دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهکارهای مثبت برای پیشگیری از عصبانیت در هنگام رانندگی کردن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

رانندگی کردن در حالتی که شما دچار عصبانیت هستید می تواند خطرناک باشد و عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد کنترل کردن عصبانیت می تواند از طریق به کارگیری تکنیک ها ممکن باشد.

تسلط و آگاهی بر رانندگی از جمله عوامل مهمی است که امنیت شما را فراهم می کند کنترل کردن شرایط در هنگام عصبانیت از طریق تکنیک هایی که در زیر بیان شده اند امکان پذیر می باشند.

عصبانیت در هنگام رانندگی

اقدامات موثر برای جلوگیری از عصبانیت در هنگام رانندگی

حتما شما هم در اطرافتان افراد زیادی دیده اید که به هنگام رانندگی کردن عصبانی شده و رفتار های خشونت آمیزی از خود نشان می دهند، البته هر چقدر هم افراد در زندگی روزمره شان ساکت و آرام باشند، رانندگی کردن می تواند هیولای وحشتانکی را در وجود آنها بیدار کند که با عصبانیت معمولی فرق داشته و در صورتی که کنترل نشود با عواقب جبران ناپذیری همراه خواهد بود، در زیر با برخی اقدامات موثر در این زمینه می توانید آشنا شوید.

۱- پرهیز کردن:

مدیریت شخصی بر روی شرایط موجب می شود تا در هنگام عصبانیت کنترل و مدیریت داشته باشید و با استفاده از تکنیک هایی از میزان عصبانیت خود بکاهید. همچنین با دور نگه داشتن خود از شرایط استرس زا می توانید از عصبانیت دور بمانید.غلبه بر خشم و عصبانیت و حفظ خویشتن داری می تواند به تسلط شما بر شرایط کمک کند.

۲- فرصت دادن به خود:

در شرایط استرس زا و بحرانی بروز عصباینت یک واکنش طبیعی محسوب می شود بنابراین با فرصت دادن به خود این امکان را ایجاد می کنید تا عوامل ایجاد کننده عصبانیت را از خود دور نگه کنید و بر آن غلبه داشته باشید.

عصبانیت در هنگام رانندگی

۳- شل گرفتن فرمان:

افرادی در شرایط عصبانیت پشت فرمان هستند این عصبانیت را با محکم گرفتن فرمان نشان می دهند در چنین شرایطی با آگاهی از این موضوع می توانید تسلط بیشتری بر خودتان و شرایط داشته باشید.

  •  آرون گروپس

۴- روشن کردن کروز کنترل:

استفاده از این آپشن باعث کنترل سرعت خواهد شد و در صورت افزایش سرعت بیش از حد مجاز این سنسور به عنوان یک خنثی کننده و سیستم هشدار عمل خواهد کرد.

عصبانیت در هنگام رانندگی

۵- نفس عمیق کشیدن:

در بسیاری از شرایط تنش زا شما می توانید با استفاده از این تکنیک بیشتر به خودتان مسلط باشید و خود را از شرایط پر تنش دور کنید این کار اکسیژن تازه را وارد بدن خواهد کرد و به عملکرد بهتر دستگاه ها گردش خون کمک می کند.

۶- تمییز کردن شیشه ها:

شاید این موضوع جالب باشد که برخی از بررسی ها در زمینه علل بروز تصادفات نشان می دهد که کثیف بودن شیشه ها در قسمت جلوی خودرو یکی از عواملی است که موجب تشدید عصبانیت و بروز تصادفات خواهد شد.

عصبانیت در هنگام رانندگی

۷- توقف خودرو:

اگر احساس می کنید که به کار بردن این تکنیک ها نمی تواند به شما کمکی کند با متوقف کردن خودرو و استراحت کردن درگیری های ذهنی خود را دور کنید.

۸- خوب خوابیدن:

کم خوابی یکی از عواملی است که موجب بروز عصبانیت و یا تشدید آن خواهد شد این موضوع می تواند موجب کاهش تمرکز بر رانندگی نیز باشد.

عصبانیت در هنگام رانندگی

۹- صحبت کردن با دیگران:

اگر در کنار شما در هنگام رانندگی، شخصی درون خودرو بود با بروز عصبانیت می توانید با او صحبت کنید و با این کار آرامش را به خودتان بدهید.

۱۰- تشدید نکردن عصبانیت:

در شرایطی که شما دچار عصبانیت می شوید تسلط بر خود می تواند از بیشتر شدن این عصبانیت جلوگیری کند در این زمان از گفتن الفاظ نادرست پیشگیری کنید.

۱۱- مراجعه به چشم پزشک :

با بررسی پرونده های جنایی و تصادفات رانندگی می توان به نتایج جالبی دست پیدا کرد، بسیاری از درگیر های خیابانی در  شب رخ می دهند، زیرا خیلی از رانندگان که در روشنایی روز و یا حتی ترافیک های شلوغ و تنش های سخت آرام هستند، ممکن است در پیمایش های شبانه کنترل رفتار خود را از دست بدهند، از مهمترین دلایل این اتفاق، حساسیت بینایی این قبیل افراد به نور خودرو ها می باشد، این حساسیت می تواند به اندازه ای باشد که حتی نسبت به نور استاندارد نیز فرد را عصبی نماید و در صورت نور شدید یا مشاهده نور بالای خودروی دیگر وضعیت بدتر است، حال با این وجود این مشکل زیاد نگران کننده نمی باشد و از طریق مراجعه به چشم پزشک می توان مسأله رانندگی در شب را به راحتی حل کرد.

عصبانیت به هنگام رانندگی

۱۲- به ترافیک نخورید :

یکی دیگر از علل بروز تنش های عصبی و عواقب ناشی از آن، ماندن در ترافیک های سنگین شهری و عصبانیت ماندن در پشت خودرو های دیگر می باشد. ترافیک حتی افرادی که دارای اعصاب قوی و به اصطلاح فولادی هستند را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین می توانید از طریق نصب برنامه های نرم افزاری مخصوص ترافیک بر روی گوشی های همراه خود از ترافیک دوری کنید. جی پی اس ها و نقشه خوان های اینترنتی که اغلب در همه موبایل ها وجود دارند، می توانند به راحتی از وقوع دردسری بزرگ پیشگیری کنند.

۱۳- رفتن به جای امن :

بسیاری از رانندگان کار را از حد تنش می گذرانند تا جایی که حتی به مرحله برخورد فیزیکی می رسد، گاهی مواقع رانندگان عصبی ممکن است به تعقیب شما پرداخته تا در فرصتی مناسب زهرشان را بریزند، بنابراین شما باید تا زمانی که در خیابان و جاده در حال حرکت هستید، آگاهانه رفتار کنید، زیرا هر حرکت اشتباه تان می تواند زمینه و خوراک تنش را برای وی فراهم نماید.

عصبانیت در رانندگی

از این رو در اولین فرصت به جای امنی بروید، ایستگاه های پلیس بهترین گزینه برای این منظور می باشند. حضور در محل های شلوغ و پر تردد از دیگر مکان هایی است که می تواند شما را از شر اقدامات نسنجیده راننده شاکی حفظ نماید.

امیدوارم بعد از خواندن این راهکار های موثر بتوانید آنها را به کار گرفته و کنترل خوبی بر روی رفتارتان به هنگام عصبانیت در هنگام رانندگی داشته باشید، همچنینن در صورت تمایل برای آشنایی با راه های کنترل استرس قبل از رانندگی و چگونگی مقابله با ترس از رانندگی می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *