دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی انواع داروی ضد حساسیت و مزیت ها و عوارض هر کدام

  • مرضیه نوروزیان
  • ۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

اگر چه بیشتر حساسیت ها درمان قطعی ندارند اما قابل پیشگیری و کنترل هستند. داروی ضد حساسیت به شکل های مختلفی عرضه می شود. این داروها دارای اثر بخشی فوق العاده بوده و به سرعت اثرات آلرژن ها را از بین خواهند برد.

قرص های ضد حساسیت از جمله داروهایی است که به دلیل مکانیسم اثر خود در انواع مختلف تهیه و عرضه می شود. برای حساسیت های شایع و رایج از صورت های گوناگون دارو از جمله انواع قرص ضد حساسیت استفاده می کنند. 

حساسیت در صورت شدت یافتن به یک معضل عظیم تبدیل خواهد شد و زندگی فرد را با مشکل مواجه خواهد ساخت. شما بر اساس نوع حساسیت خود باید دارویی را شناسایی و استفاده کنید.

معرفی انواع داروی ضد حساسیت

قرص ضد حساسیت

اپینفرین های تزریقی

در بعضی موارد حملات آلرژی به قدری خطرناک هستند که می توانند صدمات جانی برای شما به همراه داشته باشند. پزشکان این نوع حملات حساسیتی را آنافیلاکسی می نامند. داروی ضد حساسیت اپینفرین در این صورت به شکل تزریقی مصرف می گردد. این آلرژی معمولاً در اثر نیش حشرات یا مصرف دارو و غذا ایجاد می گردد و به سرعت راه تنفسی شما را مسدود و ممکن است باعث مرگ بیمار شود. برای خنثی کردن اثرات این حساسیت از اپینفرین های تزریقی استفاده می شود.

داروی ضد حساسیت

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به آلرژی های خطرناک دچار هستید، بهتر است نوع آلرژی را بر روی گردنبند یا دستبند به همراه داشته باشید. در صورت دچار شدن به حملات شدید آلرژی این اطلاعات موجود می تواند شما را کمک کند و از مرگ نجات دهد. یک جعبه امداد آلرژی برای خود در نظر بگیرید و داروهای مربوط و ضروری ضدحساسیت را در آن نگه داری کنید. بهتر است این جعبه را همه جا با خود به همراه داشته باشید.

باز کننده های برونش

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دسته ای از حساسیت ها بر روی بیماری آسم اثر گذارند. در این صورت پزشک نوعی ماده استنشاقی برای شما تجویز خواهد کرد. این ماده استنشاقی از مشتقات داروی برونکودیلاتور است و برای درمان موقت آلرژی به کار می رود. اگر حملات نرمال داشته باشید، ۲ الی ۳ بار استنشاق این ماده می تواند مشکل تنفسی شما را برطرف و راه تنفس را باز کند (اسپاسم عضلات تنفسی شما را برطرف می سازد). این دارو برای درمان موقت حساسیت گلو نیز گزینه خوبی به حساب می آید.

اسپری بینی

افشانه هایی برای نرم کردن داخل بینی و جلوگیری از خشکی آن وجود دارد. این اسپری دارای نمک است. از اسپری های بینی به عنوان داوری ضد حساسیت بیشتر از سه روز متوالی مصرف نکنید. چون عوارض آلرژیک شما را شدت خواهد داد. این اسپری در دسته داروهای ضد احتقان قرار دارد.

اسپری بینی

ضدعفونی کننده ها و کرم های پوست

از جمله داروهای ضد آلرژی پوستی کرم ها و ضدعفونی کننده های پوست هستند. برای رفع این حساسیت ها حتماً باید هیدروکورتیزون و کرم به همراه داشته باشید. نرم کننده ها می توانند زبری و حس خارش در پوست را برطرف سازند و حساسیت پوستی را کنترل کنند. کرم های هیدروکورتیزون ورم پوست را از بین می برد و موجب التیام حساسیت های پوستی می گردد. در صورت مبتلا بودن به اگزما پزشک داروهای قوی تر برای شما توصیه می کند.

 

کرم هیدروکورتیزون

 قرص های ضد احتقان

اگر زمان دچار شدن به آلرژی گلو حس خفگی و گرفتگی داشتید، داروی شما باید قرص های ضد احتقان باشد. این دارو التهاب عضلات و بافت های تنفسی را برطرف و راه تنگ تنفسی را باز می کند. برخی از این داروها حاوی آنتی هیستامین هستند و به عنوان قرص و بدون نسخه به فروش می رسند.

  • در صورت داشتن بیماری های تیروئیدی، گلوکوم یا فشار خون پزشک خود را برای مصرف این داروها در جریان قرار دهید.

قطره های چشم

اگر آلرژی شما موجب سرخی و خارش چشم می شود، باید از قطره های چشم استفاده کنید. این داروی ضد حساسیت, ورم، خارش و اشک چشم را برطرف می سازد. برای حساسیت چشم از قطره های آنتی هیستامین حاوی کتوتیفن استفاده کنید و از خانه بیرون بروید. برای شست و شوی آلرژن های موجود در چشم یک اشک مصنوعی در جعبه امداد خود تعبیه کنید.

داروی ضد حساسیت

آنتی هیستامین

برای ممانعت از عطسه، خارش، آبریزش چشم و بینی داروی رفع حساسیت آنتی هیستامین مصرف کنید. این دارو با خنثی کردن ماده ای به نام هیستامین در بدن، حساسیت فصلی را برطرف می سازد. هیستامین در بدن هنگامی که تحت تاثیر آلرژن قرار می گیرد، از سیستم ایمنی بدن شما ترشح می شود. آنتی هیستامین ها خواب آور هستند اما داروهای جدید آن کمتری خواب آورند. در مورد خواب آور بودن یا نبودن دارو با پزشک داروخانه صحبت کنید. مخصوصاً اگر قصد رانندگی با این دارو را دارید.

تثبیت کننده های ماست سل

این تثبیت کننده ها؛ عملکرد آنها از طریق مهار کردن مواد شیمیایی سیستم ایمنی که در واکنش حساسسیتی نقش دارند، می باشد و اغلب دارو هایی بی خطر بوده، اما لازم است به مدت چند روز مصرف شوند تا تاثیر کاملی داشته باشند.

این دارو ها اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که عدم تحمل آنتی هیستامین وجود داشته و یا اینکه آنتی هیستامین ها به خوبی عمل نکنند، ضمن اینکه بعضی از این دارو ها اثرات ضد التهابی داشته ولی به اندازه استروئید ها کارایی ندارند. در زیر به معرفی انواع تثبیت کننده های ماست سل می پردازیم :

داروی ضدحساسیت

اسپری بینی : از انواع اسپری بینی بدون نسخه می توان به کرومولین اشاره داشت.

قطره چشمی : قطره های چشمی تجویزی شامل کرومولین، لودوکسامید و ندوکرومیل می باشند.

عوارض جانبی دارو

در مواردی که حساسیت هایی همچون تحریک پذیری گلو، سرفه و یا جوش پوستی ایجاد می شود، استفاده از تثبیت کننده هایی که به شکل قطره چشمی می باشند، می تواند با خارش و سوزش چشم و نیز تاری دید همراه باشد.

مهار کننده های لوکوترین

این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود و می تواند علائمی همچون آب ریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه را از بین ببرد. داروی مونته لوکاست از جمله این داروهای ضد حساسیت فصلی است که مجوز گرفته و می تواند همراه دیگر دارو ها مصرف شود.

داروی رفع حساسیت

نحوه اثر این دارو برای مهار کننده لوکوترین که یک نوع از این داروی تجویزی می باشد، می تواند علائم ناشی از یک نوع ماده شیمیایی به نام لوکوترین را مهار کند.

عوارض جانبی دارو

این دارو نیز همانند بسیاری از دارو های دیگر می تواند دارای عوارض جانبی باشد که برخی از آنها شامل درد معده یا زخم معده، سوزش سر دل، چرک بینی، تب، سرفه، سردرد، جوش،تحریک پذیری است.

درمان های بدون نسخه

گاهی مواقع با استفاده از برخی درمان های ساده و بدون نسخه می توانید علائم حساسیت را کاهش دهید.

محلول نمکی که به شکل اسپری بینی وجود دارد و می توان برای از بین بردن گرفتگی بینی، رقیق شدن مخاط و جلوگیری از سفت شدن مخاط بینی مصرف نمود، در این اسپری هیچ دارویی مصرف نشده است.

داروی ضد حساسیت +عکس

همچنین استفاده از اشک های مصنوعی که هیچ دارویی که در آنها به کار نرفته است، برای رفع آب ریزش، خارش و قرمزی چشم موثر می باشند.

در این مطلب با مجموعه از داروهای ضد حساسیت آشنا شدید. امیدواریم با معرفی این داروها توانسته باشیم اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه در اختیار شما بزرگواران قرار دهیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *