دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پماد نیتروفورازون و کاربردهای آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

اگر چه پمادها نسبت به سایر داروها باید دارای عارضه کمتری باشند اما مصرف بی رویه آن ها نیز موجب بروز مشکلات پوستی و … می گردد. در ادامه با عوارض پماد نیتروفورازون آشنا شوید.

پماد نیتروفورازون یک درمان فوق العاده برای رفع التهابات ناشی از سوختگی و برطرف کردن آن می باشد. این پماد به صورت موضعی تجویز می شود. مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک انجام شود.

درمان سوختگی با نیتروفورازون

پماد نیتروفورازون و موارد کاربردی آن

نام تجاری این پماد Furacin و Nitrofurazone می باشد و نیتروفورازون، نام ژنریک این پماد است. این پماد جزء گروه دارویی- درمانی، مشتق صناعی نیتروفوران-آنتی بیوتیک موضعی است. طبقه بندی این پماد در بارداری جزء گروه C است. این دارو فقط به شکل کرم موضعی ۰.۲ درصد وجود دارد.

برای موارد مصرفی این پماد می توان به درمان سوختگی اشاره کرد. ضمن اینکه این پماد سوختگی بعد از پیوندهای پوستی قبل و بعد از جراحی کاربردی است.

روش و میزان مصرف

این پماد به طور مستقیم بر روی قسمت مورد نظر مالیده می شود. مصرف این دارو با توجه به پانسمان هر چند روز یک بار یا هر روز انجام می گیرد.

مکانیسم اثر این دارو، آنزیم های لازم برای متابولیسم کربوهیدرات را مهار و بدین شکل اثر خود را آشکار می سازد. این پماد طیف گسترده ضد تریپانوزومی و ضد باکتریایی را دارا می باشد.

پماد نیتروفورازون

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نکات مهم در مصرف پماد

این پماد در درمان سوختگی های درجه ۲ و ۳ مخصوصاً در صورت مقاومت دارویی کاربردی است. از بین بردن احتمال عفونت باکتریایی بعد از پیوند پوست یا عفونت محل دهنده پیوند با نیتروفورازون امکان پذیر است.

نکته: افرادی که به دارو حساسیت دارند، از آن مصرف نکنند.

موارد مصرفی احتیاطی

  • کودکان
  • دوران بارداری و شیردهی
  • مبتلایان فاویسم
  • افراد دارای اختلال کلیوی

عوارض جانبی

هر دارو ممکن است متناسب با اثرات درمانی، عوارض داشته باشد. در صورت بروز مواردی مانند واکنش های حساسیتی مانند ادم موضعی، خارش و بثورات جلدی و درماتیت تماسی آلرژیک به پزشک مراجعه کنید.

 

نیتروفورازون

  • در صورت بروز عفونت ثانویه با  این پماد باید مصرف آن قطع و به پزشک مراجعه شود. عفونت ثانویه معمولاً توسط ارگانیسم های  غیر حساس، پسودومونا و قارچ ها ایجاد می گردد.
  • از نزدیک کردن دارو به چشم خودداری کنید.
  • در صورت عدم بهبودی و بدتر شدن وضعیت ضایعه به پزشک مراجعه کنید.
  • این دارو را در دمای اتاق(دمای معمولی) و به دور از نور مستقیم و حرارت نگه دارید.
  • مصرف این دارو مخصوصاً برای کودکان باید طبق نظر پزشک باشد.
  • عارضه نداشتن این دارو در دوران بارداری به اثبات نرسیده و باید مصرف آن در ایام بارداری زیر نظر پزشک انجام گیرد.

توصیه ها و هشدارهای دارویی

چنانچه در اثر استفاده از دارو تحریک موضعی ایجاد گردد و یا سبب بهبود نیافتن و بدتر شدن عفونت شود باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه گردد.

در صورت فراموش شدن یک نوبت از مصرف دارو به محض یادآوری دوز فراموش شده مورد استفاده قرار گیرد. چنانچه نزدیک به نوبت بعدی مصرف دارو باشد از استفاده دوز فراموش شده دارو خودداری شود.

استعمال پماد به میزان کافی مورد مصرف قرار گیرد.

این دارو برای افراد بیماری که به کمبود G6PD مبتلا می باشد باید با احتیاط مصرف گردد.

استفاده از این پماد ممکن است سبب ایجاد عفونت ثانویه ناشی از میکرو ارگانیسم های غیرحساس علی الخصوص قارچ ها و پسودوموناس آئروژینوزا گردد که در صورت ایجاد این عفونت باید استفاده از دارو قطع و به جای آن درمان دیگری جایگزین شود.

توصیه های دارویی نیتروفورازون

نیتروفورازون در بارداری

تنها با تجویز و دستور پزشک داروهای گروه C مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که هنوز خطرات ناشی از مصرف این دسته از دارو ها به طول کامل رد نشده و مطالعات انسانی در این زمینه صورت نپذیرفته است و تنها وقتی پزشک معالج مصرف این گروه از داروها را برای بیمار تجویز می نماید که خواص مصرف دارو بیش از خطرات احتمالی آن باشد.

نیتروفورازون در سالمندان

تعداد زیادی از داروها به شکل خاص و ویژه ای در سالمندان مورد ارزیابی واقع نشده اند به همین جهت احتمال مشخص نبودن عملکرد دقیق این داروها در افراد مسن به همان شیوه ای که در افراد بزرگسال جوان صورت می پذیرد و همچنین بروز عوارض جانبی مختلف دارو وجود دارد. به طور کلی باید گفت که در رابطه با مصرف پماد نیتروفورازون در سالمندان و دیگر گروهای سنی مختلف اطلاعات خاصی هنوز در دست نیست.

مصرف نیتروفورازون در بارداری

داروهای هم گروه با این پماد

این دارو در طبقه بندی مارتیندل جزو داروهای ضد باکتریی محسوب می شود و فاقد طبقه بندی فارموکولوژی درمانی AHFS می باشد و نیتروفورازون با داروهای همچون اپی نفرین چشمی، ریتودرین، برتیلیوم، ترفنادین، اتافدرین، فورازولیدون، هالوتان، پیپرازین و کتامین همگروه می باشد.

از اینکه تا پایان مطلب اطلاعات دارویی همراه ما بودید، متشکریم. امیدواریم توضیحات ارائه شده مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین با کلیک بر روی اطلاعات دارویی می توانید با دیگر داروها و عوارض مصرف آن ها آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *