دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان خانگی گل مژه چشم با روش های ساده و موثر

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

گل مژه یا هوردلوم، یک عفونت حاد غدد چربی پلک است که سبب برآمدگی قرمز رنگ در پلک می شود. اغلب آن ها توسط باکتری به علت استفاده از مواد آلوده، تماس دست آلوده، خاک و … با چشم ایجاد می شوند. در ادامه ما را با راهکارهای درمان خانگی گل مژه همراهی بفرمایید.

بهترین و آسان ترین درمان گل مژه، استفاده از کمپرس آب گرم می باشد. برای درمان  طبیعی گل مژه چشم می توانید از روش هایی از قبیل از چای کیسه ای،  کمپرس آب گرم، شست و شوی مداوم چشم و … استفاده نمایید.

روش های درمان خانگی گل مژه

گل مژه

گل مژه از بیماری های عفونی مربوط به چشم است که در پلک فرد ایجاد می شود. طبق نظر پزشکان و متخصصان چشم، اشکال در غدد سبوم ساز شایع ترین دلیل ایجاد گل مژه می باشد. سبوم نوعی ماده چرب است که به وسیله غدد سبوم در پوست انسان تشکیل می شود. زمانی که در عملکرد این غدد اشکال ایجاد می شود، چربی از آن ها به خوبی ترشح نمی شود. این کار سبب تجمع و افزایش چربی  در ناحیه پلک شده و در واقع نوعی عفونت چشم را ایجاد می کند. گاهی نیز گل مژه سطح بسیاری از چشم را درگیر می کند. به گونه ای که پلک زدن را دچار اشکال می سازد. این مسئله در صورت شدت یافتن، باعث خشکی چشم شده و شرایط را برای بروز بیماری های چشمی فراهم می کند.
گل مژه همانند تبخال چشم سبب احساس درد زیاد در پلک با هر پلک زدن می شود. گل مژه ها با علائم خاصی رویت می شوند. معمولاً با ورم پلک و آبریزش فراوان به همراه هستند. در این حالت نگاه کردن به نور برای چشم ها بسیار عذاب آور است و فرد احساس می کند یک جسم خارجی و اضافی در چشمش وجود دارد.
درمان خانگی گل مژه
گل مژه ها به طور معمول در دید و بینایی خللی ایجاد نمی کنند اما اگر بیش از اندازه بزرگ شوند، با وارد کردن فشار بر روی قرنیه، سبب اشکال در دید خواهند شد.
درمان گل مژه به روش طب سنتی از راه های اثر بخش برای بهبود این بیماری عفونی است. اغلب گل مژه ها بدون درمان بعد از چند روز از چشم فرد برطرف می شوند. برای درمان خانگی سریع گل مژه می توانید راه های زیر را امتحان کنید:
  • از کمپرس آب گرم استفاده کنید. این راه کار بهترین و سریع ترین راه از بین بردن گل مژه می باشد. کمپرس آب گرم سبب کاهش درد می شود. این کار را بهتر است روزانه چند دفعه و هر بار به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام دهید. با این کار انسداد غدد سبوم برطرف و از ورم چشم کاسته می شود.
  • چشم را با آب و شامپو بچه رقیق شده بشویید. این درمان کاملا طبیعی گل مژه نیز سبب پاکسازی چشم می شود. درمان را روزی دو مرتبه انجام دهید. صبح و شب چشم را با آب ولرم و شامپو بشویید. چند قطره شامپو بچه درون یک فنجان آب ولرم بریزید و در درون فنجان پلک بزنید تا شستشوی چشم انجام شود. همچنین می توانید با یک دستمال تمیز یا یک تکه اسفناج، محلول را بر روی مژه ها و ریشه های آن ها بمالید تا درد شما تسکین و بهبود یابد. گل مژه را هرگز فشار ندهید. چون با این کار سبب سرایت گل مژه به سایر نقاط پلک خواهید شد. بعد از شستشوی چشم نیز منتظر خشک شدن چشم باشید. چشم را خودتان خشک نکنید.

 

درمان گل مژه

  • از کمپرس چای کیسه ای برای درمان خانگی گل مژه استفاده کنید. کیسه های چای سبز در این مواقع بهتر جواب می دهند. زیرا مواد درون چای سبز، ورم و التهاب چشم را به راحتی کاهش می دهد. چای سبز خواص باکتریایی دارد. بعد از جوشاندن چای کیسه ای و سرد شدن آن، کیسه را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی چشم قرار دهید. برای هر چشم باید از کیسه جداگانه استفاده کنید.

درمان گل مژه با چای سبز

راه کار طب سنتی برای درمان خانگی گل مژه

گیاهان دارویی با خواص فراوان نسخه های ارزشمندی برای درمان به حساب می آیند.

  • مقداری کمی تخم گشنیز را در آب جوش بریزید و آن گاه دانه ها را دور بریزید و از آب آن برای شست و شوی چشم استفاده کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا چشم ها به خوبی پاکسازی شوند.

تخم گشنیز برای درمان گل مژه

  •  آرون گروپس
  • برای درمان گل مژه، حجامت را امتحان کنید. یک جلسه ناحیه گیجگاهی را حجامت کنید یا دو عد زالو در کنار چشم یا زیر پلک توسط دکتر طب سنتی گذاشته شود.
  • مقداری کمی آویشن به همراه گل ختمی و اسفرزه را با کمی شیر داغ یا آب جوش میکس کنید و به شکل خمیر درآورید. آن را بر روی پلکی که گل مژه دارد، بگذارید. روی گل مژه را بسته و نرم نگه دارید تا سر باز کند. آن گاه با دم کرده آویشن چشم را شست و شو دهید.
  • کمپرس آب گرم را به همراه ضمادهایی از برگ های کلم پیچ تازه و بخار داده شده یا نانی که در شیر داغ فرو برده شده به کار ببرید. سیب زمینی رنده شده را بر روی پلک چشم قرار دهید. این کار سبب باز شدن آبسه و پاره شدن آن می شود.

از اینکه تا پایان توضیحات درمان طبیعی گل مژه همراه ما بودید، بی نهایت سپاس گذاریم. امیدواریم این راه کارهای طبیعی مورد استقبال شما دوستان عزیر قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *