دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه باید درباره رفتار با کودکان بی ادب بیاموزیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

تربیت کودک مسئله بسیار مهمی برای بیشتر والدین است و بسیاری از والدین تلاش می کنند تا کودکی با ویژگی های اخلاقی مثبت تربیت کنند با این وجود ممکن است برخی از والدین با بی ادبی کودک مواجه شوند و برای تغییر ویژگی های اخلاقی کودک بی ادب شیوه های مختلفی به کار بگیرند.

بی ادبی کودکان می تواند علت های مختلفی داشته باشد که از عوامل بیرونی و درونی ناشی می شود ممکن است کودکان بی ادب با قرار گرفتن در محیطی ناسالم این عادت ها را آموخته باشند و یا به شیوه تربیتی ناصحیح آنها باز می گردد و موجب درونی شدن این عادت ها در او شده است که با راهکارهای مقابله ای و آگاهی والدین از نحوه برخورد با این دسته از کودکان قابل حل می باشد.

 چه رفتارهایی در کودک بی ادبانه است؟

برخورد صحیح با کودک بی ادب:

برخورد صحیح و درست با کودکان بی ادب، دارای اهمیت بسیار است والدینی که می دانند چگونه با کودک خود برخورد کنند و روش صحیح مقابله ای به کار بگیرند دارای کودکانی سالم تر و مؤدب تر هستند. همچنین این راهکارهای واکنشی درست برای معلمان و مربیان نیز باید مورد توجه باشد و در برخورد با این دسته از کودکان باید از این راهکارها استفاده کنند.

اولین قدم در برخورد با کودک بی ادب، شناسایی عوامل ایجاد کننده این رفتار است بیشتر والدین این سؤال را مطرح می کنند که با کودکی که بد دهن است چگونه باید رفتار کرد؟ آگاهی والدین از نحوه برخورد با این کودکان می تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

با کودک بی تربیت چگونه رفتار کنیم؟

۱- مشغول کردن کودکان:

در محیط های آموزشی بروز رفتارهای بی ادبانه کودک نشان دهنده خستگی کودک از زمان طولانی آموزش است و تحقیقات نشان می دهد که توجه دقیق کودک در مدت زمان ۵ دقیقه زمان بندی می شود بنابراین زیاد بودن زمان تدریس و آموزش موجب خستگی کودک می شود و آموزش غیر مفید خواهد بود.

برای مقابله با این موضوع و پیشگیری از رفتارهای نادرست و بی ادبی کودک باید در یک مدت طولانی چند کار متنوع را به او ارائه دهید تا از میزان خستگی او بکاهد و تمرکز کودک را افزایش دهد.

  •  آرون گروپس

۲- شناساندن رفتارهای خوب به کودک بی ادب:

برای ایجاد تنوع در کار و مهیج کردن این کار می تواند یک تابلوی کاردستی تهیه کنید و به همراه کودک رفتارهای مثبت و منفی را بر روی آن بنویسید و با هر بار انجام دادن رفتار مثبت به او یک امتیاز و ستاره بدهید از این طریق کودک متوجه خواهد شد که انجام کارهای مثبت و رفتار درست چقدر می تواند مفید و تأثیر گذار باشد.

شیوه تربیتی کودک گستاخ

حسادت یکی از عادت های رفتاری نادرست در کودکان است که موجب بروز رفتارهای بی ادبانه آنها می شود حسادت کودکان و آنچه والدین باید بدانند مشخص می کند که والدین چه رفتارهایی در کودک را باید نادیده نگیرند.

۳- مشخص کردن فعالیت کودک:

یکی از روش های صحیح مقابله با کودک بی ادب، تعیین دقیق تکالیف است. بیان دقیق تکالیف و وظایف کودک، موجب می شود تا او از سرپیچی از وظایف خود دوری کند و در مقابل انجام آن جبهه نگیرد.

۴- قاطع بودن:

ثبات رفتاری شما به کودک می آموزد که در صورت انجام نافرمانی تنبیه خواهد شد و در این صورت توجه بیشتری بر روی رفتارهای خود خواهد داشت. همچنین توجه به این موضوع می تواند یک الگوی رفتاری برای کودک ایجاد کند.

۵- آموزش رفتار مثبت با بازی:

این روش می تواند بسیار تأثیرگذار باشد و کودک از طریق بازی بهتر می تواند رفتارها را بیاموزد و به شیوه بهتری در او درونی خواهد شد در پایان نیز می توانید با در نظر گرفتن پاداش این رفتار را در او تثبیت کنید.

قصه گویی نیز می تواند  روشی بسیار مناسب برای حذف عادت های رفتاری ناپسند و بی ادبی های کودک باشد قصه کوتاه برای کودکان می تواند به آنها رفتارهای مثبت را به روشی لذت بخش آموزش دهد.

۶- الگوسازی خود:

شاید ریشه بیشتر رفتارهای بی ادبانه کودک نحوه رفتار و برخورد اطرافیان به ویژه والدین و دوستان باشد توجه والدین به رفتارهای و تصحیح رفتارهای نادرست بسیار مهم خواهد بود و به پیشگیری عادت های رفتاری نادرست در کودک شما کم می کند.

برخورد صحیح با کودک بی ادب

۷- بی توجهی به رفتارهای نادرست کودک بی ادب:

یکی دیگر از شیوه های مقابله با بی ادبی کودک این است که نسبت به رفتارهای او صبور و بی توجه باشید برخی از کودکان این رفتارها را به دلیل جلب توجه اطرافیان انجام می دهند که بی تفاوت بودن نسبت به این موضوع می تواند به تربیت صحیح کودک منجر شود.

۸- آموزش رفتارها:

والدین باید شیوه های صحیح رفتاری را به کودک آموزش دهند برخی از کودکان در زمینه تربیتی آموزش های صحیح را کسب نمی کنند. به عنوان مثال: شما به عنوان والد باید شیوه صحیح رفتارهای اجتماعی مانند نحوه صحبت کردن با بزرگ تر ها، نحوه رفتار در مهمانی ها، قدر دانی و تشکر و نحوه رفتار درست با دوستان را به کودک خود آموزش دهید.

۹- عدم حساسیت والدین:

کودک بی ادب ممکن است در برخی از موارد به دلیل حساسیت های بی مورد والدین دچار چنین رفتارهایی شود به عنوان مثال والدینی که بیش از حد به کودک خود اخطار می دهند باعث می شوند تا او بیشتر به انجام چنین رفتارهایی دست بزند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *