دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با فواید و خواص شیر بیشتر آشنا شوید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

شیر یکی از نوشیدنی های شناخته شده است که مزایای زیادی برای همه افراد با هر گروه سنی دارد. یکی از مهمترین خواص شیر, حفظ سلامتی استخوان ها می باشد. همچنین مصرف شیر کم چرب به زنان باردار به منظور حفظ سلامتی نوزاد و مادر توصیه می شود.

شیر یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا به شمار می آید که فواید زیادی دارد. با این حال افراد زیادی وجود دارند که قادر به هضم قند موجود در شیر (لاکتوز) نیستند. شیر مزایای زیادی برای حفظ سلامتی عمومی بدن دارد. در این مطلب با فواید و خواص شیر بیشتر آشنا می شویم.

خواص شیر برای بزرگسالان

خواص شیر

همان گونه که می دانید مصرف شیر برای حفظ سلامتی بدن ضروری است. در این قسمت به مهمترین فواید و خواص شیر می پردازیم.

شیر و سلامتی قلب

شیر یکی از منابع پتاسیم به شمار می آید. پتاسیم سطح فشار خون در بدن را تنظیم می کند و در افراد مبتلا به فشار خون بالا, موجب کاهش فشار خون آن ها می شود. افزایش مصرف پتاسیم به همراه کاهش مصرف سدیم مهمترین تغییر در رژیم غذایی می باشد که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. برخی از غذاهای غنی از پتاسیم عبارت است از: شیر گاو، مرکبات، گوجه فرنگی، لوبیا، اسفناج، موز، آلو و ماست.

با این حال شیر گاو حاوی مقداری چربی اشباع شده و کلسترول می باشد که این مواد غذایی خطر ابتلا به برخی از بیماری های قلبی را افزایش می دهند. بنابراین افرادی که سطح کلسترول خون آن ها بالا است باید از شیرهای کم چرب دارای سطح پایین کلسترول استفاده کنند.

مزایای شیر در درمان سرطان ها

در مکان های جغرافیایی که مقدار دریافتی نور خورشید حداقل است, خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ بالا می باشد که تحقیقات نشان داده است یکی از دلایل این مسئله کمبود دریافت ویتامین D است. این ویتامین نقش موثری در تنظیم رشد سلول و حفاظت از آن ها در برابر سرطان ها ایفا می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شیر و افسردگی

سطح مناسب ویتامین D در بدن از تولید هورمون سروتونین حمایت می کند. این هورمون با خلق و خوی، اشتها و خواب مرتبط است. به علاوه کمبود ویتامین D در بدن با افسردگی و خستگی مزمن همراه است. شیر گاو و سایر محصولات آن با این ویتامین غنی شده اند.

شیر و عضله سازی

شیر یکی از منابع غنی از پروتئین های با کیفیت است که شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن می باشد که با عضله سازی بدن در ارتباط است. وجود عضلات کافی برای حمایت بدن از سوخت و ساز و کمک به کاهش وزن و حفظ وزن مناسب مهم است و دریافت کافی پروتیئن از مواد غذایی مانند شیر برای حفظ و افزایش توده های عضلانی فاقد چربی مورد نیاز بدن می باشد. اخیرا تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف شیر در طول ورزش, می تواند توده عضلانی و قدرت آن را در بزرگسالان و افراد مسن تر افزایش دهد.

ارزش غذایی شیر

خواص شیر

ارزش غذایی شیر بسته به اندازه چربی آن متفاوت است. یک فنجان شیر پرچرب شامل ۳.۲۵ درصد چربی است که ۱۴۶ کالری برای بدن فراهم می کند و این مقدار شیر ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۸ گرم پروتئین دارد. این در حالی است که یک فنجان شیر فاقد چربی حدود ۸۶ کالری, ۱۲ گرم کربوهیدرات و ۸ گرم پروتئین است. برخی از مهمترین مواد مغذی که در شیر یافت می شود عبارت است از: کلسیم, کولین, پتاسیم و ویتامین D.

مزایای شیر برای پوست و مو و زیبایی

شیر و سلامتی پوست و مو

از آن جایی که شیر سرشار از مواد مغذی است که برای سلامتی بدن مفید است, این ماده غذایی می تواند تاثیرات مثبت و فوق العاده ایی بر پوست و مو و زیبایی نیز داشته باشد. برخی از خواص شیر برای پوست و مو به شرح زیر است.

  • بهبودی رنگ پوست
  • تمیز کننده عالی پوست
  • کاهش دهنده منافذ باز پوست
  • درخشان کننده و روشن کننده پوست
  • تسکین دهنده التهابات پوستی
  • صاف کننده پوست
  • حذف کننده سلول های مرده پوست
  • صاف کننده خطوط و چین و چروک های پوستی
  • درمان کننده آفتاب سوختگی
  • خاصیت مرطوب کنندگی پوست
  • درمان کننده موهای خشک و زبر
  • خنک کننده ی مو و پوست سر
  • براق کننده مو

فواید شیر برای حفظ سلامتی استخوان ها

شیر و حفظ سلامتی استخوان

تقریبا همه افراد می دانند که شیر برای حفظ سلامتی استخوان ها بسیار خوب است. علت این مسئله وجود سطح بالایی از کلسیم در شیر است. کلسیم جزء مواد معدنی ضروری برای حفظ سلامتی استخوان ها و دندان ها محسوب می شود. به علاوه شیر گاو اغلب از ویتامین D غنی شده است که این ویتامین نیز برای سلامتی استخوان ها مفید است. ویتامین K, استرانسیم، منیزیم و ویتامین C نیز دیگر مواد ضروری برای سلامتی استخوان می باشند.

ویتامین D و کلسیم به تنهایی نمی توانند از پوکی استخوان جلوگیری کنند و به طور کلی فعالیت جسمی منظم به همراه سیگار نکشیدن و داشتن رژیم غذایی با سطح پایین سدیم و سطح بالای پتاسیم برای سلامتی استخوان ها و جلوگیری از خطر پوکی استخوان ضروری است.

خواص شیر و بارداری

مزایای شیر در بارداری

فرآورده های لبنی و به خصوص شیر غنی از مواد مغذی منحصر به فردی است که برای رشد جنین و سلامتی مادر باردار مفید است. با توجه به تحقیقات بالینی متوسط مصرف شیر در طول بارداری با پیشرفت بهتر بارداری, مرتبط است و غالبا به زنان باردار توصیه می شود در رژیم غذایی روزانه حداقل سه فنجان شیر جای دهند. کلسیم یکی از مهمترین مواد مورد نیاز در طول بارداری می باشد که شیر یکی از منابع اصلی طبیعی کلسیم به شمار می آید. از این رو مصرف آن برای سلامتی مادر و نوزاد ضروری است.

فواید مصرف شیر در حاملگی

همچنین شیر یکی از منابع قابل اعتماد برای به دست آوردن پروتئین می باشد. این منبع برای ساخت رحم، بازسازی پستان و بافت نوزاد استفاده می شود. کمبود پروتئین در بارداری, سبب می شود نوزاد در هنگام تولد دچار کمبود وزن باشد.

حفظ سلامت پوست

خوردن شیر موجب داشتن پوستی لطیف، نرم و درخشان خواهد شد و این مساله به دلیل وجود ویتامین ها و مواد مغذی بسیار در شیر بوده که به منظور حفظ سلامتی پوست ضروری می باشند، برای این کار حتما لازم نیست که یک وان را پر از شیر کرده و در آن بخوابید، بلکه با نوشیدن روزانه حداقل دو لیوان شیر می توانید این فایده را به بدن تان برسانید.

داشتن دندان های قوی

شیر منبع غنی از کلسیم است که در سلامت دندان ها از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، از این رو مصرف شیر بسیار می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره کمک نماید، از آنجا که کلسیم به همراه ویتامین D جذب می شود، بنابراین باید شیری که مصرف می کنید از ویتامین D غنی شده باشد.

خاصیت شیر

کاهش دادن وزن

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، خانوم هایی که به طور روزانه شیر می نوشند، به نسبت خانوم هایی که شیر نمی نوشند، از کاهش وزن بیشتری برخوردارند، بنابراین در صورتی که به دنبال میان وعده سالم هستید، می توانید یک لیوان شیر بنوشید، ضمن اینکه بهتر است به هنگام شام و یا همراه خوردن میوه یک لیوان شیر نوش جان کنید.

کاهش دادن استرس

همانطور که گفتیم؛ شیر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری می باشد و مصرف آن می تواند به عنوان یک مکمل برای درمان به کار رود، حال در صورتی که بعد از داشتن یک روز طولانی و سخت در محیط کارتان، بنشینید و یک لیوان شیر گرم نوش جان کنید، این عمل موجب رفع فشار عضلات بدن و آرامش اعصاب خواهد شد.

فواید شیر

افزایش انرژی بدن

مصرف شیر به تقویت و افزایش انرژی بدن نیز بسیار کمک می کند، از این رو به منظور تحمل سختی ها و دشواری های روز با مصرف یک چاشنی همچون نوشیدن یک لیوان شیر سرد، احساس خستگی را از خود دور کنید.

با توجه به خواص شیر در طول بارداری, به زنان باردار توصیه می شود از شیر کم چرب استفاده کنند و از مصرف شیر خام اجتناب کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *