دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

واحد پول افغانستان چیست؟ و ارزش آن در برابر پول ایران چقدر است؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

واحد پول افغانستان نسبت با سایر پول ها و ارزهای منطقه از ارزش و ثبات بالاتری برخوردار بوده است. ایران نیز به دلیل همسایگی با افغانستان و داشتن روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی با آن از واحد پولی این کشور متاثر می شود.

واحد پول افغانستان, افغانی است که با کد ایزوی AFN معرفی می شود. واحد کمتر از افغانی، پول نام دارد که هر ۱۰۰ پول برابر با یک افغانی است. همسایگی و مرز مشترک افغانستان با ایران  تبادلات ارزی و منطقه ای بین دو کشور را ایجاد کرده است.

افغانستان در همسایگی ایران قرار دارد. به همین علت روابط تجاری و اقتصادی و حتی سیاسی بسیاری بین ایران و افغانستان برقرار است. حدود ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند. بنابراین داد و ستد و رفت و آمد بین دو کشور جریان دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

افغانستان

واحد پول افغانستان چیست؟

همان طور که اشاره شد واحد ارزی افغانستان، افغانی است. پول نیز واحد کوچک تر از افغانی است و هر افغانی معادل ۱۰۰ پول است. سال مالی افغانستان از یکم فروردین(۲۱ مارس) تا ۲۹ اسفند(۲۰ مارس) را شامل می شود. ارزش واحد پول افغانستان(افغانی) از سال ۱۳۸۰ نسبت به دلار روند صعودی داشته است. اگر پول افغانی را با سایر ارزهای خارجی و همسایه مقایسه کنیم، می توان گفت که تاکنون ثبات و ارزش آن ساختگی بوده و به دلیل تزریق میلیون ها دلار از طرف بانک مرکزی به بازار ثابت مانده است اما در کل واحد پول افغانستان از با ارزش ترین و کمیاب ترین واحدهای پولی در سطح منطقه است.

واحد ارزی افغانستان

 

 

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
۶۹ افغانی یک دلار
۸۱ افغانی یک یور
۹۲ افغانی یک پوند بریتانیا
۱ افغانی ۵۱۳ ریال

افغانی

روابط تجاری و اقتصادی و همچنین سیاسی بین ایران و افغانستان به دلیل همسایگی ایران و افغانستان اهمیت زیادی دارد. ایران و افغانستان از نظر اقتصادی فرصت های فراوان همکاری های مشترک برای ایجاد توسعه پایدار را دارا می باشند. اتصال آسیای مرکزی به بنادر جنوب از اهداف ایران بوده که این اتفاق در سال های اخیر از طریق افغانستان، کشورهای همسایه شمالی افغانستان را از طریق بنادر جنوبی به آب های آزاد متصل کرده است. افغانستان به دلیل وابستگی شدید به بنادر پاکستان و مشکلات موجود در این موضوع، در جست و جوی جایگزینی برای این راه است و ایران یکی از کم هزینه ترین، مناسب ترین و نزدیک ترین گزینه های جایگزین برای بازرگانان افغانی است.

واحد پول افغانستان

افغانستان نیز یکی از بازارهای عمده  برای کالاهای ایرانی است. حجم دادوستد ایران و افغانستان در سال ۹۵ قریب به دو و نیم میلیارد دلار بوده است. ضمن اینکه افغانستان نیز یکی از کشورهایی است که ایران به دلایلی مانند حضور ۳ میلیون افغانی مهاجر و پناهنده، نیازمند گسترش روابط بانکی با آن می باشد. ایران و افغانستان منافع زیاد و راهبردی دارند که این مطلب، ضرورت توسعه همکاری ها را در تمام زمینه ها توجیه می کند. از نظر سیاسی و امنیتی نیز ایران که مرز طولانی با افغانستان دارد، تهدیدات و فرصت های مشترک بسیاری را به منظور همکاری های مشترک دارند.

تروریسم، افراط گرایی و مواد مخدر در گذشته و اکنون نیز از جمله مواردی است که از شهروندان دو کشور قربانی بسیاری گرفته است و به همین منظور دو کشور به دنبال حل و رفع این مشکلات هستند.

در این مطلب، توضیحاتی درباره واحد پول افغانستان و ارزش و اهمیت آن در منطقه بیان گردید. امیدواریم از خواندن این توضیحات لذت برده باشید و اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *