دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هفته ۲۶ بارداری, راهنما و دانستنی های هفته بیست و ششم بارداری

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۱ آبان ۱۳۹۴
  • ۰

در بارداری هفته به هفته تغییرات زیادی برای مادر و جنین درون رحم آن رخ می دهد. در هفته ۲۶ بارداری توانایی جسمی کودک بیشتر از قبل شده و زنان باردار در این هفته از بارداری ممکن است دچار عارضه ترش کردن شوند.

هفته بیست و ششم بارداری آخرین هفته از ماه ششم بارداری است. کودک درون رحم در این هفته نسبت به هفته های قبل, بزرگتر شده است و عصب های گوش های او در حال رشد هستند. به موازات تغییرات نوزاد درون رحم, مادر باردار نیز در این هفته دچار تغییراتی خواهد شد که در این مطلب با همه ی آن ها آشنا می شویم.

تغییرات کودک در هفته ۲۶ بارداری

هفته 26 بارداری

نوزاد درون رحم مادر در هفته بیست و ششم بارداری به صداها حساس تر از قبل شده است که دلیل این مسئله رشد بیشتر شبکه ای عصبی در گوش های او است. اکنون او ممکن است صدای والدینش را در حال گفت گو با یکدیگر بشنود.

هفته بیست و ششم بارداری

به علاوه در هفته ۲۶ بارداری, کودک مقدار کمی از مایع آمنیوتیک را دم و بازدم می کند که این امر برای رشد کامل ریه های او و تولدش ضروری است و هنگامی که می خواهد برای اولین بار با هوا تنفس کند بسیار مفید است. همچنین اکنون در بدن جنین ۲ تا ۳ درصد چربی وجود دارد و طول جنین ۳۳،۵ سانتی متر و وزن آن ۱۲۰۰ گرم است.

در صورتی که نوزاد درون رحم, پسر باشد در این هفته از تقویم بارداری, بیضه های او شروع به انتقال به داخل کیسه های بیضه می کنند و این تغییر ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد تا کامل شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

یکی از مهمترین تغییرات کودک در هفته بیست و ششم بارداری, مربوط به چشم است. چشم های کودک تا قبل از این هفته بسته است ولی اکنون تقریباً به مرحله تکامل رسیده و آماده باز شدن می باشد. با توجه به این که عنبیه چشم های نوزاد درون رحم تا چند ماه پس از تولد، رنگ تثبیت شده ای ندارد, اما جالب است که نوزاد با هر نژادی در این دوره دارای چشمان آبی خواهد بود.

کودک ۲۶ هفته درون رحم قادر است خود دمای بدنش را تنظیم کند که ناشی از رشد کافی اعصاب مرکزی او است. همچنین او قادر به مکیدن و بلعیدن است.

تغییرات مادر در هفته بیست و ششم بارداری

بارداری هفته به هفته

با توجه به اینکه کودک در هفته بیست و ششم بارداری آنقدر رشد کرده است که قادر است بیرون رحم مادر نیز زندگی کند, در برخی از فرهنگ ها این هفته از بارداری را جشن می گیرند. با این حال هنوز هم رحم مادر بهترین مکان برای ادامه رشد و زندگی کودک می باشد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است از این هفته بارداری شروع شود, مسئله ترش کردن زنان باردار می باشد که این مسئله ناشی از ضعیف شدن عضله ای بین لوله ی گوارش و معده در بارداری است. برای رفع این مشکل به زنان باردار توصیه می شود غذا آهسته خورده و خوب بجوند. همچنین خوردن شیر می تواند به مشکل ترش کردن کمک کند.

برخی از زنان در سه ماهه آخر و در هفته بیست و ششم بارداری دچار ورم ناگهانی دست و صورت، افزایش وزن ناگهانی، تاری دید، بروز لکه ها یا نقاط نورانی در مقابل چشم، سردردهای ناگهانی شدید یا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحیه بالای شکم می شوند که این علائم خبر از بیماری خطرناک و شایع در دوران بارداری به نام پره‌اکلامپسی می دهد. این عارضه اغلب در ۳ تا ۷ درصد زنان باردار روی می دهد و متخصص با کنترل فشار خون و آزمایش میزان پروتئین ادرار این بیماری را تشخیص داده و در صورت ابتلا, درمان را آغاز می کند.

هفته 26 بارداری

یکی از مسائل شایع در هفته ۲۶ بارداری, کمردرد است. این مسئله ممکن است با عدم مراقبت و توجه زنان باردار, تشدید شود. به همین منظور به زنان باردار توصیه می شود از راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، و همچنین خم شدن یا چیزی را بلند کردن که فشار زیادی به کمر و پشت وارد می کند, خودداری کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *