دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تصویری کاشت نارگیل در خانه و شرایطی که برای پرورش آن ایجاد کنید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

کاشت نارگیل نیاز به رعایت نکات و ایجاد شرایطی خاص برای رشد گیاه دارد. بنابراین برای این کار ملزم به رعایت اصول خاصی هستید. لطفاً تا پایان مطلب ما را دنبال بفرمایید.

درخت نارگیل در مناطقی رشد می کند که رطوبت بالایی داشته باشند. همین نیاز به رطوبت بالا سبب شده که کاشتن نارگیل بیشتر در مناطق استوایی امکان پذیر باشد.

نکات مهم در کاشت نارگیل

برای بالارفتن احتمال جوانه زنی نارگیل، بهتر است از نارگیل تازه و آب دار استفاده کنید. اگر نارگیل تازه نبود، می توانید از نارگیل های قهوه ای مغازه استفاده کنید.

آماده سازی نارگیل برای جوانه زنی

برای کاشتن درخت نارگیل باید مراحل مختلف را طی کنید. ابتدا پوست نارگیل را جدا سازید و آن را به مدت ۲ تا ۳ روز در یک ظرف پر از آب قرار دهید. بعد از آن نارگیل را در یک پلاستیک زیپک دار بگذارید و به اندازه یک چهارم لیوان آب داخل پلاستیک بریزید.

قرار دادن نارگیل در پلاستیک این کار رطوبت نارگیل را حفظ می کند. آن گاه هوای داخل پلاستیک را خالی کنید و درب پلاستیک را ببندید. پلاستیک را در جای مناسب(گرم و تاریک) بگذارید تا امکان جوانه زدن نارگیل فراهم شود. منظور از جا و مکان گرم، دمای معمولی اتاق می باشد.

 

باید روی نارگیل را با پارچه پوشانده باشید یا در جای تاریک گذاشته باشید. بعد از هر ۳ تا ۴ روز، نارگیل را چک کنید تا رطوبت کافی داشته باشد. بعد از گذشت ۲ تا ۶ هفته باید جوانه سفید نارگیل را مشاهده کنید.

  •  آرون گروپس

جوانه سفید نارگیل

این جوانه از یکی از چشم های نارگیل خارج شده است. با این اتفاق نصف مراحل کاشت نارگیل انجام شده است. بعد از مشاهده جوانه های سفید، سه روز صبر کنید و نارگیل را در همان وضعیت نگه دارید. آن گاه، نارگیل را به جای دیگری منتقل کنید. این مکان تازه باید هم از نظر گرما و هم از نظر نور کافی و غیر مستقیم خورشید تامین باشد. بعد از گذشت یک هفته تا ده روز، جوانه های سفید نارگیل بزرگ تر و آشکار تر شده و به سمت بالا رشد می کنند. همزمان با رشد جوانه سفید، ریشه نارگیل شروع به پایین رفتن می کند. طوری که بعد از مدتی همان جوانه ها بر روی ریشه ها دیده خواهند شد. در طی این مدت نارگیل همچنان برای جوانه های بیشتر در پلاستیک باقی خواهد ماند. این کار کمک می کند تا پرورش نارگیل با ریشه های قوی انجام شود.

بعد از ۳۰ روز از جوانه زدن نارگیل، جوانه سبز شده و ریشه ها نیز به خوبی رشد کرده اند. نارگیل را برای کاشتن به محل دائم انتقال دهید. برای انتقال نارگیل از پلاستیک به خاک، عجله نکنید و اجازه دهید پرورش نارگیل شما با جوانه و ریشه های بیشتری انجام شود.

جوانه زدن نارگیل

محل کاشتن نارگیل باید چگونه باشد؟

نارگیل در آب و هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می کند. بنابراین بهتر است در مکانی با ۴ فصل هوای گرم و مرطوب کاشته شود. اگر محیط زندگی شما دارای تابسانی کویری یا زمستانی خشک است، به جای باغچه نارگیل را در گلدان منزل بکارید. گلدان سفالی و لعابی برای کاشتن نارگیل گزینه ای مناسب به حساب می آید. چون رطوبت نارگیل را تامین می کند. گلدان شما برای پرورش نارگیل باید قطری معادل ۲ برابر نارگیل و ارتفاعی برابر با ۴۰ سانتی متر داشته باشد.

 

خاک مناسب برای کاشت درخت نارگیل

بهترین خاک برای نارگیل ماسه رودخانه ای است. خاک گلدان باید به گونه ای باشد که آب اضافی را سریع و به خوبی خارج سازد. یعنی از نظر زهکشی قوی باشد. خاک رس به دلیل چسبندگی بالا برای پرورش نارگیل مناسب نیست.

برای ساخت خاک مناسب نارگیل از ترکیبات زیر بهره مند شوید:

  • پوکه: ۱۰ درصد
  • پرلیت: ۴۰ درصد
  • کوکو پیت: ۵۰ درصد

برای تهیه خاک، کف گلدان را با پوکه های سبک یا سنگ درشت پر کنید تا آب گلدان به راحتی از پوکه و سنگ خارج شود. در گلدانی دیگر، با ۵۰ درصد کوکو پیت، ۴۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد سنگ یا پوکه خاک مناسب نارگیل را تهیه کنید. بعد از مخلوط کردن، خاک را در گلدان بریزید. نارگیل را در داخل خاک بگذارید.

کاشت گیاه نارگیل در گلدان

گلدان باید تا زیر جوانه سبز رنگ پر شود. همین که ریشه ها را در بر بگیرد، کافی است. خاک را آب پاشی کنید تا کل خاک مرطوب شود. خارج شدن آب از گلدان را به خوبی کنترل کنید.

کاشت نارگیل به اتمام رسید. حالا باید آن را در محلی با نور کافی و مستقیم خورشید، دمای کمتر از ۲۰ درجه و مرطوب بگذارید.

برای حفظ رطوبت روزی ۳ بار نارگیل را آبیاری کنید یا روی زیر گلدانی را با سنگ درشت بپوشانید و مقداری آب زیر گلدان بریزید تا اطراف نارگیل خیس و مرطوب باقی بماند. توجه داشته باشید که این گیاه تا یک سال اول نیاز به کود و تغذیه ندارد.

کاشت نارگیل

  • آب مورد استفاده برای نارگیل باید ۲۴ ساعت مانده باشد تا کلر آن به گیاه آسیب نرساند.
  • نارگیل شما به جا به جایی حساس است و تا یکسال نیاز به تعویض ندارد. زمانی که متوجه شدید ریشه ها از کف گلدان بیرون زده یا گلدان برای گیاه کوچک شده، آن را تعویض کنید.
  • فقط نارگیل هایی که در محوطه بیرون کاشته می شوند و شرایط آب و هوای خوبی دارند، به میوه دهی می رسند. مدت زمان میوه دهی بین ۵ تا ۹ سال است.
  • زمانی که خاک در حال خشک شدن است، گیاه را آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد لازم باعث نابودی گیاه می شود.

در این مطلب با پرورش نارگیل در محیط منزل آشنا شدید. با رعایت نکات لازم می توانید به شکل متفاوتی این گیاه را در منزل پرورش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *