دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی ۹ بازی آموزشی مناسب برای رشد ذهنی و جسمی کودکان

  • زهره امامی
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

همانطور که می دانید کودکان بیشتر زمان بیداری خود را به بازی اختصاص می دهند. بنابراین بهتر است به نوع بازی و اسباب بازی هایی که در اختیار کودکان قرار می دهید توجه ویژه داشته باشید.

در این مقاله برای شما نه بازی مناسب برای کودکان را یادآور می شویم. این بازی ها به رشد ذهنی و جسمی کودک شما کمک شایانی خواهد کرد.

۱. خمیربازی و گِل‌ بازی

این بازی به قوی تر شدن دستان کودکانی که مچ دست و سرانگشتان ضعیفی دارند کمک بسیاری می کند. همچنین این بازی در تخلیه‌ی هیجانات کودک تاثیر بسزایی دارد و موجب می شود کودک برای دست گرفتن قاشق و مداد آمادگی پیدا کند.

۲. آب‌ بازی

آب بازی برای کنترل خشم و عصبانیت کودکان مفید است و موجب می شود کودک با فرایند گرما و سرما و جاری‌ شدن و فرورفتن در زمین آشنا شود.

۳. صدای اسباب‌ بازی

به کودکتان یاد دهید تا هر اسباب بازی را که دوست دارد صدای آن را تقلید کند. این کار موجب تقویت مهارت شنیداری وی خواهد شد. برای نمونه از او بخواهید صدای اسباب بازی های زیر را تقلید کند:

  • صدای قطار
  • صدای ماشین
  • صدای حیوانات عروسکی
  • صدای جاروبرقی

بازی با کودکان

۴. بازی با کلمه

بیان مکرر کلمات موجب می شود کودکان زودتر واژه ها را بیاموزند. بهتر است زودتر شروع به صحبت کردن با کودکتان کنید و برای این کار از عکس ها استفاده کنید. برای مثال عکس یک گوسفند را از یک مجله جدا کنید و به کودکتان نشان دهید و بگویید گوسفند می گوید بع بع سپس از کودکتان بخواهید واژه بع بع را تکرار کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۵. لی لی

این بازی موجب افزایش تمرکز و مهارت ذهنی و حرکتی کودکان می شود. هم چنین در سه ماهه اول به هنگام تعویض پوشک کودکتان از بادکنکی که از بالا آویزان شده و یا عکس هایی که از یک عروسک آویزان شده اند برای جلب توجه کودک استفاده کنید.

۶. اسم-فامیل

این بازی موجب گسترش دایره لغات کودکان می شود به خصوص کودکانی که تازه خواندن و نوشتن آموخته اند. همچنین این بازی سبب تمرکز کودکتان نیز خواهد شد.

۷. حباب‌ سازی

این بازی برای کودکانی که دچار نقص توجه و اختلال خواندن هستند بسیار مناسب است و بسیار لذت بخش نیز می باشد.

بازی با کودکان

۸. بازی نقطه و خط

این بازی به این صورت است که باید نوبتی نقاط را بهم وصل کنند و مربع تشکیل دهند. در این بازی کسی برنده اعلام می شود که تعداد مربع های زیادی با این خطوط تشکیل دهند. این بازی رعایت نوبت و افزایش تمرکز را به کودک آموزش می دهد.

۹. بازی نبین و بده

این بازی این گونه است که شئ هایی که از لحاظ ظاهری و اندازه با یکدیگر تفاوت دارند درون یک کیسه ریخته می شوند و کودک باید بتواند بدون نگاه کردن و با استفاده از حس لامسه شئ مورد نظر را از داخل کیسه بردارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *