشکل نداشتن زهکشی مناسب، تعویض گلدان و آسیب به ریشه و آبیاری زیاد باشد بنابراین، در زمان آبیاری باید دقت داشته باشید که خاک گلدان کاملاً خشک باشد و آن آبیاری نمایید و همچنین استفاده زیاد از سم منجر به ایجاد مسمومیت در گل حنا خواهد شد  و برای زهکشی حتما سوزاخ های ته گلدان را بررسی نمایید تا در زمان آبیاری آب اضافی از آن عبور کند.

مشکلات و بیماری های گل حنا

ریزش برگ ها :

ممکن است گل حنا دچار ریزش برگ ها شود که به علت سرد بودن محیط نگهداری این گیاه می باشد از این رو، گیاه را به مکانی گرم تر انتقال دهید و از دیگر دلایل بروز این مشکل کنه قرمز یا آبیاری به شکل نامنظم است.

پوسیدگی ساقه یا زنگ زدی :

آبیاری زیاد باعث بروز این مشکل خواهد شد که بهتر است در زمان مشاهده این مشکل فوراً از گیاه قلمه گرفته و آبیاری آن را کمتر کنید.

مشکلاتی که برای گل حنا ایجاد می شود

ریزش گل ها :

مشاهده ریزش گل ها در این گیاه به دلیل کمبود نور و هوای خشک می باشد که بهترین کار این است گیاه را به مکانی با نور و رطوبت زیاد منتقل کنید و همچنین کم شدن گل ها  نیز می توانید به دلیل کمبود نور و مواد مغذی باشد.

برای تکمیل نگهداری گل حنا بهتر است برگ های آن را تمیز کنید و برگ ها و ساقه های خشک شده اطراف آن را جمع کنید تا شرایط برای رشد آفات فراهم نباشد. همچنین بهتر است این گلدان زیبا را با شروع فصل سرما به محیط منزل بیاورید تا از سرما حفظ شود و ا این طریق پرورش گل و گیاه اصولی و مفیدی داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *