دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش تکثیر و قلمه زدن آگلونما و پرورش آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

آگلونما از گیاهان زینتی آپارتمانی است که نقش مهمی در تصفیه هوای اطراف دارد و به همین خاطر در بسیاری از مکان ها پیشنهاد می شود. لطفاً با روش قلمه زدن آگلونما و روش های نگه داری و تکثیر آن همراه ما باشید.

قلمه زنی آگلونما و روش نگه داری آن در منزل از کارهای نسبتاً راحت و بدون دردسری است که موجب استفاده از این گیاه در آپارتمان شده است. این گیاه برای اتاق های کوچک و یا محیط های اداری بسیار مناسب است.

آموزش تکثیر و قلمه زدن آگلونما

قلمه زدن آگلونما

ویژگی های گیاه آگلونما

آگلونما برای رشد به اندازه و مطلوب به حد متوسطی از نور نیاز دارد. بنابراین نباید به طور کامل در سایه یا در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد. به همین دلیل محیط های آپارتمانی و اداری برای پرورش آگلونما مفید هستند. چون شرایط لازم برای قلمه زنی آگلونما و پرورش آن را دارا می باشند. برای آبیاری آگلونما باید خاک را به صورت نم دار و مرطوب حفظ کرد. چنین بیانی نشان از نیاز آبی بالای گیاه آگلونما دارد. پرورش گیاه آگلونما از راه تقسیم بوته و قلمه انجام می شود.
گیاه آگلونما دارای برگ های فراوانی است و جلوه ای از طراوت و زیبایی را در محیط اطرافش نمایان می سازد. می توانید این گیاه را به شکل زیبایی در یک گلدان مستطیلی در کنار سایر گیاهان بکارید و از تنوع برگ آن ها لذت ببرید.

پرورش آگلونما

برای تکثیر آگلونما ابتدا باید روی نور غیر مستقیم و متوسط متمرکز شوید. این گیاه علیرغم اینکه برای رشد کافی به نور متوسط غیر مستقیم نیاز دارد اما در محیط هایی با نور کم نیز به رشد خود ادامه می دهد. اتاق های شمالی منزل بهتر از هر جای دیگری می توانند پاسخگوی نیاز نوری آگلونما باشند.
خاک ترکیبی مناسبی از ماسه و خاک برگ برای گیاه آگلونما تهیه کنید. البته خاک از نظر بافت باید دارای زهکشی مناسب باشد تا امکان خروج آب اضافی از آن فراهم شود. این موضوع در نتیجه بخش بودن قلمه آگلونما حیاتی است.
برای ایجاد شرایط مناسب باید در تابستان دمای ۲۴ درجه و در زمستان دمای ۱۵ درجه را برای رشد گیاه فراهم کرد.
برای آبیاری گیاه در تابستان هفته دو بار و در زمستان هفته ای یک بار اقدام به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که فاصله ملزوم رعایت شود تا خاک بین دو آبیاری همیشه خیس بماند. آبیاری بیش از اندازه گیاه به ویژه در فصل زمستان منجر به زردی برگ ها خواهد شد.

برای تمیز کردن برگ های زیبای آگلونما از پارچه ای نرم یا اسفنج خیس شده کمک بگیرید. برای تمیز کردن برگ به هیچ عنوان از براق کننده شیمیایی استفاده نکنید. چون این مواد روزنه های برگ آگلونما را خواهد بست و گیاه را نابود خواهد کرد.

بعد از تکثیر آگلونما با روش قلمه نی متوجه رشد سریع آن خواهید شد. رشد آگلونما سریع است و باید در بهار هر سال گلدان آن تعویض گردد. چون ریشه های آن متراکم و خاک را سفت خواهند کرد. این گلدان باید از گلدان قبلی یک درجه بزرگ تر باشد.

اگر هوای محیط را مرطوب کنید، به رشد بهتر آگلونما کمک زیادی کرده اید. هفته ای دو بار در فصل تابستان برگ های آگلونما را مه پاشی کنید.

تغذیه مصنوعی بهتر است به صورت هر دو هفته یکبار در فصل رشد آگلونما(تابستان و بهار) با کودهای مایع مخصوص گل های آپارتمانی انجام شود.

برای تکثیر گیاه آگلونما باید روش قلمه زنی و کاشت بذر و یا تقسیم بوته را به کار ببرید. بهترین روش برای قلمه زنی آگلونما استفاده از جوانه های جانبی گیاه است و از این نظر به قلمه زدن بامبو شباهت دارد.

  •  آرون گروپس

روش قلمه زدن گل آگلونما

قلمه زنی آگلونما را در فصل بهار به کمک ساقه های قوی و سالم انجام دهید. در این حالت باید ساقه را به قسمت های ۴ تا ۵ سانتی متری ببرید و آن گاه در سطح خاک فشار دهید. یک سوم از قلمه در زیر خاک قرار بگیرد. برای شرایط بهتر قلمه زنی باید دما ۲۴ درجه سانتی گراد و خاک نیز مرطوب باشد. در این روش نیز بهتر است قلمه ها را با پلاستیک بپوشانید تا ریشه زایی بهتر انجام شود. بعد از ریشه دادن و رشد گیاه باید آن را به گلدان اصلی منتقل کنید.

تکثیر آگلونما

آگلونما

پرورش گیاه آگلونما از راه قلمه

جوانه زدن ریشه ها

مراحل تکثیر آگلونما به روش تقسیم بوته

جوانه های کناری را از گیاه پایه به آرامی جدا و از گلدان خارج سازید. بهتر است این کار را با دست یا چاقوی تیز انجام دهید. این جوانه ها دارای دو برگ و مقداری ریشه می باشند.

جوانه های جدا کرده را در گلدانی به دهانه ۹ سانتی متری بگذارید. خاک گلدان باید دارای کمپوست با پایه پیت باشد. خاک را در اطراف ریشه فشرده کنید تا هوا به ریشه نرسد.

برای ریشه زایی و رشد سریع تر آگلونما باید جوانه ها را درون نایلون پلاستیکی بگذارید. این کار به حفظ رطوبت کافی منجر خواهد شد. برای برقراری شرایط تهویه بهتر است چند سوراخ در پلاستیک ایجاد کنید. البته این کار در روش قلمه زدن آگلونما نیز کاربردی است.

برای گیاه دمای ۲۰ تا ۲۱ را فراهم و آن را از تابش مستقیم خورشید محافظت کنید.

برای ریشه دهی به حداقل چند هفته و حداکثر دو ماه نیاز دارید.

گیاه آگلونما حداکثر رشد را در اواسط بهار تا اوایل پاییز دارد.

پرورش آگلونما از طریق کاشت بذر

آگلونما را می توان در اواخر فصل بهار تکثیر کرد. هنگامی که گیاه شما به شرایط گل دهی می رسد و بعد از گل دهی میوه های قرمز رنگ تولید می کند. از این میوه های قرمز می توانید برای کاشت آگلونمای جدید بهره مند شوید. اگر قصد ندارید از بذر گیاه استفاده کنید، بهتر است این گل های قرمز را جدا کنید. چون گیاه را در حین رشد با مشکل مواجه می سازد.

گل آگلونما

امیدواریم با پرورش و قلمه زنی آگلونما بتوانید هوای دلپذیر و مطبوع در محیط منزل به ارمغان بیاورید و از زیبایی و طراوت گیاه نهایت استفاده را ببرید. در صورت علاقه مندی از شما دعوت می  کنیم با کلیک بر روی لینک از روش قلمه زدن گیاه حسن یوسف نیز مطلع شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *