دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چه تصورات غلطی در زمینه خواب وجود دارد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

خواب از عواملی است که نقش تعیین کننده ای در سلامت انسان دارد بنابراین کیفیت خواب و رعایت اصولی در این زمینه به سلامت بیشتر شما کمک خواهد کرد.

باورها و تصورات غلطی در زمینه خواب وجود دارد که بسیاری از ما را به اشتباه وا می دارد این تصورات با آگاهی و دانش بیشتر قابل شناسایی و حل می باشند.

       تصورات غلطی در زمینه خواب

سحر خیز بودن برای همه امکان پذیر است:

بیشتر شما شنیده اید که سحر خیزی برای سلامت انسان مهم است اما آیا همه افراد می توانند به راحتی فردی سحر خیز باشند؟ با وجود اینکه انسان می تواند ساعت خواب و بدن خود را تنظیم کند اما سحر خیزی برای برخی غیر ممکن و دشوار است.

تصورات غلطی در زمینه خواب

خواب کمتر از 7 ساعت در شبانه روز:

بر اساس تحقیقات خواب مورد نیاز برای بدن زمانی مشخص می شود که شما برای مدتی بدون نیاز به مصرف دارو و راهکارهای دیگر به خواب بروید و در زمان مشخصی به حالت طبیعی و بدون آلارم از خواب بیدار شوید در این تحقیقات بیشتر افرادی که خواب طبیعی دارند به میانگین 7-9 ساعت خواب برای بدن نیاز دارند.

تصورات غلطی در زمینه خواب

نداشتن خواب کافی موجب ایجاد خستگی می شود:

یکی از تصورات غلط و رایجی که در میان عموم مردم وجود دارد این است که فکر می کنند نداشتن خواب کافی تنها موجب خستگی می شود در صورتی پیامدهای منفی دیگر آن راکه موجب اختلال در حافظه، بیماری سرطان، بیماری قلبی و اضطراب و افسردگی است را نادیده می گیرند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اهمیت نداشتن خر و پف کردن:

خر و پف کردن در خواب نشان دهنده وقفه تنفسی شما در خواب است بنابراین باید این موضوع را جدی بگیرید تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

تصورات غلطی در زمینه خواب

جبران کردن کمبود خواب در آخر هفته:

برخی تصور می کنند با بیشتر خوابیدن در روزهای آخر هفته می توانند کمبود خواب خود را جبران کنند در صورتی که پژوهشات نشان می دهد بدن به برنامه تنظیم شده ای برای خواب نیازمند است.

استفاده از قرص های خواب آور و مکمل ها:

یک باور رایج در میان اغلب مردم استفاده از قرص های خواب آور در هنگام بی خوابی است مصرف خودسرانه این دارو می تواند مشکلات مهمی  را برای شما ایجاد کند و عادت های بدی مثل اعتیاد به مصرف این قرص  را در شما به وجود بیاورد.

تصورات غلطی در زمینه خواب

ورزش کردن از خواب مهم تر است:

برای ورزش کردن نیاز به انرژی و آماده سازی بدن دارید زمانی که شما خواب کافی ندارید نمی توانید به راحتی عضلات خود را به کار بگیرید و ورزش کردن شما عملا بی فایده خواهد بود.

تصورات غلطی در زمینه خواب

قورت دادن عنکبوت در هنگام خواب:

تصوری که از گذشته در میان مردم رایج است قورت دادن عنکبوت در خواب است و به گفته آنها انسان در طول سال 8 عنکبوت را در هنگام خواب قورت می دهد این تصور غلط بوده و نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

بی خوابی یعنی به خواب نرفتن:

بیشتر ما بی خوابی را در به خواب نرفتن تعبیر می کنیم در صورتی که بی خوابی های دیگری مانند بد خوابیدن، بیدار شدن در طول خواب و دوباره به خواب رفتن نیز وجود دارند.

اگر نصفه شب بیدار شدید از جای خود بلند نشوید:

اگر در نیمه شبدچار بی خوابی شدید بهتر است که برای کم کردن آشفتگی خواب بلند شوید و کاری را که موجب شود دوباره به خواب بروید انجام دهید در این مواقع از وسایلی که شما را هوشیارتر می کند استفاده نکنید.

استفاده از گوشی در صورت حذف نور آبی:

استفاده کردن از گوشی در هنگام خواب به هر دلیل و با استفاده از هر راهکاری غیر مجاز است و به شما آسیب می زند.

تصورات غلطی در زمینه خواب

برخی از افراد خواب نمی بینند:

همه ی افراد رویاهای صادقه در خواب را تجربه می کنند اما برخی از آنها توانایی و قدرت یادآوری خواب را ندارند رویاها بیشتر با عواطف و احساسات ما گره خورده اند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *