دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علت درد قفسه سینه و راه های درمان آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

درد قفسه سینه یکی از شایع ترین دردها است که اغلب افراد آن را تجریه می کنند. مشکلات گوارشی و ریوی از جمله عمده ترین دلایل درد قفسه سینه هستند.

با توجه به گزارش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها, ناراحتی یا درد قفسه سینه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد بالای ۱۵ سال به اورژانس ها می باشد. این ناراحتی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و علائمی مانند تیر کشیدن, ضربه زدن و … در ناحیه قفسه سینه ی افراد احساس شود. با علت ناراحتی قفسه سینه و روش های درمان آن در این مطلب آشنا می شویم.

بیماری های قفسه سینه

علت درد قفسه سینه

اگرچه که ناراحتی قفسه سینه ممکن است جدی باشد و خبر از وجود بیماری های قلبی بدهد با این حال این ناراحتی ممکن است ناشی از مسائل معمول و غیر تهدید کننده باشد. علت ناراحتی قفسه سینه در افراد متفاوت است. افراد ممکن است با اولین درد قفسه سینه, گمان کنند دچار حمله قلبی شده اند, این در حالی است که ناراحتی قفسه سینه یکی از علائم ممکن بیماری های قلبی است و کمتر بیماری های جدی و خطرناکی هستند که علائم و نشانه های آن درد قفسه سینه باشد. برخی از بیماری هایی که با ناراحتی قفسه سینه در ارتباط هستند به شرح زیر است.

  • مشکلات قلبی
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات ریوی
  • بیماری های عضلانی/ استخوانی

مشکلات قلبی

برخی ناراحتی ها و مشکلات قلبی که سبب ناراحتی در ناحیه قفسه سینه می شوند عبارت اند از:

  • حمله قلبی
  • آنژین قلبی- در این بیماری ناراحتی قفسه سینه ناشی از انسداد عروق خونی مرتبط با قلب است.
  • پریکاردیت– ملتهب شدن کیسه ی اطراف قلب ممکن است سبب ناراحتی قفسه سینه شود.
  • میوکاردیت– ملتهب شدن عضله قلب یکی دیگر از علت های ناراحتی قفسه سینه است.
  • کاردیومیوپاتی– یکی از بیماری های مرتبط با عضلات قلب است که یکی از علائم آن ناراحتی قفسه سینه می باشد.
  • شکافت آئورت– یکی از بیماری های نادر قلب است که شامل پاره شدن عروق اصلی قلب می شود که ممکن است با ناراحتی قفسه سینه همراه باشد.

درد قفسه سینه

مشکلات گوارشی

برخی مشکلات گوارشی که در ادامه توضیح داده می شوند, ممکن است سبب ناراحتی در ناحیه قفسه سینه شوند. برخی از این مشکلات گوارش عبارت است از:

  •  آرون گروپس
  • برگشت اسید معده (سوزش سر دل)
  • مشکلات بلعیدن که مرتبط با اختلالات مری است.
  • سنگ کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا یا لوزالمعده

مشکلات ریوی

مشکلاتی از قبیل ذات الریه, برونشیت ویروسی و نشت هوا از ریه به قفسه سینه مسائلی هستند که با مشکلات ریوی و ناراحتی قفسه سینه در ارتباط می باشند.

بیماری های عضلانی/ استخوانی

مسائلی از قبیل آسیب دیدگی و یا شکستگی دنده ها, ناراحتی عضلات, فشار شکستگی ها که بر اعصاب فشار وارد سازد می توانند در ناحیه قفسه سینه ناراحتی ایجاد کنند.

روش های درمانی ناراحتی قفسه سینه

ناراحتی قفسه سینه با توجه به علت های متفاوت آن ممکن است توسط دارو, روش های غیرتهاجمی, جراحی و یا ترکیبی از این موارد درمان شود.

درد قفسه سینه

داروها

داروهای مورد استفاده در درمان برخی از شایع ترین علل ناراحتی قفسه سینه عبارت است از:

  • آرامش دهنده عروق

نیتروگلیسیرین– این دارو که معمولا به صورت قرص های زیر زبانی استفاده می شود, باعث انعطاف پذیری بیشتر عروق قلبی شده و در نتیجه باعث می شود تا خون راحت تر در عروق تنگ جریان یابد. همچنین برخی از داروهای مربوط به فشار خون نیز می توانند رگ های خونی را انعطاف پذیر تر کنند.

  • آسپرین

در صورتی که متخصص تشخیص دهد که ناراحتی قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی است, به احتمال زیاد داروی آسپرین به منظور تسکین درد تجویز می شود.

بررسی دلایل درد قفسه سینه

  • داروهای انحلال کننده خون

در صورتی که فردی دچار حمله قلبی شده باشد, متخصص داروهایی انحلال کننده خون به منظور جلوگیری از لخته شدن خون برای او تجویز می کند تا خون به راحتی به عضلات قلب برسد.

  • داروهای رقیق کننده خون

در صورتی که فرد دارای لخته های خون در شریان های مرتبط به قلب و ریه ها باشد, متخصص ممکن است داروهای مهارکننده و رقیق کننده لخته های خون برای او تجویز کند.

  • داروهای محدود کننده اسید

اگر ناراحتی قفسه سینه ناشی از ترشح بالای اسید معده به مری باشد, در این صورت متخصص ممکن است داروهایی جهت کاهش اسید معده برای فرد تجویز کند.

  • داروهای ضد افسردگی

اضطراب و تنش های بیش از حد ممکن است باعث ناراحتی در ناحیه قفسه سینه شود. در این صورت پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی برای کمک به کنترل و بهبود بیماری تجویز کند.

بروز ناراحتی در قفسه سینه

جراحی و سایر روش ها

روش های درمان برخی از بیماری های جدی که سبب ناراحتی قفسه سینه می شوند, به شرح زیر است.

  • بالون زدن و قرار دادن فنر در عروق

در صورتی که ناراحتی قفسه سینه ناشی از بسته شدن رگ های قلبی باشد, در این صورت پزشک برای باز شدن عروق اقدام به بالون زدن و در مواردی قرار دادن فنر در رگ مسدود شده می کند.

  • جراحی

در این روش, جراح از یک رگ خونی که غالبا از رگ های دست و یا پا است جهت جایگزینی با رگ مسدود شده استفاده می کند. مسدود شدن کامل شریان های قلب یکی از مسائل جدی قلبی به شمار می آید که جراحی آن در سال های اخیر به سادگی انجام می گیرد.

قفسه سینه و درد آن

علت وجود ناراحتی در سمت راست قفسه سینه

بروز احساس ناراحتی قسمت راست قفسه سینه ممکن است به دلایل مختلفی همچون آسیب به دیواره قفسه سینه، رودل یا سوزش سر دل، گاستریت یا ورم معده، ذات الریه، ذات الجنب، تومورهای سینه، سینه پلو، کوستوکندریت، پانکراتیت و پنوموتوراکس می باشد که در اینجا به شرح دو مورد می پردازیم.

  • ذات الریه

ذات الریه یا پنومونی یا سینه پهلو که به آن نومنیا نیز گفته می شود التهاب ریوی است که بسته به میزان التهاب و آسیب ریه سبب بروز درد شدید در قفسه سینه می گردد و علت این عفونت تنفسی ناشی از آنفولانزا و آسم می باشد و دارای علائمی نظیر ایجاد نارحتی در قفسه سینه، سرفه، لرز و تب شدید می باشد. احساس دردی شدید زمان سرفه کردن نیز یکی دیگر از نشانه های معمول سینه پهلو می باشد.

بر اساس گزارش مجله Neurohospilalist افرادی که در معرض سکته مغزی قرار گرفته اند احتمال احساس درد در سمت راست سینه به خاطر بیماری پنومونی در آن ها بیشتر می باشد و به دلیل نزدیک بودن سمت راست بدن به نای این احساس درد در این سمت بدن بیشتر از سمت چپ می باشد.

این بیماری به طور بالقوه می تواند بیماری کشنده باشد، بنابراین به محض ابتلا به آن باید نزد پزشک مراجعه نمایید. کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، همچنین کودکان و خردسالان نسبت به دیگر افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

بروز ناراحتی در قسمت راست قفسه سینه

  • پانکراتیت

التهاب در غده پانکراس سبب بروز این بیماری می شود که باعث ایجاد ناراحتی در قسمت راست قفسه سینه می گردد. این غده در بخش فوقانی شکم و در پشت معده قرار دارد. کار این غده ترشح آنزیم های گوارشی جهت هضم غذا می باشد. با توقف فعالیت آن، آنزیم ها تجمع پیدا می کنند و باعث بروز التهاب در این غده می گردند. یکی از دلایل دیگر ایجاد پانکراتیت، سنگ کیسه صفرا بیان شده است.

شروع این درد از سمت دنده ها می باشد و بعد به سمت راست سینه سرایت می کند و به پهلو و کمر می رسد. این احساس درد می تواند در سمت چپ نیز بروز نماید و علاوه بر آن، با علائمی نظیر استفراغ، تهوع، نفخ و بی اشتهایی همراه باشد. در صورت بروز این نشانه ها و احساس درد شدیدتر بیش از نیم ساعت باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

بروز ناراحتی در قفسه سینه به خاطر پانکراتیت

با توجه به علت های ناراحتی قفسه سینه و بیماری های مرتبط با آن, علاوه بر روش های بیان شده, روش های درمانی بسیاری برای تسکین این مشکل وجود دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *