دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف عرق شنبلیله چه مزیت هایی دارد؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

طبیعت عرق شنبلیله گرم و خشک می باشد و به شدت مقوی و نیروبخش است از این رو برای اشخاص ضعیف بسیار مفید می باشد. در این مطلب بیشتر با خواص شنبلیله آشنا خواهید شد.

گیاه شنبلیله در اکثر خانه های ایرانی یافت می شود و دارای خواص بی نظیری می باشد به طور مثال از جمله خواص عرق شنبلیله می توان به درمان دیابت، لاغری، چربی خون و نوسانات خلقی ناشی از یائسگی، درد های پیش از قاعدگی و…. اشاره نمود.

عرق شنبلیله

آشنایی با خواص عرق شنبلیله

شنبلیله  که جزو گیاهان بومی ایران است دارای خواص درمانی و آشپزی زیادی می باشد. علاوه بر برگهای گیاه شنبلیله، دانه های شنبلیله فوق العاده مفید و دارای مواد مغذی است. از عرق شنبلیله در درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی نیز می توان استفاده کرد.

برخلاف بعضی از افراد که از عطر گیاه شنبلیله در قورمه سبزی لذت می برند. اما عموما شنبلیله بوی ناپسندی دارد که برای این منظور می توان آن را همراه مواد معطر دیگری در ترکیب غذاها استفاده کرد. با این حال نمی توان از خواص شنبلیله این سبزی فوق العاده غافل شد.

مزایای عرق شنبلیله

خواص کلی گیاه شنبلیله

  • باعث افزایش اشتها در افراد می شود.
  • همچون عرق پونه، گلو درد و سرفه‌های مزمن را بهبود می بخشد.
  • به عنوان تسکین دهنده دردهای عضلانی و بیماری‌های التهاب مفصلی مؤثر است.
  • در درمان سردردهای میگرنی مؤثر است.
  • باعث بهبود التهاب معده و روده می شود.
  • باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود.
  • در تسریع روند زایمان تاثیر به سزایی دارد.
  •  میل جنسی را افزایش می دهد.
  • باعث بهبود بیماری‌های قلبی می شود.

از مزیت های دیگر عرق شنبلیله، برطرف کننده قند و چربی خون، ضد لاغری، اشتها آور، جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو و درمان شوره سر است.

  •  آرون گروپس

مزایای عرق شنبلیله

خواص شنبلیله برای پوست

از پودر دانه شنبلیله می توان برای درمان طبیعی مشکلات پوستی نظیر اگزما، زخم ها، جوش، سوختگی و… استفاده کرد. برای این کار پودر دانه شنبلیله را با آب داغ مخلوط کنید و  ضماد آماده شده را بر روی سطح آسیب دیده پوست قرار دهید. برای پرپشت و ضخیم شدن مو، نیز این روش می تواند مؤثر باشد.

 

خواص دانه های شنبلیله

با اینکه خواص عرق شنبلیله بسیار زیاد می باشد، با این حال ممکن است مضراتی برای بدن داشته باشد لذا باید در مصرف آن دقت بیشتری داشته باشیم. مثلا شنبلیله باعث کاهش سطح قند در بدن انسان می شود اگر چه برای افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند مفید می باشد اما استفاده بیش از اندازه به افراد با قند خون پایین توصیه نمی شود.

خاصیت عرق شنبلیله

از آنجا که عرق شنبلیله طبیعت گرم دارد لذا به افراد گرم مزاج مصرف آن توصیه نمی شود. طریقه مصرف شنبلیله به این صورت است که می توانید عرق شنبلیله را بعد از هر غذا، نصف استکان میل نمائید. عرق شنبلیله طعم تلخی دارد برای این منظور شما می توانید آن را همراه کمی عسل میل کنید.

سایر فواید شنبلیله

همانطو که گفتیم؛ شنبلیله گیاهی بسیار مفید و پر خاصیت است، از این رو مصرف آن می تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از دارو های شیمیایی باشد، البته بسیاری از فواید شنبلیله به صورت علمی ثابت نشده است، در زیر می توانید با برخی موارد مصرفی شنبلیله که برای درمان بیماری های مختلفی مفید است، آشنا شوید :

  • کنترل اشتها :

مطالعات انجام گرفته بر روی تاثیر شنبلیله در کنترل اشتها نشان می دهد که افرادی که حدود ۱۴ روز متوالی شنبلیله مصرف کرده اند، میزان کاهش چربی در آنها حدوداً ۱۷ درصد بوده است.

خاصیت بیشمار عرق شنبلیله

  • سطح کلسترول :

همچنین برخی مطالعات انجام گرفته بر روی شنبلیله حاکی از آن است که مصرف این گیاه می تواند به کاهش سطح کلسترول و کاهش تری گلیسیرید کمک نماید.

  • سوزش معده :

مصرف شنبلیله در افرادی که از ناراحتی سوزش معده رنج می برند، حدوداً به مدت ۲ هفته می تواند علائم و نشانه های این بیماری را کاهش دهد. همچنین تاثیر مصرف شنبلیله می تواند با مصرف دارو های ضد انسداد برای بیماران برابری نماید.

  • التهاب :

آزمایشات انجام گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی در رابطه با تاثیر ضد التهابی شنبلیله تقریبا موفقیت آمیز بوده، البته هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا بتوان در مورد قطعیت تاثیر آن بر انسان مطمئن عمل کرد.

در مورد دیگر مزایای شنبلیله در طب سنتی ادعاهایی وجود دارد که البته هنوز تایید نشده اند؛ مثلا اینکه مصرف این درمان گیاهی خانگی امکان دارد برای زخم کولیت و یا بیماری های پوستی موثر باشد.

مهمترین خواص عرق شنبلیله

موارد احتیاط در مصرف شنبلیله

اگرچه شنبلیله گیاهی با خاصیت فراوان و مقوی است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی شود و از آنجا که برخی از افراد ممکن است به این گیاه حساسیت داشته باشند، بنابراین مصرف آن می تواند موجب بروز ناراحتی های گوارشی خفیف، سوء هاضمه و اسهال در آنها شود، ضمن اینکه به دلیل تاثیر شنبلیله بر هورمون های زنان و دستگاه تولیدمثل آنها، مصرف شنبلیله در دوران بارداری می تواند منجر به سقط جنین شود.

در این مطلب سعی شده است اطلاعات کلی از آنچه که تا کنون در مورد مزایا و خواص عرق شنبلیله نمی دانستید در اختیارتان قرار گیرد که امیدواریم مفید واقع شود. برای آشنایی با فواید دیگر خوراکی ها به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید و از اطلاعات ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *