دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

از کدام قرص چربی سوز برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

تاثیرات سریع و آشکار قرص چربی سوز بر روی کاهش وزن سبب شده تا عده زیادی بدون توجه به عوارض این قرص به مصرف روی آورند. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با معایب و مزایا و بهترین نوع این قرص ها آشنا کنیم.

داروی ونوستات یا ارلیستات و زنیکال جزء قرصهای  لاغری می باشند. این داروها از داروهای مهار کننده جذب چربی هستند و در داخل و خارج کشور تهیه می شوند. قرص  لاغری از انواع مختلفی برخوردار است و بعضی از این قرص ها عوارض چندانی ندارند. مواد اصلی و موثر قرص های چربی سوز شامل کافئین و افدرین می باشد.

مزایا و معایب قرص چربی سوز

این گروه از داروها به گونه ای متفاوت در بدن اثر می کنند و همه آن ها مضر نیستند. به عنوان مثال، داروهایی که موجب تجزیه نشدن چربی در روده شده و منتهی به اسهال چرب می شوند، در طولانی مدت موجب دفع ویتامین های محلول در چربی می شوند و فرد را با سوء تغذیه مواجه می سازند. گروه دیگری از انواع قرص های چربی سوز مهار کننده جذب چربی هستند و این عمل موجب می شود چربی وارد چرخه سوخت بدن نشود. در کل داروی چربی سوز که سوخت و ساز بدن را بالا می برد، چند مشکل به وجود می آورد. بی احتیاطی و ناآگاهانه مصرف کردن آن ممکن است موجب به مرگ شود. به عنوان مثال بر روی داروهایی که روی غده تیروئید کار می کنند، اثر گذاشته و سوخت و ساز روی آن را بالا می برند. در افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند نیز ممکن است موجب مرگ شوند.

چربی سوز

قرص های لاغری موجب از بین رفتن چربی های سلولی می شوند و به بدن آسیب می زنند. همچنین باعث بالا رفتن سوخت و ساز دستگاه گوارش شده و موجب ناراحتی های گوارشی می شوند. پزشکی که برای افراد چاق(BMI بالاتر از ۳۰) این دارو را به صورت ترکیبی یا تنها تجویز می کند، باید درباره عملکرد داروها توضیح دهد تا بیمار با اطلاع، مصرف قرص لاغری را انتخاب کند.

در شرایط اکنون، این قرص ها از چرخه نظارت بهداشت و درمان در بازار توزیع می شوند. بیشتر این قرص ها از کشور هند و پاکستان وارد ایران می شوند و از نظر سلامت نمی توان به آن ها اطمینان کرد. ضمن اینکه تضمینی نیز برای لاغری وجود ندارد.

قرص های لاغری توزیع شده در بازار استاندارد نیست. این قرص ها فقط افراد چاق را به سمت خود می کشانند و منابع چربی را در بدن آن ها آزاد می کنند. قرص «ونوستات»تنها قرص های لاغری استاندارد و تایید شده در وزارت بهداشت و درمان است. این قرص فاقد عوارض بوده و برای افراد مصرف کننده مشکلی به وجود نخواهد آورد. ونوستات(ارلیستات) یک مهار کننده برگشت پذیر آنزیم لیپاز است که با برقراری اتصال با این آنزیم، آن را غیر فعال می کند. بنابراین این دارو از هیدرولیز چربی تری گلیسرید به شکل قابل جذب (اسید چرب و مونوگلیسرید) جلوگیری می گند. این دارو از طریق خوراکی به مقدار ناچیزی جذب می شود و به همراه یک غذای کم کالری و یک رژیم غذایی کنترل شده کاهش وزن و به منظور نگه داری این وضعیت و نیز کاهش خطر برگشت چاقی به کار می رود. 

عوارض قرص چربی سوز

  •  آرون گروپس

قرص های لاغری معمولاً چربی بدن را می سوزانند. ترکیب اصلی در قرص های اخیر بازار، اورلیستات می باشد. این قرص ها به همراه غذا مقدار زیادی از چربی غذا را دفع می کند. این دارو به طور معمول جذب نمی شود و جزء آن دسته از داروهایی است که عوارض کمی دارد. چون متابولیسم آن روی اندام های بدن بیشتر است اما زمانی که جذب نمی شود، عوارض جانبی آن کمتر است.
قرص های آنتی لیپاز، جذب چربی را مختل می کنند و در نتیجه در جذب ویتامین های محلول در چربی نیز اشکال پدید می آورند. جذب ویتامین ای، دی، آ و کا با مصرف این قرص ها انجام نمی شود. اگر قرار باشد فرد به صورت کوتاه مدت از این داروها استفاده کند، دچار مشکل نمی شود اما اگر در دراز مدت مورد مصرف  قرار گیرند، عوارض جانبی پدیدار خواهد شد. این دارو باعث کمبود ویتامین های محلول در چربی، افزایش خونریزی ماهانه در خانم ها به دلیل اختلال در انعقاد خون (به دلیل کمبود ویتامین کا) می شود.

قرص چربی سوز

از طرفی نیز کمبود ویتامین های محلول در چربی مانند E نیز عوارض خاص خود را دارند. به عنوان مثال، باعث جذب کمتر مواد مغذی آنتی اکسیدان در بدن می شود. در بعضی از غذاهای سرخ شده مانند کتلت، کوکو و فست فودها چربی زیادی وجود دارد. بعضی اوقات می توان بعد از خوردن این غذاها از قرص ها استفاده کرد. البته فقط مصرف محدود این قرص ها توصیه می شود. مصرف خودسرانه هر نوع دارویی از جمله این قرص ها به هیچ عنوان صحیح نمی باشد.

قرص های لاغری دارای کافئین و افدرین می باشند و این دو ماده باعث افزایش مصرف کالری می شوند. افدرین باعث انبساط ریه ها می شود و  ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد. اشتها را کم می کند و مثل یک دیورتیک عمل می کند. بدین معنی که منجر به افزایش ادرار می شود. البته اگر شما به کافئین حساسیت دارید یا یک نوع داروی قلبی یا داروی ضدآسم (غیر از افدرین) مصرف می کنید، نباید از قرص لاغری استفاده کنید. چون باعث بی نظمی در ضربان قلب، بروز حملات دردناک و اشکال در تنفس خواهد شد.

کافئین مانند افدرین در بدن گرما تولید می کند و اضافه کردن آسپیرین به مواد دارای کافئین و افدرین، تولید این گرما را افزایش می دهد و زمانی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش می یابد، شما به طور اتومات انرژی بیشتری می سوزانید.

قرص لاغری

داروهای چربی سوز به دلیل کاهش سریع وزن بسیار مورد مصرف و توجه قرار می گیرند. البته افرادی نیز هستند که به مصرف این داروها، پاسخ خوبی نمی دهند. بنابراین باید در مصرف این داروها احتیاط کرد و از مصرف خودسرانه و بی رویه آن اجتناب نمود و زیر نظر پزشک یا متخصص آن ها  را مصرف کرد.

انواع قرص های لاغری

داشتن تناسب اندام و بدنی خوش فرم آرزوی بسیاری از جوانان است، بنابراین افرادd که اضافه وزن دارند همواره به دنبال روشهایی برای کاهش وزن می باشند، حال عده ای برای دستیابی به این هدف به هر روشی متوسل خواهند شد، استفاده از قرص های لاغری و چربی سوز می تواند یکی از این روشها باشد که البته می تواند با عوارضی نیز همراه باشد، در ادامه با برخی از این قرص ها آشنا می شوید.

ادیوس

این نوع قرص برای کاهش وزن کاملا گیاهی است و با افزایش متابولیسم بدن، موجب سوزاندن چربی ها خواهد شد. البته قرص ادیوس به تنهایی نمی تواند موجب لاغری شود بلکه مصرف آن به همراه برنامه غذایی و ورزش های مناسب تاثیر گذار می باشد.

عوارض جانبی مصرف این دارو نیز ناشی از حساسیت و واکنشی است که بدن نسبت به ترکیبات تشکیل دهنده قرص نشان می دهد.

قرص چربی سوز و لاغری

قرص کالری بلاکر

این نوع داروی کالری بلاکر مشابه فیبر های غذایی است که جذب کربوهیدرات و چربی را کاهش داده و  میزان دفع آنها را افزایش می دهد و از این طریق موجب کاهش وزن خواهد شد.

از عوارض جانبی قرص کالری بلاکر می توان به حالت تهوع، نفخ شدید، استفراغ، و احساس خفگی اشاره کرد، همچنین مصرف طولانی مدت آن با کمبود ویتامین در بدن همراه می باشد.

قرص فلوفیت

قرص فلوفیت یا نوتریفیت یک نوع مکمل است که با دارا بودن ۱۰۰۰ CLA تاثیر زیادی در چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن دارد. CLA یک نوع چربی ترانس است که به شکل طبیعی در بدن حیوانات ساخته می شود اما چربی های مصنوعی ساخت انسان دارای ضرر زیادی برای بدن می باشند، همچنین چربی ترانس که به شکل طبیعی در گوشت حیوانات می باشند با انواع مصنوعی ساخته شده تفاوت بسیاری با هم دارند.

حال مصرف این قرص ها همراه با ورزش علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمکی نمی کند، بلکه عوارض جبران ناپذیری همچون آسیب به کبد، افزایش التهاب و بیماری های قلبی را به همراه دارد.

در صورتی که قصد اضافه وزن دارید، CLA را از غذا دریافت کنید و برای این منظور مواد غذایی مثل گوشت بره، پنیر خامه ای و پنیر موزارلا مفید می باشند.

قرصهای چربی سوز

در پایان از اینکه با اطلاعات دارویی قرص های چربی سوز همراه ما بودید، خرسندیم. همچنین می توانید انواع میوه های چربی سوز و نوشیدنی های چربی سوز را جایگزین قرص های چربی سوز نمایید. و یا از ورزش های چربی سوز استفاده کنید تا در وضعیت سلامتی بهتری به کاهش وزن دست یابید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *