دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف عرق نعناع برای نوزاد مفید است یا مضر؟

  • زهرا خانزاده
  • ۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

اغلب نوزادان از دل درد و نفخ شکم رنج می برند که باعث بی قراری نوزاد و نگرانی والدین می شود، یکی از راه های مفید در درمان نفخ نوزاد استفاده از عرق نعنا است که در این مطلب با فواید استفاده از عرق نعناع برای نوزاد بیشتر آشنا خواهید شد.

هر چند عرق نعنا به دلیل دارا بودن متانول ممکن است حالت خفگی برای نوزاد و کودک به وجود بیاورد که بهتر است از مصرف زیاد آن برای نوزاد پرهیز شود و برای طریقه مصرف با پزشک کودکان مشورت شود. اما عرق نعناع برای نوزاد فواید زیادی دارد که در ادامه با این به معرفی آنها می پردازیم.

اغلب ما بارها از انواع دمنوش نعناع، نعناع تازه و عرق نعناع استفاده نموده ایم و از خواص بی نظیر آن اطلاع داریم. حال سوال اینجاست که آیا این خواص برای نوزادان نیز صدق می کند و می توان از عرق نعناع برای بهبود حال نوزادان نیز استفاده نمود. در ادامه به بررسی خواص عرق نعناع برای نوزادان خواهیم پرداخت.

عرق نعناع برای دل درد نوزاد

عرق نعناع برای نوزاد

برای استفاده از عرق نعنا برای نوزاد بهتر است آن را در منزل و از نعنا تازه تهیه نماید، برای این کار چند برگ نعنا تازه را درون یک لیوان آب جوش انداخته و زمانی که کاملا سرد شد، از آن استفاده نمایید.

آب نعناع برای نوزاد

فواید عرق نعناع عبارت است از:

  • عرق نعناع به خاطر تاثیرات ضد اسپاسمی(گرفتگی) که در بدن ایجاد می کند در درمان سریع دردهای شدید ناشی از سوزش سردل و گاز معده بسیار موثر می باشد.
  • متانول موجود در نعناع علاوه بر خاصیت خنک کنندگی، باعث سرعت بخشیدن به جریان ترشح صفرا و همچنین شیره های گوارشی می گردد.
  • همچنین خاصیت تسکین دهندگی عرق نعنا به دلیل وجود متانول تا حد زیادی نفخ، گاز معده و قولنج نوزاد را کم می کند و سبب آرام شدن عضلات تحریک شده بدن نوزاد می شود.
  • مصرف عرق نعنا برای نوزاد به میزان یکی دو قطره کافی می باشد. یکی از راه های وادار کردن نوازد به آروغ زدن، دادن عرق نعناع به نوزاد است.

عرق نعناع برای رفع گاز معده نوزاد

  •  آرون گروپس
  • نعناع به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارد معده نوزاد و کودکتان را خنک کرده و مانند یک بی حس کننده عمل می کند و دل درد نوزاد را برطرف می کند. ماساژ دادن شکم کودک البته به آرامی و آهستگی، همچنین استفاده از حمام آب گرم می تواند راه حلی موثر برای درمان دل درد و تسکین عضلات معده فرزند دلبندتان باشد.

تاثیرات عرق نعناع برای بی قراری و دل درد نوزاد

  • آب نعناع یا عرق نعناع داروی گیاهی موثری در درمان بیماری سندروم روده تحریک پذیر می باشد. که کمک می کند تا سیستم گوارشی بدن کارکرد سالمی داشته باشد. همچنین آب نعناع سبب تسکین عضلات روده و معده نوزاد می گردد.
  • همانطور که در بالا به آن اشاره شد آب نعناع حاوی مقداری متانول است، همچنان که خاصیت ضد اسپاسم و خنک کنندگی دارد باعث ایجاد خفگی در نوزاد هم می شود، توصیه می کنیم قبل از استفاده هر نوع داروی گیاهی و همچنین هنگام استفاده عرق نعناع برای نوزادان در مورد میزان و نحوه مصرف به خصوص نوزادان کمتر از ۶ ماه با پزشک اطفال مشورت کنید.

نحوه استفاده نعناع برای نوزاد

 طریقه مصرف نعناع برای نوزادان

هر نوزادی رشد مربوط به خودش را دارد و ممکن است بدن وی نسبت به برخی مواد غذایی حساسیت نشان دهد. به طور کلی حتما پیش از وارد کردن هر نوع غذا و ماده غذایی به برنامه غذایی نوزاد باید از پزشک متخصص اطفال در رابطه با آن مشورت بگیرید و توصیه های پزشک را در این زمینه جدی بگیرید. یعنی خودسرانه هیچ نوع ماده غذایی را به نوزادان نخورانید و در رابطه با افزودن نعناع به این برنامه نیز نظر پزشک اطفال را جویا شوید.

  • نوزاد ۸ الی ۱۲ ماهه

نعناع خرد شده را در غذاهای همچون برگر بره یا عدس مورد استفاده قرار دهید. یا با به کار گرفتن آن در تهیه سس یا چاشنی های طعم دهنده همراه با غذاهایی نظیر سبزیجات بخار پز، حبوبات و ماهی استفاده نمایید. به ماست و غذاهای خامه ای نیز می توانید اضافه نمایید.

عرق نعناع برای نوزاد

  • نوزاد ۱۲ الی ۱۸ ماهه

نعناع های خرد شده را با حبوباتی همچون نخود و لوبیا مخلوط نمایید. همچنین روی سیب زمینی بو داده، نخود فرنگی پخته شده با کره، هندوانه های مکعبی شکل یا سالاد میوه مقداری نعناع خرد شده بپاشید.

  • نوزاد ۱۸ الی ۲۴ ماهه

نوزاد در این سن می تواند با دستور پزشک اطفال سالادهای حاوی انواع غلات همچون کینوا مصرف نماید چرا که نوزادان در این دوره از زندگی می توانند مواد غذایی بیشتری را میل کنند که به همین جهت می توان نعناع را به انواع نوشیدنی و اسموتی میوه و دیگر مواد غذایی اضافه کرد.

برای ماندگاری بیشتر می توانید ساقه دسته ای از نعناع تازه را کمی کوتاه نمایید و ساقه های آن ها را درون گلدانی پر شده از آب بگذارید. در این حالت احتمال جوانه زدن نعناع وجود دارد و بعد شما می توانید آن را درون باغچه و یا گلدان کوچکی بکارید.

نحوه مصرف نعناع برای نوزاد

مضرات عرق نعناع برای نوزادان

از دادن عرق نعناع به نوزادانی که کمتر از سه ماه دارند جدا پرهیز نمایید.

برای ماساژ دادن شکم نوزادان از عرق نعنا نباید استفاده کرد، انجام این کار ممکن است خطرات جدی برای نوزاد داشته باشد.

دوز بالای عرق نعناع برای کودکان زیر ۵ سال مضر می باشد و به دلیل وجود ماده متانول در عرق این گیاه، احتمال خفگی کودک افزایش می یابد.

مصرف بیش از حد عرق نعناع و زیاده روی در مصرف این گیاه می تواند موجب ایجاد تاثیرات منفی بر دستگاه گوارش، قلب و همچنین سیستم تنفسی نوزادان و کودکان گردد.

مضرات عرق نعناع برای نوزاد

امیدواریم از دریافت اطلاعات در رابطه با مصرف عرق نعناع برای نوزاد راضی بوده باشید. شما می توانید با مراجعه به قسمت کودک و والدین از دیگر مطالب منتشر شده و نکات ضروری که هر مادری باید از آن اطلاع داشته باشد دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *