دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش کاشت درخت عناب و پرورش آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

عناب از میوه هایی است که در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیرات مفید آن بر روی بدن سبب توجه به این میوه شده است. در ادامه با روش های کاشت درخت عناب همراه ما باشید.

درخت عناب از درختان مناطق گرمسیر بوده و مربوط به کشور چین می باشد. کاشتن درخت عناب در این کشور در طی هزاران سال متمادی انجام می شده است. حال ما شاهد کاشتن این درخت در استان های مختلف ایران هستیم.

کاشتن درخت عناب امروزه منوط به کشور چین نیست و در بسیاری از مناطق یافت می شود. عناب تازه را می توان در کشورهایی مانند هند، ویتنام، کره و چین به وفور یافت. در ایران نیز اقدام به کاشتن درختان عناب می نمایید که در این مطلب بیشتر با چگونگی آن آشنا خواهید شد.

تکثیر درخت عناب

خصوصیات ظاهری درخت عناب

عناب درختی با برگ های ریز و کوچک است و در زمستان خزان می شود. ارتفاع این درخت معادل ۵ تا ۱۲ متر می باشد. سرعت رشد زیادی دارد. گل های آن در بهار شکوفا می شود و بذر آن نیز در پاییز می رسد.

گل های این درخت دو جنسی هستند. بدین گونه که دارای جنس نر و جنس ماده می باشند. گرده افشانی آن ها توسط حشرات انجام می شود. شاخه های درخت عناب خاردار هستند. برگ ها سبز رنگ و براق می باشند و طول آن ۲ تا ۷ سانتی متر و عرض آن نیز معادل یک تا سه سانتی متر می باشد.

برگ های درخت عناب بیضی شکل، بدون کرک و حاشیه های دندانه دار هستند. گل های این درخت نیز کوچک بوده و ۵ میلی متر قطر دارند. این درخت از نظر شکل گل دارای پنج گلبرگ جزئی و سفید مایل به سبز می باشد. میوه های نارس کمی مزه سیب دارند. هنگام رسیدن رنگ آن ها به قهوه ای با برق سیاه متمایل می شود و شبیه به یک خرمای کوچک هستند. در داخل آن ها نیز یک هسته محکم شبیه هسته زیتون وجود دارد.

شرایط رشد درخت عناب

  • درختان عناب برای رشد به مقادیر زیادی از بارش و دما نیاز دارند. بنابراین در محیط هایی با تابستان گرم و پرآب بهتر رشد می کنند. اگر خاک آن ها به خوبی زهکشی شده باشد، سال های بیشتری عمر می کنند.
  • این گیاهان محل گرم و آفتابی را می پسندند. از نظر نوع خاک نیز به خاک های قلیایی گرایش دارند. این گیاهان رشد زیادی دارند و حتی در خاک های فقیر نیز رشد می کنند.
  • تا دمای ۲۰- درجه سانتی گراد نیز مقاومت داشته اما در مناطق گرمسیر کشت می شوند. برای میوه دهی نیز باید تابستان ها گرمی را تجربه کنند.

خواص درمانی عناب

برای کاشت درخت عناب با دلایل قانع کننده ای از خواص عناب رو به رو هستیم. عناب دارای اسیدهای تری ترپنوئیک، ساپونین ها و جوجوبوزاید می باشد. عصاره آن برای برقراری یک خواب راحت بسیار موثر است و دلیل آن نیز به ترکیبات دارویی و فعال آن مربوط می شود. مزه عناب شیرین و خوراکی بوده و دارای خواص دارویی است. این میوه به صورت خشک شده یا آبنبات های طعم دار، شربت شیرین عناب، کیک، عناب کنسرو شده، چای عناب و تهیه سرکه استفاده می شود.

  •  آرون گروپس

عناب دارای لعاب و ملین و برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. از مغز این میوه برای بهبود زخم و بریدگی استفاده می شود. عناب ضد بدخلقی و آرامش بخش است. سبب کاهش استرس می شود. معده و سیستم گوارشی را تقویت و دندان ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می سازد.

سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می سازد. به همین خاطر در طب سنتی مصرف آن به کرات توصیه شده است. سبب روشنی پوست شده و از مشکلات قلبی جلوگیری می کند. خواص ضد سرطان داشته و خاصیت آنتی اکسیدان دارد. یعنی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

خواص عناب

کاشت درخت عناب با روش های مختلف

برای تکثیر درخت عناب روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

جا به جایی پا جوش ها: بهترین روش برای ازدیاد عناب همین روش می باشد. همان طور که می دانید پاجوش از کنار درخت می روید. درخت عناب برای دریافت آب کافی ریشه می دواند و در نتیجه از ریشه های سطحی، جوانه پدید می آید. برای پرورش عناب بدین شکل، در سال دوم در فصل پاییز که درخت به طور نسبی رشد کرده، با بریدن ریشه درخت مادر، نهال را با ریشه از زمین بیرون آورید و جای دیگر بکارید.

قلمه زدن: از درخت عناب می توان نیمه دوم اسفند ماه قلمه گرفت. قلمه ها باید از شاخه های جوان یک ساله باشد. این قلمه ها باید سی سانتی متری و به شکل اریب باشند و به شکل پشته ها در زمین فرو روند. یعنی فقط ۵ سانتی متر از سر قلمه از لبه پشته بیرون باشد. هر قلمه باید از قلمه دیگر ۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. بعد از کاشت درخت عناب(قلمه ها)، جویه ها را از آب پر و زمین قلمه کاری را نیز همیشه مرطوب کنید.

کاشت درخت عناب

خوابانیدن: در این روش از کاشت درخت عناب, باید شاخه های دوساله ای را که از بخش پایینی تنه درخت مادر روییده است را بخوابانید. این کار بهتر است در فصل پاییز و اواخر زمستان انجام شود.

کشت بذر عناب: این روش در نیمه اول اسفند اجرا می شود. بدین صورت که هسته ها را در ظرفی از آب بریزید و در جای گرمی قرار دهید. بعد از چند روز خیس خوردن، بذرها را در زمینی که از قبل آماده کرده اید، بکارید. بذرها در نیمه دوم فروردین می رویند.

بذر عناب

نهال های دو ساله را بعد از برگ ریزان پاییز، به زمین اصلی برگردانید. درخت عناب را پیوند نمی زنند. چون نوع مرغوبی ندارد اما در صورت پیوند نهال ها زودتر به بار خواهند نشست.

امیدواریم آموزش کاشت درخت عناب مورد توجه شما علاقه مندان به امور پرورش گیاه و باغ داری قرار گرفته باشد و از مطالب فوق لذت برده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مطالب مفید و کاربردی به بخش پرورش گل و گیاه مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *