دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تکثیر ساکولنت و پرورش این گیاه

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

ساکولنت از گیاهان گوشتی است که بنا به ماهیت خود می تواند مدتی طولانی را بدون آب سپری کند. از این رو گزینه مناسبی برای پرورش محسوب می شود. در ادامه روش تکثیر ساکولنت را به شما دوستان گرامی آموزش خواهیم داد.

تکثیر ساکولنت، معمولاً از طریق برگ انجام می گیرد و این گیاه از گیاهان زیبای آپارتمانی است که به وفور در دکوراسیون آپارتمان استفاده می گردد. ضمن اینکه از گیاهان محبوب و دوست داشتنی است و شرایط رشد برای آن در اکثر خانه ها وجود ندارد.

آموزش مراحل پرورش و تکثیر ساکولنت

رشد قدی گیاه همراه با ریزش برگ ها است. از همین برگ ها می توانید برای پرورش مجدد ساکولنت استفاده کنید. در روش قلمه زدن ساکولنت از برگ های اصلی کمک بگیرید. در واقع این برگ ها قلمه شما برای تکثیر ساکولنت به حساب می آیند. یک کاتر یا چاقوی تمیز برداشته(ضمن اینکه بهتر است چاقو را با الکل ضدعفونی کنید) تا گیاه اصلی دچار آسیب و آلودگی نشود. برگ های ساکولنت را از قسمت انتهایی جدا کنید. برگ را باید به درستی از ساقه جدا کنید. به گونه ای که هیچ قسمتی از برگ بر روی ساقه باقی نماند.

برای جدا کردن ضمن نگه داشتن برگ، آن را به این طرف و آن طرف حرکت دهید. این کار موجب می شود که برگ به طور کامل از ساقه جدا گردد. اگر قسمت انتهایی برگ به ساقه اتصال داشته باشد، شانس ریشه زدن برگ به شدت کم می شود. برای عمل ریشه زایی می توانید از هورمون های ریشه زا کمک بگیرید.

برگ های کنده شده را در ظرفی قرار دهید و در محلی نسبتاً تاریک نگه داری کنید. این کار به منزله بسته شدن قسمت انتهایی برگ ساکولنت انجام می گیرد. از بسته شدن قسمت انتهایی برگ به عنوان پینه یاد می شود. این فرآیند به چند روز زمان نیاز دارد. برای بهبود روند کار، ۳ روز فرصت دهید تا برگ ها در مکانی بدون نور نگه داری شوند.

تکثیر ساکولنت

برای پرورش ساکولنت، باید از خاک سبک استفاده کرد و اگر می خواهید خودتان خاکی مناسب برای تکثیر این گیاه تهیه کنید، حتماً از خاکی با تهویه مناسب کمک بگیرید. برای ترکیب چنین خاکی از کوکوپیت و ماسه بادی استفاده کنید.

 پس از آنکه برگ هایتان را جدا کردید، آن ها را در ظرفی قرار دهید و سپس به جایی نسبتاً تاریک منتقل کنید تا انتهای برگ ها بسته شود . طوری که انتهای برگ پینه ببندد. این فرآیند به چند روز زمان نیاز دارد. برای اطمینان از درستی کار اجازه بدهید برگ ها ۳ روز در مکانی که نور نسبتا کمی دارد باقی بمانند. معمولاً مخلوط خاک را کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت تشکیل می دهد. بهترین نوع خاک برای پرورش ساکولنت ۲۰ تا ۴۰ درصد خاک باغچه یا خاک برگ، مقداری پرلیت و ۶۰ درصد ماسه بادی می باشد.

  •  آرون گروپس

برای تکثیر ساکولنت از گلدان رسی استفاده کنید. در انتهای چند سوراخ برای خروج آب و تهویه در نظر بگیرید. یعنی خاک شما از نظر زهکشی قابلیت بالایی داشته باشد. از قرار دادن گلدان در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید. چون این کار موجب از بین رفتن گیاه خواهد شد. شما باید گلدان را در مکانی نیمه آفتاب یا سایه روشن قرار دهید. منظور از سایه روشن مکانی است که دارای نور کافی اما در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندارد.

پرورش ساکولنت

نبود نور، رشد ساکولنت را متوقف می سازد. برگ های ساکولنت برای رشد و نمو به روزی ۸ ساعت نور نیاز دارند. گلدان را در مکانی با دمای مناسب بگذارید. دمای بالا و پایین هردو سبب اشکالاتی در رشد گیاه خواهد شد.

برای آب دادن به گلدان، سر یک بطری را سوراخ کنید و به شکل آب پاشی به گلدان آب برسانید. بهتر است برگ های ساکولنت خیس نشوند. بدین منظور از آب پاش کوچک استفاده کنید. همچنین می توانید آبیاری را به روش زیر گلدانی انجام دهید. بدین ترتیب که زیر گلدان را از آب پر کنید. در این روش خاک و گیاه به قدر نیاز از آب برداشت خواهند کرد. سطح خاک شما باید مرطوب باشد. بنابراین در پرورش ساکولنت, سطح خاک را چند بار وارسی کنید. در صورت نیاز، بیش از یک بار در روز آبیاری را تکرار کنید.

پرورش ساکولنت

کلر موجود در آب آشامیدنی، ریشه زایی را با کلروز آهن مواجه می کند. بنابراین بهتر است آب را بجوشانید و آب تقطیر شده برای گیاه استفاده کنید. برگ ها بعد از ۳ هفته جوانه خواهند زد. بعد از گذشت ۶ هفته نیز با رشد گیاه جدیدی رو به رو خواهید شد.

تکثیر ساکولنت

گیاه را باید به گلدان جدیدی انتقال دهید. در این مرحله باید گیاه تازه متولد شده را به محیطی پرنور انتقال دهید. ضمن اینکه تغییر ناگهانی ممکن است به گیاه شما آسیب وارد سازد.

در این مطلب روش تکثیر ساکولنت به شما دوستان گرامی آموزش داده شد. امیدواریم این آموزش مفید و میسر واقع شده باشد و بتوانید این پرورش را در محیط آپارتمان خود انجام دهید. در ادامه با کلیک بر روی لینک از روش تکثیر بامبو و تکثیر شفلرا در مجله اینترنتی آرگا دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *