دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

روش تکثیر ریحان و نکاتی برای پرورش آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

ریحان گیاهی خوشبو می باشد که دارای برگ های پهن است و به رنگهای سبز و ارغوانی دیده می شود. یکی از روشهای تکثیر ریحان که می توانیم نام ببریم قلمه زدن است. در این مطلب شما را با این گیاه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ریحان، از سبزی های مورد علاقه و پرطرفدار بیشتر ایرانی ها محسوب می گردد و دارای خواص بی نظیری برای درمان بیماری ها می باشد. کاشت و تکثیر ریحان در گلدان و در فضای آپارتمان بسیار ساده است و در هر زمان و هر فصلی می توان آن را پرورش داد و علاوه بر داشتن گلدانی سبز در فضای منزل، از خوردن سبزی تازه لذت برد. در این مقاله با روش کاشت این سبزی به طور کامل آشنا خواهید شد.

تکثیر ریحان

روش کاشت و تکثیر ریحان

ریحان سبزی معطر و خوشمزه ایی است و از جمله سبزی های مورد علاقه ایرانیان می باشد که بر روی سفره اکثر خانواده ها دیده می شود. این گیاه با ارزش که به عنوان طعم دهنده نیز در آشپزی کاربرد دارد علاوه بر سبزی خوردن، در تهیه سالاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به این صورت که آن را خشک می کنند و در انواع غذاهای مختلف از آن استفاده می کنند. از جمله خواص ریحان می توان به خاصیت دارویی آن اشاره نمود که می توان از آن به عنوان یک آرام بخش و مسکن استفاده کرد.

تکثیر ریحان تازه

در حالت کلی، تکثیر سبزی ریحان، به روشهای مختلفی از جمله بذر، انتقال نشاء و قلمه می باشد. به منظور کاشت و تکثیر این گیاه معطر در گلدان نیز می توان هم از بذر گیاه و هم از ساقه های آن استفاده کرد.

تکثیر ریحان

  •  آرون گروپس

تکثیر ریحان

پرورش ریحان

در زیر اطلاعانی در زمینه کاشت ریحان گردآوری کرده ایم که امیدوارم برای شما عزیزان مؤثر واقع شود.

بهترین زمان برای کاشت و تکثیر این سبزی اوایل فصل بهار می باشد. این گیاه معمولا به صورت مستقیم کشت می شود. برای بذر پاشی این گیاه می توانیم بذرها را به صورت خطی یا دست پاش در فاصله های منظم از یکدیگر کشت کنیم. زمانی که گیاه ریحان، گل بدهد باید گلهای آن را قطع کنید زیرا مانع از رشد مجدد این گیاه می شود. این گیاه مانند اغلب گیاهان خوراکی نسبت به سرما حساس است بنابراین تا زمانی که هوا سرد نشده به رشد خود ادامه می دهد. نکته مهمی که در مورد پرورش آن باید رعایت شود مناسب و آماده بودن خاک برای کاشت این سبزی می باشد، استفاده از مالچ روش مناسبی است به خصوص در فصل تابستان، چون خاک رطوبت خود را از دست می دهد اما در مناطق سردسیر این فرایند باید با تاخیر صورت گیرد تا زمانی که دمای هوا به حدود  ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد برسد.

تکثیر و پرورش ریحان

کاشت سبزی ریحان با قلمه در آب

از جمله روش های قلمه گیاه ریحان، پرورش آن در آب می باشد، حال برای این منظور باید مراحل زیر را برای سبزی ریحان به همراه ساقه انجام دهید :

  • در ابتدا یکی از ساقه های سبزی ریحان را با قیچی باغبانی و به شکل مورب برش دهید، اندازه آن باید ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد.
  • سپس برگ های اضافی آن را برش دهید.
  • در مرحله بعدی، انتهای قلمه را در آب قراردهید به طوری که یک سوم ساقه در آب باشد، می توانید کمی محلول تقویت ریشه به آب اضافه کنید.
  • گیاه در طول این مدت به نور آفتاب بسیار کم احتیاج دارد.
  • یک تا دو هفته زمان برای رشد ریشه و جوانه زدن ریحان لازم است، پس از آن باید سبزی را در گلدان و باغچه کاشته و به میزان کافی آب دهید.

کاشت و پرورش ریحان

پرورش قلمه سبزی ریحان در خاک

  • یکی از شیوه های آسان کاشت ریحان در گلدان، پرورش قلمه این سبزی در خاک می باشد، در زیر با مراحل قلمه ریحان با این روش آشنا می شوید :
  • در ابتدا ساقه ای حدوداً ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتری از ریحان را به شکل مورب برش بزنید.
  • سپس برگ های اضافی آن را جدا کنید به طوری که تنها یک یا دو برگ روی آن باقی بماند.
  • اکنون پوست انتهای ساقه را به اندازه ۵ تا ۷ سانتیمتر کنده و در صورت نیاز به مواد تقویت کننده ریشه آغشته نمایید.
  • سپس ساقه را در ترکیبی از ماسه و پرلیت فرو کرده و به میزان کافی آبیاری کنید تا گیاه ریشه دهد، درطی این مدت ریحان باید به دور از نور مستقیم خورشید باشد.
  • توجه داشته باشید که باید روی ساقه تا زمانی که هنوز ریشه نداده است با پلاستیک پوشانده شود.
  • و بعد از ریشه دادن ساقه، پلاستیک را بردارید و ریحان را از خاک قلمه جدا کنید، سپس در خاکی حاوی ترکیب خاک پرلیت و خاک باغچه بکارید.

قلمه زدن ریحان

در این بخش اطلاعاتی در زمینه پرورش و تکثیر ریحان را که فکر می کردیم شاید برای شما مفید واقع شود را به رشته تحریر در آورده ایم. برای دانستن مطالب بیشتری در مورد پرورش گل و کاشت گیاهان، مجله ما را دنبال کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *