دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

لیست بی ارزش ترین پول دنیا و رتبه ۱ ایران در لیست!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

آیا می دانید بی ارزش ترین پول دنیا در سال ۲۰۱۷ مربوط به کدام ارزها و کشورها بوده است؟ به نقل از سایت Countries of The World از ۱۹۵ کشوری که سازمان ملل به رسمیت می شناسد، ۱۶۴ کشور ارز ملی دارند. در این مطلب می خواهیم رده بندی کاملی از ارزهای بی ارزش جهان ارائه کنیم.

بسیاری از کشورهای اروپایی یورو را به عنوان ارز رسمی خود اعلام کرده اند. علاوه بر ایالات متحده آمریکا، ۱۰ کشور دیگر نیز از دلار استفاده می کنند. در میان این ۱۶۴ ارز ملی، جدیدترین آن پوند سودان جنوبی و قدیمی ترین آن نیز مربوط به پوند بریتانیاست که قدمت آن به ۸ میلادی بر می گردد. برای تشخیص بی ارزش ترین پول دنیا، ارز کشورها را با یکدیگر تا پایان سال ۲۰۱۷ مقایسه می کنیم. البته متاسفانه از پایان سال ۲۰۱۷ تا کنون ارزش ریال سقوط بسیاری بدی را تجربه کرده است اما مبنای این لیست ارزش ارزهای مختلف تا پایان سال ۲۰۱۷ می باشد.

در واقع نرخ مبادله به معنی نسبتی است که دو ارز مشخص متناسب با آن مبادله می شوند. همان طور که می دانید نرخ مبادله با دلار یا یورو سنجیده می شود. چون این ارز از همه ارزها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش ارزها روز به روز تغییر می کند. قدرت یک ارز نیز با توجه به ثبات آن سنجیده می شود. در واقع ثبات هر ارز، نشانه قدرت اقتصادی آن منطقه از دیگر اقتصادها می باشد. البته این مطلب بدان معنی نیست که یک ارز ارزان قیمت برای اقتصاد کشور دردسر ساز است. چون که کالاهای تولید شده در کشوری با ارز پایین تر نسبت به کالاهایی با ارز قوی تر ارزان تر است و این مسئله صادرات را در آن کشور افزایش می دهد.

لیست بی ارزش ترین پول دنیا در سال ۲۰۱۷

نوسانات ارز اکثر جنبه های اقتصادی یک کشور مانند جریان سرمایه در کشور، رشد اقتصاد، نرخ بهره، صادرات و واردات و تورم را متاثر می سازد. همچنین به دلیل جهانی شدن اقتصاد و افزایش استقلال مالی در بین کشورها، شرایطی برای بعضی از ارزهای قوی مانند دلار آمریکا ایجاد شده که تغییر ارزش ارز آن ها تاثیر جهانی داشته است.

ریال ایران

یک دلار آمریکا: ۴۷۰۰۰ ریال ایران

بی ارزش ترین پول جهان در سال ۲۰۱۷ مربوط به ریال ایران بوده است. قبل از ریال، ارز ایران«تومان» بود. اکنون نیز ایرانیان از کلمه تومان استفاده می کنند. اگر چه ایران در زمینه نفت بسیار قدرتمند است اما به علت مشکلات سیاسی و اقتصادی در اقتصاد جهان ضعیف شده است.

ارز ایران

دونگ ویتنام

یک دلار امریکا: ۲۲۷۲۹/۷۰ دونگ ویتنام

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ویتنام در گذشته تحت استعمار فرانسه بوده و هنگامی که استقلال خود را به دست آورد، ارز ملی خود را معرفی کرد. این رخداد مربوط به سال ۱۹۷۸ است و جایگزین پیاستر هندوچین فرانسه شد.

بی ارزش ترین پول دنیا

دوبرا سایوتومه

یک دلار آمریکا: ۲۱۵۱۰/۳۵ دوبرا سایوتومه

این ارز نیز در رده سوم بی ارزش ترین پول دنیا قرار گرفته است. یک کشور کوچک در خلیج گینه است. این ارز در سال ۱۹۷۷ جایگزین اسکادو(ارز قدیمی پرتغال) شد و در سال ۲۰۰۹ این کشور جزیره ای با پرتغال قراردادی مبنی بر ارتباط دوبرا با یورو امضا کرد.

ارز دوبرا سایوتومه

روبل روسیه

یک دلار امریکا: ۱۹۳۴۹/۵۰ روبل روسیه

روبل بلاروس به ۱۰۰ کوپک تقسیم می شود. در طول تاریخ دو نوع روبل وجود داشته است. اولین آن مربوط به بعد از فروپاشی اتحادیه شوروی در سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ بود. روبل جدید نیز از سال ۲۰۰۰ تا اکنون رواج داشته است.

ارز روبل بلاروس

روپیه اندونزی

یک دلار آمریکا: ۱۳۳۲۰/۶۰ روپیه اندونزی

روپیه نیز ارز رسمی کشور اندونزی است. نام روپیه از یک کلمه هندی مشتق شده و به معنی«نقره» است. گاهی اوقات مردم اندونزی از اسم«پراک» برای ارز خود استفاده می کردند که آن نیز همچنان به معنی نقره و همان روپیه بود اما در مواقع غیر رسمی به کار می رفت.

بی ارزش ترین ارز جهان

فرانک گینه

یک دلار آمریکا: ۹۰۱۸/۰۴ فرانک گینه

این ارز ششمین رتبه را در لیست بی ارزش ترین پول دنیا دارد. اولین فرانک گینه در سال ۱۹۵۹ معرفی شد. جایگزین فرانک CFA آفریقای غربی و فرانک آفریقای مرکزی شد. دو ارزی که در آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد و توسط دولت فرانسه ضمانت شده بود. آن گاه در سال ۱۹۷۱، سیلی گینه جایگزین فرانک شد و دوباره در سال ۱۹۸۵ معرفی شد و در حال حاضر از همین ارز استفاده می شود.

فرانک گینه

کیپ لائوس

یک دلار آمریکا: ۸۲۴۷/۰۴ کیپ لائوس

این ارز نیز در رده هفتم بی ارزش ترین پول دنیا قرار گرفته است. لائوس از سال ۱۹۵۲ از این ارز استفاده می کند که در واقع جایگزین پیاستر فرانسوی می باشد.

بی ارزش ترین پول دنیا

لئون سیرالئون

یک دلار آمریکا: ۷۴۳۰/۴۷ لئون سیرالئون

پیش از لئون در سیر الئون، پوند بریتانیایی آفریقای غربی را استفاده می کردند. بعد از مستقل شدن این کشور، لئون در سال ۱۹۶۴ معرفی شد و به ارز رایج سیرالئون تبدیل شد.

لئون سیرالئون

گوارانی پاراگوئه

یک دلار آمریکا: ۵۵۷۵/۰۷ گوارانی پاراگوئه

این ارز نیز رده نهم بی ارزش ترین پول جهان را به خود اختصاص داده است. ارز ملی کشور پاراگوئه می باشد. هر گوارانی به ۱۰۰ سنتیمو تقسیم می شود اما به دلیل افزایش تورم، دیگر سنتیمو مورد استفاده قرار نمی گیرد.  گوارانی نیز برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ معرفی شد.

کمترین ارز دنیا

ریال کامبوج

یک دلار آمریکا: ۴۰۷۶/۷۴ ریال کامبوج

در کشور کامبوج دو ریال وجود دارد. اولین ریال آن بین سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۷ توزیع شد. از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۰ این کشور سیستم مالی نداشت. بعد از تمام شدن این دوره، از سال ۱۹۸۰ دومین ریال معرفی شد و تا کنون نیز مورد استفاده است.

ریال کامبوج

شیلینگ سومالی

یک دلار آمریکا:۵۸۷/۳۵۱ شیلینگ سومالی

این ارز نیز در بین کشورهای دنیا، رده یازدهم بی ارزش ترین پول دنیا را دارا می باشد. ارز رسمی کشور سومالی است. این ارز در سال ۱۹۶۲(کمی بعد از استقلال سومالی) معرفی شد. این پول جایگزین شیلینگ آفریقایی شد که در زمان استعمار بریتانیا ارز سومالی بود.

شیلینگ سومالی

کولون کاستاریکا

یک دلار آمریکا: ۵۶۵/۲۸۵ کولون کاستاریکا

کولون کاستاریکا در سال ۱۹۸۶ جایگزین«پسو» کاستاریکا شد. نشان آنن نیز یک C بزرگ با دو خط مورب است. این ارز به افتخار کریستوف کلمب نام نهاده شد که در اسپانیا به کریستوبال کولون معروف است.

کولون کاستاریکا

در سال ۲۰۱۸ و با کاهش بی از پیش ارزش ریال باید دید همچنان جایگاه اول ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ حفظ خواهد شد یا خیر! امیدواریم با حل مشکلات اقتصادی و سیاسی بستری برای ایجاد رشد مناسب اقتصادی در ایران فراهم شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *