دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

در دوران شیردهی این میوه ها را نخورید!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

دوران بارداری و شیردهی از دوران مهمی است که بیشتر مادران باید به آن توجه داشته باشند رعایت برخی از نکات تغذیه، بهداشتی و روانی در این دوران می تواند به حفظ بیشتر سلامت کودک و نوزاد کمک کند از نکات قابل توجه تغذیه ای در این دوران نخوردن میوه های ممنوعه در دوران شیردهی است.

مادر بودن نمونه و سنبل بارزی از وفاداری و از خود گذشتگی است زمانی که یک مادر به خاطر آسودگی و حفظ سلامت فرزند دلبند خود از خوردن خیلی چیزها باید محروم باشد می توان به سادگی عشق را در این از خود گذشتگی مشاهده کرد اگر برای دنبال کردن اطلاعاتی در زمینه تغذیه سالم و نخوردن میوه های ممنوعه در دوران شیردهی این مقاله را انتخاب کرده اید برای مطالعه بیشتر همراه ما باشید.

میوه هایی که در دوران شیردهی باید مصرف کنیم؟

میوه های ممنوعه در دوران شیردهی:

مصرف برخی از میوه ها در دوران شیردهی می تواند مشکلاتی مانند دل درد، نفخ و … را برای نوزادان به وجود آورد بنابراین توجه به نحوه مصرف این گونه میوه ها و خود داری از مصرف آن می تواند به راحتی نوزاد و حفظ سلامت او کمک کند.

مصرف برخی از میوه ها علاوه بر آن مضر نبوده می تواند در این دوران مفید باشد و به تأمین آب بدن مادر و مواد معدنی مورد نیاز بدن او و در نتیجه بیشتر شدن شیردهی او کمک کند.

شما به عنوان یک مادر باید با بهترین رژیم غذایی در دوران شیردهی آشنا شوید و با اهمیت دادن به این موضوع و حفظ برخی نکات سلامت کودک خود را به همراه داشته باشید.

۱- مصرف نکردن مرکبات:

 مصرف میوه های ممنوعه در دوران شیردهی نظیر مرکبات مشکلاتی برای نوزاد به همراه دارد. مرکبات از میوه های ترش با آب بسیار هستند که مصرف آن برای مادران در دوران شیردهی توصیه نمی شود این میوه ها نظیر کیوی، آناناس، لیمو، توت فرنگی، انگور و پرتقال هستند که به دلیل ترش بودن اسید را وارد شیر مادر می کنند و موجب ترش شدن طعم شیر می شوند مادرانی که این میوه ها را مصرف می کنند نوزادان آنها دارای واکنش های متفاوتی نسبت به این موضوع هستند.

برخی از این نوزادن با خوردن شیر ترش مادر تهوع می شوند، برخی از خوردن شیر خودداری می کنند و دارای نشانه های گریه می باشند برخی دیگر از این نوزادان نیز راش یوشک و مشکلات گوارشی خواهند داشت.

  •  آرون گروپس

میوه های ممنوعه در دوران شیردهی

۲- مصرف نکردن گیلاس:

مصرف آلو، گیلاس و توت نیز می تواند موجب بروز مشکلاتی در دستگاه گوارشی نوزاد شود و با نشانه هایی چون نفخ در نوزاد همراه باشد که در صورت بروز چنین نشانه هایی کودک شما برای درمان باید به پزشک معالج ارجاع داده شود. مصرف نکردن میوه های ممنوعه در دوران شیر دهی موجب کم شدن بخشی از ویتامین های مورد نیاز بدن می شود بنابراین بهتر است تا از مکمل های جایگزین استفاده کنید.

مصرف میوه های ممنوعه در دوران شیر دهی یکی از دلایل نفخ شکم نوزاد است و بهترین روش درمان آن حذف این گونه میوه ها از رژیم غذایی مادر و جایگزین مواد بهتر است.

مصرف چه مواد غذایی در دوران بارداری ممنوع می باشد؟

در کنار میوه های ممنوعه ای که خانم ها در طول دوران شیردهی بهتر است امصرف نکنند و یا به مقدار کم تر استفاده نمایند. در ادامه می خواهیم مواد غذایی را معرفی کنیم که مصرف آن ها می تواند مشکلاتی را برای نوزاد ایجاد نماید بنابراین باید از مصرف آن ها پرهیز نمایید و یا با احتیاط آن ها را مصرف نمایید.

ممنوعیت غذایی در دوران شیردهی

  • قهوه:

قهوه حاوی کافئین می باشد البته غیر از قهوه، نوشیدنی های انرژی زا، چای و نوشابه نیز دارای مقداری کافئین می باشند که با مصرف این نوشیدنی ها توسط مادر، کافئین از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می گردد و چون نوزادان قادر به هضم کامل این ماده نیستند کافئین در بدن نوزاد انباشته می شود و سبب بروز مشکلاتی همچون خستگی، بی قراری و بی خوابی در نوزاد می گردد. ضمن اینکه کافئین بالا باعث کاهش سطح آهن در شیر مادر می شود و به همین خاطر سطح هموگلوبین خون نوزاد کاهش پیدا می کند. بنابراین بهتر است مصرف قهوه را در این دوران به حداقل برسانید.

  • سبزیجات ممنوعه:

در پی مصرف کلم بروکلی، گل کلم، پیاز، خیار و کلم توسط مادر ممکن است سبب بروز دل درد نوزاد و ایجاد بی قراری نوزاد گردد. علاوه بر این سبزیجات، مصرف بیش از حد نعناع و جعفری میزان شیر مادر را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است بعد از مصرف چنین سبزیجاتی میزان شیر مادر بررسی شود به خصوص در مراحل رشد نوزاد که به مصرف شیر بیشتری نیازمند می باشد. مریم گلی و نعناع از جمله گیاهانی است که موجب کاهش مقدار تولید شیر مادر می شوند و از این رو در زمان از شیر گرفتن نوزاد، اغلب مادران به مصرف نعناع روی می آورند تا شیر آن ها خشک شود.

خوراکی های ممنوعه در دوران شیردهی

  • بادام زمینی:

چنانچه سابقه حساسیت به بادام زمینی در خانواده ای وجود دارد باید از مصرف این ماده غذایی تا هنگامی که کودک از شیر گرفته می شود خودداری گردد. حساسیت به بادام زمینی سبب بروز کهیر، التهاب پوستی و خس خس سینه نوزاد شود که بروز این نوع آلرژی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می یابد. توجه داشته باید که با مصرف تنها چند بادام زمینی توسط مادر و تغذیه نوزاد با شیر نیز احتمال منتقل شدن آلرژن ها به بدن نوزاد در طی یک الی شش ساعت وجود دارد.

چه موادی غذایی را در دوران شیردهی استفاده کنیم؟

مصرف شیر، گوشت و تخم مرغ از جمله پروتئین های مورد نیاز برای بدن مادر است باید تأمین شود و توجه به آن می تواند به حفظ سلامت کودک کمک کند و در کنار حذف میوه های ممنوعه در دوران شیردهی می تواند جایگزین مناسبی برای تأمین ویتامین مورد نیاز در بدن مادران باشد.

مصرف سبزیجاتی که سرشار از کلسیم و آهن هستند نیز می تواند در این دوران بسیار مفید و تأثیرگذار باشد سبزیجاتی مانند نعناع، کرفس، اسفناج، کلم و مغزها به حفظ سلامت مادر و نوزاد کمک فراوانی می کند.

رژیم دوران شیردهی

 در این دوران سعی کنید از مواد غذایی طبیعی و سالم استفاده کنید شیر مادر به عنوان یک منبع تغذیه ای بسیار مهم برای نوزاد محسوب می شود بنابراین سلامت این شیر فرزند شما را سالم نگه می دارد.  همچنین مصرف نادرست مواد غذایی می تواند علت کم شدن شیر مادر باشد و  روش های رفع  آن داشتن رژیم غذایی درست است.

نکته مهم و قالب توجهی که شاید بیشتر مادران از آن آگاه نیستند مصرف زیاد دم نوش ها است این دمنوش ها می تواند حالت های نامناسبی در مادر و نوزاد ایجاد کند که از جمله شایع ترین آنها حالت تهوع است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *