دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش وضو گرفتن صحیح به صورت تصویری

  • مرضیه نوروزیان
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

آموزش وضو گرفتن به شکل صحیح نیز از ارکان مهم در اقامه نماز می باشد. شما باید مراحل وضو را به ترتیب و بی کم و کاست طی کنید. در این مطلب نحوه وضو صحیح را به شما عزیزان آموزش داده ایم.

وضو گرفتن عملی است که برای اقامه نماز انجام می شود. بهتر است قبل از اقدام به وضو با طریقه وضو گرفتن به شکل صحیح  آشنا شوید. در ادامه مراحل وضو گرفتن را به طور کامل و همراه با تصاویر هر مرحله مشاهده می فرمایید که امیدواریم این آموزش، نقش مثبتی در یادگیری چگونگی وضو گرفتن برای افراد مختلف خصوصا کودکان داشته باشد.

آموزش وضو گرفتن به صورت مرحله به مرحله

خواندن نماز، وضو گرفتن، تیمم کردن و غسل نمودن از جمله مواردی است که باید تمامی مسلمان نحوه صحیح انجام آنها را یاد بگیرند. در ادامه به آموزش وضو گرفتن به صورت تصویری می پردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

نیت

برای وضو گرفتن ابتدا نیت کنید. نیت در انجام وضو به معنای انجام کاری برای تقرب به خدا می باشد.

نیت انجام وضو

شستن صورت

ابتدا دست ها را می شویید و سپس با دست راست مقداری آب به بالای صورت بریزید و از جایی که مو روییده است را تا انتهای چانه و گردی جلوی صورت بشویید.

شست و شوی صورت

شستن گردی صورت

  •  آرون گروپس

شستن گردی صورت

شستن دست راست

با دست چپ آب به بالای آرنج دست راست بریزید و از بالا به پایین(نه به صورت عکس) تا سر انگشتان بشویید.

آموزش وضو گرفتن

شستن دست راست

شستن دست چپ

سپس آب را با دست راست به بالای آرنج دست چپ بریزید و از بالا به پایین تا سر انگشتان را بشویید.

شست و شوی دست چپ

دست راست

نکته: شستن صورت و دست در وضو باید از بالا به پایین انجام شود. یعنی به هنگام شستن صورت، آب را از بالای صورت بریزید و از بالا به پایین دست بکشید. در آموزش وضو گرفتن به شکل صحیح رعایت این نکته الزامی است. شستن آرنج از پایین به بالا موجب ابطال وضو می گردد. هنگام شستن دست ها نیز آب را کمی بالاتر از آرنج بریزید و تا سرانگشتان دست بکشید.

مسح سر

با خیسی موجود در دست راست، مسح سر بکشید. یعنی انگشت دستتان را بالای سر و کمی پایین بکشید.

شستن دست ها

مسح کشیدن سر

لازم نیست مسح بر پوست سر کشیده شود و اگر بر قسمت انتهایی سر نیز کشیده شود، صحیح می باشد. اگر مو به قدری بلند است که بر صورت ریخته شود یا موی قسمتی از سر در قسمت دیگر قرار گیرد(مانند خانم ها) باید برای مسح سر فرق باز کند، مسح را بر آن قسمت بکشد.

مسح پای راست

در ادامه مسح پای راست را با همان رطوبت دست انجام دهید. دست راست از سر یکی از انگشتان تا مفصل پا بکشید.

مسح کشیدن

مسح پای چپ

دوباره همین کار را برای پای چپ انجام دهید.

مسح کشیدن پای چپ

  • نکته مهم برای مسح سر این است که باید مواضع سر خشک باشد اما اگر رطوبت به قدری باشد که رطوبت دست بر آن غلبه کند، اشکال ندارد.
  • برای کشیدن مسح نباید بین دست و موضع مسح فاصله ای مانند جوراب هر چند نازک باشد.

آشنایی با انواع وضو

وضو ترتیبی : در ابتدا باید دست ها را بشویید  و سپس نوبت شستن صورت از جایی که مو روییده تا انتهای چانه با پهنای یک دست می باشد، اکنون دست راست را از کمی بالاتر از آرنج تا سرانگشتان، بشویید و بعد دست چپ را . سپس با رطوبت باقی مانده از شستن دست ها، مسح سر در قسمت جلوی سر و بالای پیشانی و بعد مسح پای راست و بعد پای چپ را انجام دهید.

وضوی ارتماسی : در این وضو در ابتدا نیت کنید و بعد صورت و دست ها را به قصد وضو گرفتن، داخل آب فرو برید. روش دیگر برای وضو ارتماسی نیز در ابتدا صورت و دست ها را در آب فرو برده و در این هنگام نیت وضو کنید، سپس از آب بیرون آورید، در این وضو بعد از شست و شوی صورت و دست ها، مسح انجام می شود.

آموزش وضو

وضو جبیره : در صورتی که یکی از اعضای بدن که محل شستن و مسح در وضو می باشد دچار شکستگی یا زخم باشد به طوری که نتوانید آن قسمت را مسح کرده یا بشویید، باید وضو جبیره بگیرید، به این صورت که وضو را باید به شکل معمول انجام دهید و قسمت شکستگی یا زخم را به جای شستن یا مسح، دست خیس بر جبیره بکشید.

جبیره به پارچه یا هر چیزی گفته می شود که زخم با آن بسته شده باشد. توجه داشته باشید که وضوی جبیره تنها در صورتی جایز است که جبیره دشوار بوده و آب برای زخم ضرر داشته باشد و نتوانید مستقیما آب را روی زخم یا شکستگی بریزید.

همچنین در برخی موارد می توایند به جای وضو، تیمم کنید (برای آشنایی با طریقه تیمم گرفتن می توانید در اینجا کلیک کنید) ؛ مثلا اگر وقت نماز به قدری تنگ شده باشد که وضو گرفتن موجب شود که تمام یا قسمتی از وقت نماز بگذرد، همچنین در جایی که آب در دسترس نباشد و یا اینکه آب برای بدن ضرر داشته باشد، می توان آن را جایگزین وضو کرد. ضمن اینکه در صورت انجام غسل جنابت برای خواندن نماز نیازی به گرفتن وضو نیست، بلکه می توانید با این غسل به جای وضو نماز را به جا آورید.

نحوه وضو گرفتن

در این مطلب شما را با طریقه وضو گرفتن صحیح آشنا کردیم. امیدواریم از ارائه این مطلب رضایت داشته باشید و مطلب ذکر شده نیز مفید و میسر واقع شده باشد. برای مشاهده دیگر آموزشهای مفید در این زمینه بر روی دانستنی های مذهبی کلیک نموده و از بهترین مطالب منتشر شده دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *