دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

روزه گرفتن چه مزیت هایی دارد؟

  • زهره امامی
  • ۳ خرداد ۱۳۹۷
  • ۰

ماه رمضان و روزه داری فرصت مناسبی برای استراحت دادن به سیستم گوارشی است. پیامبر (ص) در این رابطه می فرمایند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.»

در این قسمت با بیان چند نکته برایتان از محاسن روزه داری خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

ماه رمضان و روزه داری

1. استراحت سیستم گوارش

حتما برای شما نیز پیش آمده است که در پی تغذیه نامناسب نفخ، حالت تهوع، اسهال، یبوست و احساس سنگینی برایتان اتفاق بیفتند. با روزه گرفتن قابلیت بازسازی در دیواره روده ها ایجاد می شود. با مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی می توانید نفوذپذیری روده را کاهش دهید. همچنین برای افرادی که ناراحتی معده دارند روزه داری و تغذیه مناسب در این ماه موجب بازسازی سلول های این اندام خواهد شد. روزه گرفتن برای پاک سازی کبد نیز بسیار موثر است چرا که نمک های آمونیاک و اسیدهای آمینه دفع می شوند و میزان اسیدهای چرب در بدن کاهش می یابد. با روزه گرفتن ترشح هورمون انسولین در بدن کمتر می شود و این امر از بروز التهابات جلوگیری می کند.

2. کاهش وزن

به هنگام روزه داری چون سوخت و ساز بدن افزایش می یابد بدن از چربی های ذخیره شده استفاده می کند که این امر موجب کاهش وزن خواهد شد. دقت کنید که به هنگام افطار و سحر به قدر نیازتان مواد غذایی مصرف کنید تا دچار اختلال و تحلیل رفتن عضلات و یا دچار چاقی به خاطر مصرف بیش از حو مواد خوراکی نشوید.

3. حفظ سلامت سیستم قلبی – عروقی

با روزه گرفتن بدن درگیر دفع مواد زائد خواهد شد و همچنین خون تصفیه می شود. طبق پژوهش های صورت گرفته روزه گرفتن موجب افزایش کلسترول خوب خون (HDL) و کاهش تری گلیسرید خون می شود.

4. بهبود خلق و خو و تقویت روحیه

روزه داری موجب بازسازی بعضی سلول های عصبی موجود در روده می شوند و ترشح هورمون های کورتیزول، دوپامین و سروتونین نیز راحت تر ترشح می شوند.

  •  آرون گروپس

5. سلامت پوست و موها

مصرف زیاد مواد خوراکی موجب تجمع آن ها در بدن می شود. این مساله بدون شک بر روی پوست و موی شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. پوست، م و ناخون های ما به هنگام روزه داری پاکسازی می شود و همینطور بازسازی خواهد شد.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که در ماه رمضان پرخوری را کنار بگذارید و با مصرف میوه و سبزیجات به اندازه کافی، مواد غذایی سبک، ماهی و … و  همچنین تحرک و استراحت کافی سلامتی بدن خود را تضمین کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *