دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با خواص چای ماسالا هندی آشنا شوید

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

چای ماسالا از جمله نوشیدنی های قدیمی و هندی می باشد که ترکیبی از چای سیاه، زنجفیل، هل، دارچین و میخک است. در این مطلب با خواص چای ماسالا بیشتر آشنا می شوید.

چای ماسالا یک نوشیدنی شیرین و تند با عطر خاص است. این چای هندی علاوه بر این که در بسیاری از کشورها به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه و خوش عطر شناخته می شود به منظور سلامت قلب،کنترل قند خون، هضم غذا و خیلی از موارد دیگر مفید می باشد. در این مطلب با خواص چای ماسالا بیشتر آشنا می شوید.

اغلب ما طعم های مختلف چای را کم و بیش تجربه نموده ایم و تا حدودی با فواید هر یک آشنایی داریم، چای دارچین، چای ترش، چای سبز، چای کوهی، چای ماسالا، چای بابونه و… از جمله چای هایی می باشد که فواید بی نظیری برای بدن دارند و به همین دلیل طرفداران زیادی در ایران یافته اند.

خواص درمانی چای ماسالا

آشنایی با خواص چای ماسالا

بسیاری از افراد از چای به عنوان یک نوع نوشیدنی محبوب یاد می کنند در این میان چای ماسالا که از انواع چای کشور هندوستان است و خواص دارویی زیادی دارد به عنوان یک نوشیدنی محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان شناخته می شود. چای ماسالا را با انواع ادویه و به روشهای متفاوتی تهیه می کنند که به دو صورت داغ و سرد سرو می شود.

همانطور که گفتیم فواید چای ماسالا بسیار زیاد می باشد، ترکیبات چای ماسالا رادیکال های آزاد را از بین می برد، بنابراین در جلوگیری از ابتلا به سرطان، سرماخوردگی، جوش صورت و موارد دیگر بسیار مؤثر می باشد. استفاده از دمنوش ماسالا، باعث افزایش ایمنی و کاهش التهاب بدن می شود و همچنین گوارش را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد فواید و مضرات چای گیاهی ماسالا در اختیار شما قرار می دهیم که امیدوارم تا پایان با ما همراه شوید.

مزایای چای ماسالا

  •  آرون گروپس

فواید دارویی و درمانی چای ماسالا برای بدن

درمان سرماخوردگی :

دارچین و میخک موجود در چای ماسالا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مانع از ابتلا به آنفلونزا و سرماخوردگی، عفونت و گرفتگی بینی می شود.

ناراحتی های قلبی و فشار خون :

بر اساس تحقیقات انجام شده، دارچین موجود در ماسالا باعث کاهش فشار خون می شود از این لحاظ خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.

دیابت و قند خون :

زنجبیل و دارچینی که در چای ماسالا وجود دارد سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

دستگاه گوارش و معده :

به دلیل خواص ضد باکتریایی دارچین، میخک و هل موجود در چای ماسالا، این نوشیدنی در جلوگیری از زخم معده و عفونت های معده بسیار مؤثر است. و همچنین فلفل سیاه موجود در این چای با افزایش آنزیم های گوارشی به بهبود هضم غذا، درمان نفخ و سلامت دستگاه گوارش کمک شایانی می کند.

از دیگر فواید چای ماسالا که می توان به آن اشاره داشت تاثیر شگفت انگیز زنجبیل موجود در این نوشیدنی برای درمان تهوع در دوران بارداری است.

لاغری و کاهش وزن:

چای ماسالا به دلیل اینکه سرشار از پروتئین است در جلوگیری از پرخوری و کاهش اشتها که در نتیجه آن لاغری و کاهش وزن است کمک زیادی می کند، در واقع ترکیبات موجود در چای ماسالا، چربی سوزی بدن را افزایش می دهد و این فرایند به لاغری و کاهش وزن فرد منجر می شود.

خواص بی نظیر چای ماسالا

سرطان:

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در زنجبیل، هل و دارچین موجود در چای ماسالا، در ابتلا به سرطان و درمان بسیاری از سرطان ها مفید می باشد.

افسردگی:

این چای در درمان افسردگی بسیار مؤثر می باشد، در واقع کافئین موجود در آن علت اصلی کاهش افسردگی می باشد.

خاصیت ضد التهابی:

این نوشیدنی به دلیل وجود ترکیبات یا همان ادویه های که در تهیه آن مورد استفاده قرار می گیرد نقش فوق العاده موثری برای بدن ایفا می کند و استفاده از زنجبیل در این نوشیدنی سبب ایجاد خواص ضد التهابی می گردد. بر اساس مطالعات صورت گرفته این ادویه در کاهش التهاب بدن تاثیر مثبتی دارد. خواص میخک در این نوشیدنی نیز به همین شکل می باشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

پایه تشکیل این نوشیدنی چای سیاه می باشد که سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد. میخک و هل نیز در این نوشیدنی کاهش دهنده سطح کلسترول و همچنین افزایش دهنده سطح کلسترول خوب در بدن می باشند. این امر موجب می گردد تا سطح پلاک خون کاهش یابد و باعث انسداد ایجاد شده از بیماری قلبی می باشد. البته کمک به تنظیم فشارخون و ضربان قلب نیز از فواید این ادویه ها به شمار می آید.

خاصیت آنتی اکسیدانی چای ماسالا

تقویت سیستم ایمنی بدن:

یکی دیگر فواید مصرف این چای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد و بدن با مصرف دارچین و میخک قوی تر می گردد و با ایجاد یک خط دفاعی مانع از عبور عفونت ها می شود. مزایایی دارویی این چای باعث پرطرفدار و محبوب شدن این نوشیدنی شده است.

تامین انرژی بدن:

چای ماسالا به دلیل داشتن چای سیاه در ترکیب خود دارای کافئین می باشد که این ماده موجب افزایش انرژی بدن می شود. البته مصرف بالای کافئین تاثیرات منفی را در پی خواهد داشت که وجود دیگر ترکیبات موچود در چای ماسالا سبب متعادل شدن شدن آن می گردد و با آزاد کردن انرژی متعادلی، نیاز روزانه بدن به انرژی را فراهم می نماید.

سوخت و ساز بدن:

از دیگر خواص مصرف چای ماسالا کمک به متابولیسم بدن می باشد که با مصرف روزانه این چای روند هضم غذا بهبود پیدا می کند و موجب متابولیسم بدن در طی یک مدت کوتاه می شود. سوخت ساز صحیح بدن نشان دهنده سلامت اندام ها و عملکرد منظم آن ها است.

عوارض استفاده از چای ماسالا

به دلیل وجود ادویه ها در چای ماسالا بهتر است خانم ها در دوران بارداری و شیر دهی از مصرف آن خودداری کنند.

مصرف زیاد چای ماسالا به دلیل شیر و شکر موجود در ترکیب آن باعث اضافه وزن زیاد در افراد چاق می شود. همچنین افرادی که نسبت به کافئین چای آلرژی دارند توصیه می شود از مصرف آن اجتناب کنند زیرا در این صورت با واکنش هایی نظیر اضطراب، فشار خون بالا و میگرن روبه رو می شوند. لازم است بدانید که طبیعت چای ماسالا گرم می باشد از این لحاظ مصرف آن برای افراد گرم مزاج توصیه نمی شود.

خواص چای ماسالا

در این مقاله با فواید چای ماسالا و مزایا و مضرات آن آشنا شدید، چای ماسالا فواید درمانی زیادی دارد و برای سلامتی بدن می تواند بسیار مفید باشد بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما برای یک بار هم که شده این چای خوشمزه و خوش عطر را تهیه کرده و از فواید دارویی آن بهره مند شوید. همچنین می توانید در بخش خواص مواد غذایی با دیگر فواید و مزایای خوراکی های مختلف آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *