دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان سردرد گرمازدگی با چند توصیه پزشکی عالی

  • زهرا خانزاده
  • ۴ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

همواره با آغاز فصل گرم تابستان مردم درگیر چالش گرمازدگی و اثرات ناشی از آن می شوند. در این مطلب نحوه درمان سردرد گرمازدگی را مورد بررسی قرار می دهیم، زیرا اغلب افرادی که دچار گرمازدگی می شوند از سردردهای ناشی از آن مصون نمی مانند.

با شروع فصل تابستان علائمی مانند ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، استفراغ و تهوع، پوست رنگ پریده و چسبناک، افزایش دمای طبیعی بدن، تولید صدا در گوش، گرفتگی عضلات، سرگیجه، ضعف و غش، ادرار زرد تیره یا نارنجی، سردرد و اسهال، بالا رفتن ضربان و نبض هر کدام می توانند از مشخصه های فرد گرما زده باشند.

درمان سردرد گرمازدگی

دلایل گرمازدگی

انسان برای برقرار کردن تعادل در بدن در مواجه با گرما به صورت طبیعی و با منقبض و منبسط کردن رگهای خونی و عرق کردن عمل می نماید. هنگامی که افراد در روزهای داغ تابستان برای مدت زیادی در معرض اشعه های خورشید قرار می گیرند، دچار گرمازدگی می شوند. درمقابل آفتاب زدگی به دلیل تابش مستقیم و شدید نور خورشید روی سر ایجاد می شود که اکثر افراد به دلیل وزیدن باد، به تابش مستقیم آفتاب بر روی سر بی توجه هستند و به همین خاطر دچار آفتاب زدگی می شوند.

کارشناسان طب سنتی معتقدند که به دلیل گرم شدن و بالا رفتن دمای محیط، عواملی نظیر داروهایی که در بدن ایجاد گرما و حرارت می کنند، ورزش کردن، تحرک بیش از اندازه، بسته شدن مجاری که به تخلیه مواد ارتباط پیدا می کنند، وجود اخلاط گرمازا در بدن و همچنین استفاده از مواد غذایی به شکل نادرست باعث ایجاد گرمازدگی در اکثر مردم می باشد.

سالمندان و سردردهای گرمازدگی

درمان سردرد گرمازدگی

یکی از رایج‌ترین مشکلات ناشی از گرمازدگی سردرد است. بروز این مشکل با گرم شدن هوا در میان مردم افزایش می‌یابد و معمولا شخص گرمازده به دلیل بالا بودن دمای محیط احساس خفگی می کند، در نتیجه اکسیژن کافی به مغز نمی رسد و باعث ایجاد سردردهای شدیدی می شود، برنامه غذایی ناصحیح و ناسالم از مهم‌ترین دلایل ایجاد سردرد است. این نوع سردردها گاهی با تشنگی زیاد، خشکی دهان و چشم و در مواقعی با بی خوابی و سنگین شدن سر همراه می باشد که فرد باید برای تسکین سردرد اقدام نماید.

مشکلات گرمازدگی در خانم ها

  •  آرون گروپس
  •  کارشناسان طب سنتی برای درمان سردرد گرمازدگی افرادی که در گرمای  فصل تابستان دچار سردرد می‌شوند، پاشویه کردن با گیاهان دارویی را موثر می دانند و به این افراد پیشنهاد می کنند. به همین خاطر باید ابتدا ۲۰ گرم گل گیاه نیلوفر را با همراه ۲۰ گرم گل ختمی و همچنین یک عدد کدوی سبزی که رنده شده است و مقداری سبوس گندم را درون یک پارچ آب بریزید و روی حرارت قرار دهید، بعد از گذشت نیم ساعت جوشانده جهت پاشویه کردن آماده می شود. جوشانده مورد نظر را درون تشت بریزد و کمی به آن زمان دهید تا کاملا سرد شود و آنگاه پاهای خود را درون آن قرار دهید.
  • برای از بین بردن سردرد گرمازدگی بهتر است افراد در روزهای گرم تابستان  پیاده روی را هنگامی که میزان گرمی هوا در پایین ترین حد ممکن است و در مکان های سایه انجام دهند. استفاده از کلاه آفتابی و همچنین چتر در ساعات گرم تابستان برای انجام کار و فعالیت روزانه توصیه می شود.

مشکلات گرمازدگی در سالمنداندرمان سردرد ناشی از گرمازدگی در سالمندان

  • برای خلاصی از سردرد ناشی از گرمازدگی و همچنین برای کم کردن حرارت بدن به خصوص اشخاص صفراوی مزاج توصیه می شود از شربت گلاب در روز های گرم تابستان استفاده شود، که این شربت با ترکیب آب، گلاب و نبات بدست می آید. همچنین کارشناسان طب سنتی علاوه بر شربت گلاب، نوشیدن شربت لیمو ترش که از لیمو تازه تهیه شده باشد را در بهبود سردرد گرمازدگی موثر می دانند.

نوشین شربت گلاب و درمان سردرد

گرمازدگی می تواند عواقب خطرناکی برای سلامتی در پی داشته باشد. بنابراین افراد با پوشیدن لباس های خنک، نخی و سبک می توانند عوامل بروز گرمازدگی را کاهش دهند و در صورت بروز اقدامات لازم را در جهت درمان گرمازدگی انجام دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *