دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل ورم صورت چیست؟ و چه خطراتی شما را تهدید می کنند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

دلیل ورم صورت را می توان در علل مختلفی جست و جو کرد. بسیاری از مسائل و حتی بیماری ها می توانند موجب ورم صورت شوند. در ادامه سایر علل ورم صورت را به شما معرفی می کنیم.

دلیل ورم صورت می تواند به بی خوابی، استفاده از لوازم آرایشی نامعتبر و یا حساسیت به آن ها، آلرژی های فصلی، استرس و… مربوط باشد. البته همیشه پف کردن صورت علت بیرونی و یا درونی ندارد. بلکه در مواردی صورت به دلایل ارثی پف کرده است و دلیلی نیز برای آن وجود ندارد.

از آن جا که عوامل بسیاری می تواند موجب بروز پف صورت شود، بنابراین بهتر است علت ورم صورت را بشناسید. در این صورت می دانید این موضوع در چه حدی خطرناک و قابل پیگیری است.

دلیل ورم صورت را بهتر بشناسید

آلرژی

بیشتر رخدادهای آلرژیک تورم صورت را به دنبال دارند. به عنوان مثال آلرژی گرده افشانی فصل بهار می تواند ورم صورت را در بدن موجب شود. آلرژی هایی که در اثر خوردن غذا ایجاد می شوند، جدی تر هستند و عوارض بیشتری مانند ورم لب، گلو و زبان را نیز به دنبال دارند. تورم صورت بدین شکل مشکلات تنفسی برای شما به وجود آورده و حتی ممکن است باعث قطع تنفس گردد.

 

آلرژی

سلولیت

عفونت باکتریایی که در عمیق ترین لایه پوست پدید می آید و این عفونت علائمی به شکل درد، گرمی و قرمزی را موجب می گردد. سلولیت بیشتر در قسمت پاها و صورت بروز می کند. در صورت به وجود آمدن اشکالات تنفسی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ورم صورت

آبسه دندان

علت ورم صورت را می توان ناشی از آبسه دندان دانست. آبسه نشان از عفونت و چرک دارد. بدن هنگام بروز عفونت در بدن، گلبول های زیادی تولید می کند. این گلبول ها از انتشار عفونت به سایر بخش ها ممانعت می کنند. در نتیجه این مسئله تجمع چرک یا همان عفونت را به دنبال دارد و باعث تورم صورت می شود. چرک از بافت مرده، باکتری و گلبول سفید تشکیل شده است.

  •  آرون گروپس

با عود عفونت، تجمع گلبول سفید در بدن بیشتر و باکتری ها نیز نابود خواهند شد و چرک بیشتر می شود. بنابراین ناحیه اطراف دندان آبسه کرده و متورم خواهد شد.

 

علت ورم صورت

پره اکلامیسی

زنان بارداری نیز گاهی با ورم صورت مواجه هستند. بهتر است دلیل ورم صورت را در دوران بارداری بشناسید. این ورم بیشتر در دست ها و پاها مشهود است و ممکن است علامتی از مسمومیت بارداری یا پره اکلامیسی باشد. در این حالت فشار خون افزایش و باعث تجمع مایعات در بدن و اندام می گردد. پره اکلامیسی با وضع حمل برطرف می گردد. ضمن اینکه در این دوران باید فشار خون به حد نرمال برسد.

 

دلیل ورم صورت

کم کاری تیروئید

اگر میزان هورمون غده تیروئید از حد ضروری کمتر باشد، می تواند دلیل ورم صورت باشد. این هورمون بر ضربان قلب و میزان کلسیم خون تاثیر گذار است و وظیفه استفاده از چربی ها و کربوهیدرات ها، کنترل دمای بدن و تولید پروتئین را بر عهده دارد.

 

علت پف صورت

بیماری کلیوی

 اگر کلیه ها نیز در کار خود دچار اختلال باشند و نتوانند عمل تصفیه را به درستی انجام دهند، مایعات و مواد زائد در بدن جمع و بدن ورم می کند.

 

بیماری های کلیوی

هیپوترمی

درجه حرارت بدن به طور ناگهانی کم می شود. این اتفاق در دراز مدت باعث مشکلات قلبی و تنفسی می گردد و می تواند منجر به مرگ شود.

کم کاری هیپوفیز

غده هیپوفیز، غده کوچکی است که قدرت کنترل هورمونی و تحریک بدن را موجب می شود و دلیل ورم صورت می تواند کم کاری هیپوفیز باشد.

بیماری هاشیموتو

این بیماری به دلیل کم کاری تیروئید بروز می کند و خود ایمنی است. در این حالت غده تیروئید به میزان کافی برای عملکرد بدن، هورمون تولید نمی کند.

 

دلیل پف صورت

سوء تغذیه شدید

سوء تغذیه همیشه به معنای کمبود پروتئین و کالری در بدن نیست. در واقع کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن سوء تغذیه تعبیر می شود.

گل مژه چشم

گل مژه چشم به دلیل عفونی بودن منجر به ورم، درد و برجستگی در اطراف پلک خواهد شد.

 

علل ورم صورت

سندرم کوشینگ

این سندرم نوعی اختلال است که در اثر تولید زیاد از حد هورمون کورتیزول اتفاق می افتد و افراد مبتلا به این هورمون اغلب صورتی پف کرده و گِرد دارند، از علائم دیگر این سندرم خستگی زیاد بوده و اینکه پوست این قبیل افراد به راحتی کبود شده و نیز دارای موهای زائد و ضخیم هستند.

مقدار زیاد گلوکوکورتیکوئید ها می تواند دلیل عمده این بیماری باشد، همچنین برخی تومور ها می توانند موجب تولید زیاد از حد کورتیزول در بدن باشند. در نوع درون زای این بیماری از هر میلیون نفر، ۴۰ تا ۷۰ نفر ممکن است دچار این بیماری شوند.

درمان این بیماری نیز بستگی به علت آن دارد و شامل استفاده از دارو های کاهش دهنده کورتیزول، پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی می باشد.

شکستگی بینی

آسیب و صدمه دیدن صورت ممکن است با شکستگی بینی همراه باشد که می تواند منجر به ورم صورت و علائمی همچون درد، کبودی، خون دماغ شدن شود.

دلایل ورم صورت

در صورتی که آسیب دیدگی و شکستگی بینی شدید نباشد، نیازی به درمان پزشکی ندارد اما می توان در این مورد با پزشک مشورت کرد و درمان آن اغلب شامل مسکن درد و کمپرس سرد می باشد اما در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی باشد.

سندرم ورید اجوف فوقانی (SVC)

این سندرم یک بیماری جدی است که می تواند موجب تغییر رنگ صورت و گردن و نیز ورم این نواحی شود. ورید اجوف فوقانی، وریدی بزرگ در بدن بوده که نقش انتقال خون از سر، گردن و قفسه سینه به سمت قلب را بر عهده دارد.

حال این بیماری زمانی اتفاق می افتد که این ورید بسته شود و علت آن نیز فشار تومور به ورید می باشد و اغلب در افرادی که به سرطان سینه و یا پستان مبتلا هستند، اتفاق می افتد. البته سل و ورم تیروئید نیز می تواند منجر به آن شود.

این بیماری دارای علائمی همچون سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، سرفه و مشکلات بلع می باشد که معمولا با گذشت زمان به تدریج در فرد بیمار دیده می شود، بنابراین افرادی که علائم این سندرم را دارند، حتما فوراً به پزشک مراجعه کنند.

سرطان ریه

یکی از نشانه های سرطان ریه ورم صورت و گردن است.

ورم ملتحمه چشم

چشم های پف کرده می تواند موجب تجمع مایعات و دلیل ورم صورت شود.

خون گرفتن

یکی از علل ورم صورت, تزریق خون در رگ است. خون گیرنده با خونی که برای تزریق در نظر گرفته شده، باید همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت باعث حمله سیستم ایمنی بدن به آنتی بادی های خون می گردد و این پاسخ می تواند سلامتی شما را دچار اشکال کند.

مصرف بعضی از داروها مانند پنی سیلین، ضد تشنج ها، بعضی از داروهای ادرار آور، آسپیرین و داروهای آسم علت ورم صورت هستند.

درمان ورم صورت

سینوزیت

این بیماری نیز می تواند منجر به عفونت و ورم صورت شود.

مصرف الکل

خوردن الکل باعث کمبود آب در بدن شده و بدن نیز با حفظ و نگه داری آب در بدن این کمبود را تا حد زیادی جبران می کند. چنین فرآیندی باعث بزرگ شدن عروق خونی و ورم بدن می گردد.

دلیل ورم صورت

کورتیکواستروئیدها

هورمون های قشر غده آدرنال(فوق کلیوی) به شکل مصنوعی می باشند که برای درمان ورم سیستم ایمنی بدن تجویز می گردند. این دارو نیز می تواند از دلایل ورم صورت باشد.

عوارض ورم صورت

پف کردن صورت در موارد نادری می تواند منجر به بروز آنافیلاکسی (حملات شدید حساسیتی)، آسم شدید و یا حتی مرگ گردد.

اقدامات پیشگیری کننده از پف صورت

  • علت ورم صورت را باید در کمبود ویتامین ها از جمله C پیگیری کرد.
  • برای کم شدن پف صورت از ماسک استفاده کنید. خیار را برش و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی صورت قرار دهید.
  • آب بنوشید.
  • رژیم غذایی پر چرب را کنار بگذارید.
  • از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • سر خود را بالا نگه دارید.
  • صورت را به مدت یکی الی دو دقیقه با آب سرد بشویید.
  • کم خوابی نداشته باشید و در طی شبانه روز ۷ الی ۸ ساعت بخوابید.
  • در خواب و استراحت، سر خود را با دو بالش بالا ببرید تا از حبس شدن مایعات در صورت جلوگیری به عمل آید.
  • نمک کمتر بخورید تا مایعات در بدن جمع نگردد.
  • کیسه چای را در آب یخ بگذارید و آن گاه بر روی صورت قرار دهید.
  • میوه و سبزیجات بخورید.
  • ورزش کنید تا قلب عمل پمپاژ خون را انجام دهد. گردش خون از ورم صورت ممانعت می کند.
  • از کرم مرطوب کننده بسیار خنک(در یخچال نگه داری شده) استفاده کنید.
  • لیف حمام خود را  با آب سرد بشویید و ۱۰ دقیقه روی صورت بگذارید.
  • از پودر فندق و آب کمپرسی تهیه و بر روی صورت قرار دهید. فندق منافذ پوست را برطرف می کند و تورم صورت را بهبود می بخشد.

علت ورم صورت

امیدواریم مطالب ارائه شده در زمینه دلیل ورم صورت و راه های پیشگیری از آن مفید و میسر واقع شده باشد و از خواندن آن نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *