دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رژیم غذایی آبله مرغان و نکاتی برای مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

آبله مرغان، بیماری عفونی و واگیر دار است که عامل اصلی آن ویروس واریسلا زوستر می باشد. بیماری آبله مرغان خیلی نگران کننده نیست، درمان آن تا قبل از اینکه جدی شود بسیار راحت است. بنابراین در این بخش مطالبی را در مورد رژیم غذایی آبله مرغان بیان کرده ایم که می تواند اطلاعات خوبی در مورد بهبود سریع این بیماری در اختیار شما قرار دهد.

آبله مرغان؛ به رژیم غذایی خاصی نیاز ندارد. هر چند برخی از غذاها باعث تشدید علائم این بیماری مثلا خارش می شوند یا حتی مصرف برخی مواد غذایی این علائم را کاهش می دهند. به همین منظور برای آگاهی بیشتر شما عزیزان در این مطلب قصد داریم ضمن ذکر نکاتی در مورد مراقبت از کودکان مبتلا به آبله مرغان، شما را با رژیم غذایی آبله مرغان نیز، آشنا نماییم.

رژیم غذایی خاص بیماری آبله مرغان

آبله مرغان بیماری مسری است که به صورت دانه ها و جوش های ریزی در سر و صورت ظاهر می شود که این امر باعث خارش بدن می شود. اگر چه این بیماری بیشتر در سنین کودکی رخ می دهد اما افراد بزرگسال نیز به این بیماری مبتلا می شوند و حتی طول مدت این بیماری در این افراد بیشتر است و اگر زودتر درمان نشوند می تواند خطرناک باشد. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد بیماری آبله مرغان در کودکان گردآوری کرده ایم که می تواند راهنمای خوبی در جهت درمان آبله مرغان و کاهش خطر ابتلا به آن باشد.

رژیم غذایی آبله مرغان

افرادی که تاکنون مبتلا به آبله مرغان نشده اند یا در برابر این بیماری واکسیناسیون نشده اند بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند و مقاومت بدن آنها در برابر این بیماری کمتر است. از علائم این بیماری می توان به راشهای پوستی تاول مانند که باعث خارش بدن، تب و خستگی می شود اشاره کرد. در واقع خارش، باعث زخم شدن پوست می شود که این امر خطر عفونت آبله ها را افزایش می دهد، از آنجا که نمی شود جلوی خاراندن پوست در کودکان را گرفت لذا توصیه می شود ناخن های آنها را کوتاه کرده و با دستکش دستهایش را بپوشانید. این بیماری معمولا به درمان پزشکی نیازی ندارد ولی در صورت نیاز می توانید با تجویز پزشک از داروهای آنتی هیستامین برای بهبود خارش استفاده کرد. لازم به ذکر است مصرف غذاهای حاوی ویتامین ث مانند بروکلی، کلم پیچ، فلفل، توت فرنگی، کیوی و مواد غذایی نظیر اسفناج و پیاز خاصیت ضد هیستامینی دارند و مصرف آنها بیشتر توصیه می شود.

رژیم غذایی آبله مرغان

در بیشتر مواقع بیماری آبله مرغان بعد از طی دوره خود بهبود می یابد. آبله مرغان؛ از جمله بیماری هایی است که برخی غذاها علائم این بیماری را تشدید و برخی دیگر روند آن را کند و یا غیر فعال می کنند، بنابراین با رعایت رژیم غذایی ابله مرغان مناسب می توان این بیماری را در کنترل خود داشته باشیم. در طی دوران بیماری مصرف غذاهای حاوی لیستین مثل ماست، ماهی، گوشت تازه، سبزیجات، پنیر و شیر ارگانیک و میوه هایی مثل : (سیب، گلابی و آناناس) برای مبارزه با ویروس ابله مرغان بسیار مؤثر است. و توجه داشته باشید که از مصرف آجیل و تخمه، غلات، پیاز و سیر (به مقدار زیاد) و میوه هایی مانند : (انگور ، پرتغال، گریپ فروت، توت) ، شکلات و کافئین در طی این مدت خودداری نمایید. نکته دیگری که در مورد رژیم غذایی این دوره باید رعایت کرد مصرف آب و شربت های خانگی مناسب است تا جبران کم آبی بدن در طول بیماری ابله مرغان شود.

  •  آرون گروپس

رژیم غذایی خاص آبله مرغان

دیگر نکات تغذیه ای برا ی آبله مرغان

در زمان ابتلا به آبله مرغان، مصرف خوراکی هایی که سلامت پوست را به همراه دارد، می تواند از ماندگاری جای جوش جلوگیری کند؛ میوه های دارای رنگ روشن و سبزیجات مختلف به دلیل دارا بودن ویتامین ث، آ و ای همچون اسفناج، قارچ، مارچوبه و گوشت گاو بره برای سلامت پوست مفید هستند، ضمن اینکه در این دوران مصرف روغن زیتون، آووکادو و ماهی چرب به منظور دریافت چربی های سالم توصیه می شود.

استفاده از نارگیل و روغن گل رز برای افرادی که بیماری آبله مرغان را پشت سر گذاشته اند، می تواند به کاهش جای جوش ها کمک نماید. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچ مفید بوده و می توان همراه با غذا و یا به طور جداگانه مصرف شود.

خوردن غذا های سرد نیز برای درمان درد های دهان موثر هستند، بنابراین می توانید از ماستی که در یخچال نگهداری می کنید، برای کمتر شدن درد دهان به هنگام بیماری استفاده کنید.

سیر ماده غذایی بسیار مفیدی است که افزودن آن به برنامه غذایی تان می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی از ابتلا به بیماری پیشگیری کند و می توانید به صورت خام یا رنده شده در سوپ استفاده کنید.

برنامه غذایی آبله مرغان

مصرف خوراکیهای شور، تند و اسیدی را از رژیم غذایی تان حذف کنید زیرا مصرف این غذا ها برای جوش های داخل دهان  برای مبتلایان آبله مرغان مضر هستند و موجب تحریک آنها خواهند شد، همچنین غذا های شور موجب از دست دادن آب بدن می شوند.

مصرف عرق شاطره کاسنی، آب خرفه و سکنجبین، مصرف آش ها و سوپ ها، همچنین آب لیمو شیرین، آب سیب، هندوانه، اسفرزه، خاکشیر و تخم شربتی به دلیل داشتن طبع خنک و معتدل به هنگام بیماری آبله مرغان بسیار مفید هستند، زیرا عوارض بیماری را کاهش داده و تب را پایین می آورند.

تهیه مخلوطی از ماست و سدر به همراه گل ختمی و شاتره و نیز قرار دادن این ترکیب بر روی پوست به مدت یک ساعت می تواند در کاهش خارش و بهبود حساسیت فرد بیمار کمک نماید.

همچنین مصرف لیمو ترش تازه و جوشانده عناب به صورت ناشتا و در طول ۲۱ روز می تواند برای درمان بیماری آبله مرغان سودمند باشد.

توجه داشته باشید تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است از خوردن غذا های سرخ شده و سنگین، فست فود ها و غذا های محرک و بودار خودداری کنید، همچنین غذا های ترد نیز مضر هستند، زیرا این مواد غذایی و خوراکی ها موجب التهاب شده و در نتیجه سرعت بهبود بیماری را کاهش می دهند.

رژیم تغذیه ای آبله مرغان

توجه داشته باشید که رعایت رژیم غذایی ابله مرغان می تواند تا حدی علائم این بیماری را کاهش دهد، با این حال بهتر است با استفاده از داروهای ارائه شده به بهبود سریع تر کودک کمک کنید و یا با مراجعه به بخش کودک و والدین مجله آرگا از دیگر نکات و آموزش های ارائه شده در جهت درمان بیماری های مخصوص کودکان دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *