دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کدام یک از شبکه های اجتماعی با میزان زیادی از نارضایتی کاربران رو به رو می باشد؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
  • ۰

تحقیقاتی که درباره بررسی میزان کیفیت شبکه های اجتماعی و تأثیرگذاری آنها صورت گرفته است نشان می دهد که برخی از این شبکه ها از قدرت نفوذ کمتری برخوردارند و با نارضایتی کاربران مواجه شده اند.

در میان ۵ شبکه اجتماعی توئیتر، اسنپ چت، یوتیوب، اینستاگرام و فیسبوک که مورد استفاده بسیاری از کاربران است اینستاگرام تأثیرات منفی بیشتری را بر روی کاربران داشته است و موجب نارضایتی کاربران شده است.

نارضایتی از شبکه های اجتماعی

در دنیای امروزه شبکه های اجتماعی نقش مهمی را در زندگی افراد ایفا می کنند این تأثیرات در سطح نوجوانان و جوانان بیشتر دیده می شود هدف اصلی ایجاد شبکه های اجتماعی گسترش روابط جمعی است که با توجه به گزارشات این شبکه ها علاوه بر  گشترس روابط در سطحی گسترده، تأثیرات مهمی را در سلامت روان افراد ایجاد کرده است که تأثیراتی نامطلوب می باشند.

آمار نشان می دهد که میزان ۹۱ درصد از جوانان در بریتانیا از کاربران شبکه های اجتماعی می باشند که در گروه های سنی بالاتر این آمار کمتر دیده می شود. روان شناسان بیان می کنند این تأثیرات در گروه های سنی ۱۶-۲۴ سال بیشتر دیده می شود و در این سنین آسیب های مختلفی را بر آنان متحمل می کند.

شبکه های اجتماعی که مخرب هستند:

در هر جامعه ای شاخص های تعیین کننده سلامت روان متفاوت می باشند اما به طور کلی می توان این شاخص ها را در چند مورد بیان کرد. شاخص های هویت فردی، افسردگی، خود باوری، اعتماد به نفس، عصبانیت، ارتباط گروهی، حمایت اجتماعی و عاطفی از جمله این شاخص ها می باشند که با توجه به میزان استفاده کاربران از اینترنت و شبکه های اجتماعی قابل تغییر می باشد.

با در نظر گرفتن این دسته از شاخص ها، اینستاگرام و یوتیوب از شبکه های اجتماعی هستند که موجب حذف این شاخص در سلامت روان کاربران می شوند گزارشات نشان داده است که کاربرانی که از این شبکه های استفاده می کنند بیشتر دچار خشم، کاهش اعتماد به نفس، انزوا، افسردگی و از دست دادن هویت فردی خود خواهند شد.

علاوه بر تأثیرات منفی که شبکه های اجتماعی بر روی کاربران دارند می توان به تأثیرات مثبت آن که موجب آگاهی دادن به افراد جامعه درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و خانوادگی خواهد شد اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

رهایی از وابستگی به شبکه های اجتماعی کاری غیر ممکن نخواهد بود به کار بردن راهکارها برای مقابله با این وابستگی و بالا بردن سطح آگاهی در رابطه با هر یک از این شبکه ها موجب مقابله با این موضوع خواهد شد.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *