دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص هسته خرما در طب سنتی و کاربردهای دارویی آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

همیشه از خرما به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بودنش، بسیار استقبال می شود. در حالی که بیشتر افراد از خواص هسته خرما آگاه نیستند. در این مطلب قصد داریم خواص زیادی از هسته خرما را برای شما علاقه مندان بازگو کنیم.

بسیاری از میوه ها و خوراکی ها دارای هسته می باشند و از هسته آنها استفاده های فراوانی می شود. هسته خرما دارای خواص بسیاری است. از جمله خواص هسته خرما می توان به برطرف شدن آبریزش چشم اشاره کرد. برای آشنایی با دیگر فواید هسته خرما، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

از خواص هسته خرما چه می دانید؟

هسته خرما نیز همانند خود خرما فواید بیشماری دارد و در درمان و رفع مشکلات زیادی از آن استفاده می شود. اغلب ما کم و بیش با خواص خرما آشنایی داریم حال زمان آن رسیده است که با خواص هسته خرما نیز آشنا شویم. هسته خرما همچون خیلی از هسته های دیگر از جمله : هسته آووکادو، هسته انبه، هسته زردآلو، هسته سیب و… دارای فواید زیادی می باشد.

رفع حساسیت و آبریزش چشم

افرادی که به دلیل حساسیت فصلی یا نور، دچار آبریزش چشم شده اند، باید چند هسته خرما را کوبیده و بعد از جوشاندن و صاف کردن، چشم را با آن شست و شو دهند. برخی نیز معتقدند که هسته خرما پودر شده، قدرت بینایی را افزایش می دهد. در این موارد پودر هسته خرما بهتر است جایگزین سرمه شود.

روغن هسته خرما

دفع سنگ کلیه

از فواید هسته خرما این است که سنگ کلیه را به وسیله شکستن دفع می کند. افراد مبتلا به سنگ کلیه یا سنگ مثانه می توانند چند هسته خرما را بکوبند و بجوشانند. آن گاه جوشانده هسته خرما را روزی دو بار میل کنند.

دمنوش هسته خرما

درمان دیابت

از فواید مهم هسته خرما درمان دیابت می باشد. برای استفاده از این فایده، باید قهوه هسته خرما را آماده کرد. مصرف یک بار در هفته این قهوه، تا حد زیادی میزان قند خون بدن را کنترل می کند. برای تهیه قهوه هسته، باید چند عدد هسته خرما را با آب ولرم شسته و به مدت ۱۰ روز در معرض نور خورشید بگذارید تا خشک شوند. بعد از گذشت این مدت، هسته های خرما را داخل فر قرار دهید تا بسوزند و به شکل قهوه ای سوخته درآیند. بعد از سرد شدن آن ها را بکوبید و میل کنید. البته استفاده از دمنوش آن نیز امکان پذیر است.

  •  آرون گروپس

نحوه تهیه قهوه با هسته خرما

درمان جای زخم

از شگفت انگیزترین فواید هسته خرما، برطرف شدن زخم و جای آن می باشد. بسیاری از زخم های چرکی یا جای زخم را می توان با هسته خرما درمان کرد. برای این کار، هسته های خرما را بسوزانید و بکوبید. آن گاه این مخلوط را بر جای زخم قرار دهید.

افزایش شیر مادر

هسته خرما باعث افزایش شیر مادر می شود. زنان شیرده باید در هفته چند بار، کوبیده هسته خرما مصرف کنند. هسته خرما مانند خرما دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و مانع از آسیب رسیدن به ساختار DNA می شود.

قهوه هسته خرما

بخور هسته خرما

کسانی که دارای دردهای مفصلی از جمله آرتروز هستند، می توانند از بخور هسته خرما بهره مند شوند. این بخور برای بعد از زایمان بسیار پر کاربرد است. زنان بعد از زایمان با مشکلات بسیاری از جمله حرکت و حجم رحم رو به رو می شوند و برای بازگشت رحم به جایگاه اولیه خود از بخور هسته خرما کمک می گیرند.

درمان اسهال

از خواص هسته خرما, درمان مشکلات گوارشی و اسهال مزمن می باشد. این میوه در این مواقع یک ضدعفونی کننده قوی است و باکتری های دستگاه گوارش را نابود می سازد. برای درمان اسهال بهتر است پودر هسته خرما تهیه و آن را مصرف کنید.

خواص هسته خرما

هسته خرما حاوی فیبر است و از این رو مصرف آن در کاهش لیپو پروتئین های موجود در خون سودمند است و می تواند موجب درمان فشار خون و چربی خون شود.

تقویت سیستم ایمنی

مواد معدنی موجود در هسته خرما که شامل کلسیم، روی، سدیم و پتاسیم هستند، موجب تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم عصبی خواهند شد.

هضم غذا و بهبود کارایی سیستم گوارش

جالب است بدانید که خرمای کبکاب و هسته خرما داری مقدار زیادی فیبر بوده و در نتیجه مصرف آنها در هضم و گوارش غذا مفید خواهند بود، همچنین قهوه هسته خرما به رفع اختلالات دستگاه گوارش و نیز درمان اسهال کمک می کند، ضمن اینکه یک ضدعفونی کننده قوی بوده و می تواند باکتری های مضر که به دستگاه گوارش وارد شده اند را از از بین ببرد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان

هسته خرما غنی از آنتی اکسیدان است و در نتیجه مصرف آن در مقابله با رادیکال های آزاد بدن، پیشگیری از سرطان و نیز پیشگیری از آسیب به ساختار DNA می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان می دهد؛ هسته خرمای ایرانی به نسبت دیگر خرما ها دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و در واقع خاصیت انتی آکسیدانی از جمله فواید خرمای ایرانی محسوب می شود. مزایای هسته خرما

روغن هسته خرما

روغن هسته خرما نیز فواید بسیاری دارد. این روغن برای درمان و بهبود زخم معده به کار می رود. به افرادی که دارای ریزش مو هستند، روغن هسته خرما توصیه می شود. از این روغن برای تولید و تهیه مواد شوینده ای مانند شامپو و صابون استفاده می شود. در ادامه با برخی از فواید این روغن آشنا می شوید :

سلامت پوست و مو

از روغن هسته خرما برای سلامت پوست و مو استفاده می شود و از سفید شدن زودرس موها می تواند پیشگیری نماید. همچنین آهن موجود در آن برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید بوده و به رشد موها کمک می کند، علاوه بر آن می توان از این روغن برای نرم کردن موها استفاده کرد، حال به منظور استفاده لازم است موهای سر خود را با این روغن ماساژ دهید، زیرا دارای ویتامین ها و مواد مغذی بوده و موجب ضخیم شدن و رشد موها خواهد شد.

جوانسازی پوست

از دیگر فواید شگفت انگیز روغن هسته خرما می توان به زیبایی پوست و درمان چین و چروک اشاره کرد، این روغن حاوی ویتامین های A و B و نیز آهن می باشد که برای این منظور بسیار موثر هستند و نیز ویتامین های گروه B تاثیر زیادی در درمان مشکلات پوستی دارند، از این رو می توانید روزانه مقداری روغن هسته خرما را به پوست خود بمالید، این روغن می تواند همچون یک مرطوب کننده قوی عمل نماید.

خاصیت هسته خرما

از اینکه با این مطلب همراه ما بودید، سپاس گزاریم. امیدواریم توضیحات ارائه شده شما را با فواید هسته خرما به خوبی آشنا کرده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خاصیت های دیگر مواد غذایی، به بخش خواص مواد غذایی مجله آرگا مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *