دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت سیب زمینی در منزل

  • مرضیه نوروزیان
  • ۵ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

برای کاشت سیب زمینی باید شرایط طبیعی محیط مانند نور، خاک، آبیاری کافی و … را به وجود آورد. با چنین شرایطی می توان حد مطلوبی از سیب زمینی را در منزل تهیه و به مرحله برداشت رساند. لطفاً با ادامه مطلب همراه ما باشید.

کاشتن سیب زمینی از آن دسته خوراک هایی است که می توان به راحتی در گلدان یا باغچه در منزل امتحان کرد. به طور کلی با داشتن شرایط لازم می توان به تولید سیب زمینی زیادی دست یافت که در این مقاله برخی از راهکارهای مفید در راستای کاشتن و پرورش سیب زمینی را مطرح می نماییم.

کاشت انواع سبزیجات و سیفی جات که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند مثل کاشت خیار، کاشت گوجه فرنگی، کاشت سیر و پیاز، کاشت سیب زمینی و انواع سبزی خوردن و… از جمله مواردی است که اغلب افراد زیادی تمایل به انجام آن در محیط منزل و باغچه حیاط خود دارند، اگر شما نیز چنین تصمیمی دارید تا پایان این مطلب همراه ما باشید و از این آموزش کامل و جامع نهایت استفاده را ببرید.

آموزش کاشت سیب زمینی در منزل

برای کاشتن سیب زمینی ابتدا باید بذرها را به خوبی بشناسید و بذر مناسب انتخاب کنید. ابتدا از بازار بذری تهیه کنید که دارای جوانه های زیادی بر روی پوست است. خال های کوچکی روی سیب زمینی وجود دارد. این خال ها را به عنوان چشم های سیب زمینی می شناسند. این خال ها محل رویش جوانه ها هستند. به طور عادی یک سیب زمینی با ۶ تا ۷ جوانه می تواند منجر به برداشت ۹۰۰ گرم سیب زمینی شود. اگر می خواهید برداشت بیش از این داشته باشید، باید ۵ بذر مناسب برای کاشتن سیب زمینی انتخاب کنید.

کاشت سیب زمینی

ابتدا سیب زمینی های مورد نظر را تمیز کنید. با یک برس سیب زمینی را زیر شیر آب بشویید. اگر سیب زمینی ارگانیک به کار نمی برید، برس می تواند آفات باقی مانده روی بدنه سیب زمینی را از بین ببرد.

سیب زمینی جوانه زده

آن گاه شیشه ای با دهانی باز انتخاب و آن را از آب پر کنید. دهانه شیشه انتخابی باید در حدی باشد که یک سیب زمینی روی خلال دندان را در قسمت دهانه نگه دارد. سپس سیب زمینی را نصف کنید. اگر سیب زمینی بسیار بزرگ است، آن را به چهار قسمت تقسیم کنید. این قسمت ها باید به گونه ای باشند که بر روی دهانه شیشه قرار بگیرند. در حین برش سیب زمینی مراقب جوانه ها باشید.

  •  آرون گروپس

گذاشتن سیب زمینی با خلال روی محفظه شیشه

چهار خلال دندان در چهار طرف سیب زمینی بگذارید. خلال دندان را در نیمه انتهایی برش دهید و در بالای سیب زمینی بگذارید. این همان بخشی است که باید جوانه بزند. اجازه دهید خلال دندان ها بر لبه دهانه شیشه قرار بگیرند. اگر سیب زمینی روی دهانه شیشه باقی نمی ماند، اندازه خلال دندان را تغییر دهید تا منجر به این اتفاق شود. در ادامه از در آب قرار داشتن و پوشانده شدن جوانه ها با آب اطمینان حاصل کنید.

در ادامه شیشه را در جای مناسبی قرار دهید. شیشه باید در مکانی قرار گیرد که آفتاب گیر باشد. برای این کار پنجره های جنوبی را انتخاب کنید. همچنین می توانید از نور مصنوعی مخصوص گیاهان برای رشد کمک بگیرید. در صورت تیره شدن آب درون محفظه شیشه، آن را تعویض کنید. اگر به آب بیشتری برای پوشاندن جوانه ها نیاز دارید، آب اضافه کنید. زمانی که ریشه ها جوانه زد، سیب زمینی را به ظرف مناسبی انتقال دهید.

جوانه زدن سیب زمینی

برای جوانه زدن سیب زمینی به یک هفته زمان احتیاج دارید. یک گلدان نسبتاً عمیق با زهکشی مناسب انتخاب کنید. در کف گلدان مقداری سنگ کوچک بریزید تا عمل زهکشی در کاشت سیب زمینی بهتر انجام شود. در ادامه مقداری خاک در گلدان بریزید.

جوانه زدن گیاه سیب زمینی

در این مرحله از کاشتن نباید گلدان خود را از خاک پر کنید. سیب زمینی را در عمق ۱۵۲.۴ میلی متری بکارید.

کاشتن جوانه سیب زمینی

هیچ کدام از سیب زمینی ها را در کنار لبه گلدان نکارید. سیب زمینی ها را با ۵۰ تا ۷۰ میلی متر خاک بپوشانید. سیب زمینی ها را با آب فراوان آبیاری کنید.

کاشت سیب زمینی

زمانی که قد گیاه به اندازه ۱۵۲ میلی متر رسید، خاک را بیشتر کنید. وقتی ساقه گیاه به بالای گلدان رسید، به کناره های گیاه خاک اضافه کنید. برای برداشت سیب زمینی باید منتظر ظهور غده های کوچک روی ساقه باشید.

سیب زمینی و پرورش آن این غده ها ابداً خوراکی نیستند. نور خورشید آن ها را سمی می کند. این موضوع نشان می دهد سیب زمینی ها در معرض نور خورشید نیستند و آماده برداشته شدن می باشند.

برداشت سیب زمینی

تکثیر سیب زمینی

برای برداشت با یک ابزار باغبانی خاک را کنار بزنید و سیب زمینی را از خاک خارج کنید. به همین راحتی می توانید حاصل دست رنج خود را در تهیه غذا به کار ببرید. طبیعی است که کاشت سیب زمینی در منزل طعمی متفاوت با بازار خواهد داشت. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های مختلف به بخش پرورش گل و گیاه مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *